Jak se ve škole může projevit islamofobie

4. 7. 2016
EDUin
beduin_210x210

Co přinesl týden 27.6. – 3.7. 2016

Témata týdne: 

Tomáš Hruda, bývalý náměstek pro VŠ na MŠMT a zakladatel projektu Education Republic, v rozhovoru pro Britské listy o neochotě vzdělávacího systému přizpůsobit vzdělávání a výchovu současným a budoucím potřebám. Souhrn nejdůležitějších změn ve státních maturitách za posledních pět let. Jak vysvětlit šikanu prostřednictvím jablka. Geniální… Utubering hýbe v posledních dvou třech letech názory veřejnosti. „Hate“ youtubera Standy na povinnou maturitu z matematikyBilance školního roku Boba Kartouse v HospodářskýchLidových novinách.

 

Výrok týdne: „Kdybych přišel do třídy jako Mongol, Uzbek, Estonec nebo Vietnamec, nic by se nestalo”. Antonín Kolář, dnes už bývalý učitel Masarykova gymnázia v Plzni, jenž čelil obvinění z podpory islamismu, když přišel do třídy v arabském oděvu, aby žákům přiblížil téma tolerance a lidských práv.

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • ČESKÁ SPOLEČNOST REPRODUKUJE CHUDOBU A S NÍ ŘADU PROBLÉMŮ  

V sobotu a neděli 2. – 3. 7. proběhl v Sobotce další ročník BarCampu. Tématem neděle byla inkluze, její podoby, překážky, případové studie. Úvodní příspěvek přednesl sociolog Daniel Prokop, který na čerstvém výzkumu pro nadaci Sirius poukázal na to, že v ČR dochází oproti ostatním zemím EU k výrazně vyšší míře reprodukce nerovnosti v přístupu ke vzdělávání podle socioekonomického statusu rodiny (str. 17), že ohrožení děti rizikovými situacemi je v nepřímé úměře vůči vzdělání rodičů (str. 22) a že materiální deprivace výrazně zvyšuje pravděpodobnost, že budou děti v takových rodinách vystaveny dalším problémům, včetně řady dalších vlivů (souhrn prezentací z výzkumu).  Prokop upozornil i na rostoucí rozdíly mezi jednotlivými regiony ČR (hlavně Praha v. Severní Čechy a Severní Morava), o čemž nedávno, na základě statistik OECD, informoval portál Aktuálně.cz. Není bez zajímavosti, že rekordmanem je Slovensko.

  • NOVÝ DĚKAN V PRAZE ANEB BUDOUCNOST PEDAGOGICKÉHO STUDIA V ČR

Pedagogická fakulta v Praze má nového děkana, stal se jím Michal Nedělka. Děkanem pedagogické fakulty v ČR se lze stát s touto koncepcí. Koncepce nového děkana vychází z této základní premisy:Pedagogická fakulta prošla v minulém období příznivým vývojem, ten zaznamenaly všechny klíčové oblasti její činnosti. Fakulta je nyní respektovanou součástí univerzity, jejíž priority spočívají v rozvoji vědy, výzkumu a vzdělávání.” Tvrzení nového děkana kontrastuje se studentskou iniciativou Otevřeno, která příznivý vývoj ani respekt nevnímá. S ohledem na volbu nového děkana PedF UK se jako velmi žádoucí jeví iniciativa nadace Depositum Bonum Učitel naživo.

  • PEDAGOGICKÁ STATEČNOST KONTRA PODLÉHÁNÍ NÁZORU MASY

Učitel dějepisu a českého jazyka Antonín Kolář, jehož koníčkem je cestování a jenž si z cest přivezl řadu součástí tradičních oděvů, přišel na začátku uplynulého školního roku do třídy Masarykova gymnázia v Plzni v arabském oděvu. Snažil se tak přiblížit žákům kulturní jinakost a téma tolerance. Kvůli negativnímu postoji vedení školy však podal výpověď. Několik desítek studentů protestovalo na jeho podporu. Takto pojal zprávu server iDNES.cz. Takto, s pozoruhodnou ilustrační fotografií, přinesl zprávu server Parlamentní listy. Nedávno čelil Zdeněk Bergman, ředitel Gymnázia Teplice, tlaku nespecifikované veřejnosti na to, aby vyloučil ze studia studentku, která nosí hidžáb. Ředitel něco takového naprosto odmítl a studenti natočili na podporu spolužačky video. V souvislosti s tímto tématem připomínáme Kulatý stůl SKAV a EDUin na téma celospolečenských témat a výchovné role škol. Přítomní učitelé svědčí o tom, že musejí odolávat tlaku veřejnosti, která reprodukuje většinové názory.

  • ILUSTRACE: DIAMETRÁLNĚ ODLIŠNÉ POHLEDY NA SMYSL VZDĚLÁVÁNÍ  

Tomáš Feřtek ve svém posledním blogu pro Respekt sebral některé zaznamenáníhodné citáty z uplynulého školního roku a vytvořil z nich koláž. Najdete mezi nimi např. odmítavý postoj ministryně k materiálu OSN o výuce na téma imigrace, vysvětlení ředitelky SOŠ ve Valticích, proč měli žáci připravené otázky pro prezidenta Zemana nebo vysvětlení MŠMT, proč jsou v maturitách otázky, které nejsou v Rámcových vzdělávacích programech. Na blogu reagoval učitel českého jazyka Zdeněk Sotolář (blog iDNES.cz), jenž některé citáty schvaluje a chápe je zjevně v souladu se smyslem vzdělávání a výchovy. Pan Sotolář je zakladatelem Učitelského profesního sdružení.

Inspirace z (a do) praxe

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  1. 7. 7., Komunitní centrum v Koněprusích u Berouna, Seminář intuitivní pedagogiky s Pärem Ahlbomem
logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články