Jakou výpovědní hodnotu mají jednotné přijímací zkoušky na střední školy o kvalitě vzdělání uchazečů?

2. 5. 2016
EDUin
beduin_210x210

Co přinesl týden 25. 4. – 1. 5. 2016

Témata týdne: Existuje oficiální infobalíček ke společnému vzdělávání od MSMT. Věděli jste to?  Zpravodaj Odborné vzdělávání v zahraničí z dubna 2016 přináší mimo jiné přílohu o využití výuky matematiky k rozvoji kreativity a komunikaceAbsurdita přijímacích zkoušek na VŠ ve formě komiksu (Rádio Wave). Kdo „parazituje“? Soukromá škola, která čerpá státní dotace na žáka, nebo neziskovka, která žádné dotace od státu nemá? Bob Kartous komentuje pro LN tvrzení Václava Klause ml. Proč se rozhodl Zdeněk Bergman, ředitel teplického gymnázia, odmítnout žádost o vyloučení muslimské studentky ze své školy (DVTV). Islám není to samé jako islamismus, vysvětloval v rozhlasovém pořadu Pro a proti Bob Kartous.

Výrok týdne: 

Výrok týdne: 

„Učitelství je těžký, robotní úřad, vysilující duši, ochromující fantazii, pijící sílu z organismu: děti přicházející do školy jsou zlé, svéhlavé, bludně vychované bytosti, rafinované, zlomyslné, zhýčkané, zbloudilé, instinktivně nepřátelské a ve velkém procentu úžasně neschopné bytosti. Vracím se po pěti hodinách vyučování duševně i fyzicky vysílen. Disgustovaný, zničený, tupý, mdlý a sešlý.“ Otokar Březina, 1891.

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • DISKUSE O PŘIJÍMACÍCH ZKOUŠKÁCH AKCENTUJE CHYBNÉ PŘEDPOKLADY  

Média poněkud nekriticky hodnotí zprávu Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání (CERMAT), že oproti loňsku došlo ke zhoršení výsledků z matematiky (Aktuálně.cz) u uchazečů o studium na víceletých gymnáziích i u těch, kteří se hlásí do oborů čtyřletých. Informace padla na tiskové konferenci MŠMT. Ředitel CERMAT Jiří Zíka sám poukazuje na nemožnost srovnávání hned z několika důvodů (ČRo). Jednak se změnil vzorek zapojených žáků (škol), jednak došlo ke změnám v samotných testech a zejména nejde o testy ověřovací, nýbrž rozlišovací (RVP.cz). Diskuse o výsledcích potlačuje důležitější debatu o smyslu samotných přijímaček na SŠ. Zpochybnil ho jak Oldřich Botlík, tak předseda školského výboru sněmovny Jiří Zlatuška (obojí ČT). Není prokázáno, že přijímací zkoušky zvyšují motivaci žáků k učení, ani že by zvyšovaly kvalitu vzdělávání. V Evropě se jedná o unikát, většina systémů naopak plošné testování omezuje (EDUin). K přijímacím zkouškám se kriticky vyjadřuje ve svém blogu Tomáš Feřtek (Respekt).

  • DESET PROCENT NAVRCH PRO UČITELE JE SICE LEGITIMNÍ, PROBLÉM ALE NEŘEŠÍ

Školské odbory spustily kampaň Konec levných učitelů. Požadují jednorázové desetiprocentní navýšení platů od roku 2017 a dlouhodobě navýšení na úroveň 130 % průměrné mzdy. Kampaň získala i podporu studentů sdružených v České středoškolské unii. S ohledem na srovnání platů s ostatními vysokoškolsky vzdělanými lidmi v ČR (IDEA.cz) i s ohledem na srovnání výše platů učitelů v jiných zemích (ČTK, Aktuálně.cz) se jeví být tento požadavek oprávněný. Desetiprocentní navýšení sice znatelně polepší současným učitelům, ale neřeší problém se zvyšováním kvality učitelů ve vzdělávacím systému, ani problém nízké atraktivity tohoto povolání pro současnou mladou generaci. Zajímavou inkonzistenci představuje i odpor učitelů proti novelizaci školského zákona ve prospěch inkluze, která mimo jiné zajišťuje další prostředky na úhradu těch opatření, které nyní musí školy hradit z jiných zdrojů. Vše je shrnuto v tiskové zprávě EDUin. Vedle toho je nutné navýšení platů spojit s funkčním kariérním systémem, který zajistí, že dobře odměněni budou dobří učitelé, ne všichni.

  • NASTÁVÁ DOBA SPOLEČENSKÉHO OBRATU K UČITELSTVÍ?   

Nadace Depositum Bonum oznámila, že v pilotním režimu spouští program Učitel naživo. Jednoroční program je určen pro budoucí učitele a je možné jej absolvovat během studia na VŠ, případně po něm. Organizátoři programu v současnosti hledají zájemce, kteří by se chtěli pilotní fáze zúčastnit, Jde zejména o praktické vzdělávání na vybraných školách a konzultace s domácími a zahraničními odborníky. Od spuštění výzvy uběhlo jen několik dní a přihlášených je už téměř 70, nicméně výzva stále trvá. Program rezonuje s iniciativami Otevřeno, za kterou stojí studenti brněnské Pedagogické fakulty, nebo Výluka (Filozofická fakulta UK v Praze), které se snaží dát přípravě na učitelství smysluplný charakter. V úterý 3. 5. v 11: pořádá společnost Scio tiskovou konferenci s názvem Přilákejme k pedagogice studenty, které by bavilo učit, kde chce zveřejnit výsledky dotazníkového šetření mezi uchazeči o studium na VŠ. Tomu, co mohou změnit samotná studentská hnutí na pedagogických fakultách, byl věnován poslední Kulatý stůl SKAV a EDUin.

  • JAK JE MOŽNÉ, ŽE V ZAHRANIČÍ INKLUZE FUNGUJE…

V zemích, které se daly na cestu inkluze, se přirozeně podařilo zjistit možnosti i rizika takového přístupu. Gordon L. Porter, ředitel Inclusive Education Canada, se podělí o své dlouholeté zkušenosti na přednášce na půdě Pedagogické fakulty UK v Praze (16. 5.). Kdo nemůže, má šanci pana Portera zastihnout na festivalu Eduspace v Brně (20. 5.). Nejen v Kanadě se dali cestou inkluze, připomínáme proto studii Skandinávské zkušenosti s inkluzivním vzděláváním

Inspirace z (a do) praxe

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • 3. 5., Praha, 17.00, EDUpoint – Otevřená třída – interaktivní výuka fyziky
  • 4. 5., Praha, 19.00, Spor o smysl českého dějepisu, Tranzitdisplay
  • 4. 5., Praha, 10.00, Konference Malotřídky 2016
  • 10. 5., Praha, 17.00, EDUpoint – Akvárium – K čemu je dobré zveřejnění maturitních dat
logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články