Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Důležité je podporovat učitelskou profesi a budovat důvěru mezi zřizovateli, učiteli, rodiči i žáky

22. 12. 2016
EDUin
Screenshot_2-1

Nabízíme zápis a obrazový záznam z kulatého stolu SKAV a EDUin na téma Co pozitivního a negativního se stalo ve školství v minulém školním roce. Podkladovým materiálem k debatě byl Audit vzdělávání za školní rok 2015/2016 (ZDE) doplněný přehlednou infografikou (ZDE). Debata se konala 8. prosince, účastnili se jí Tomáš Bouda, Ostravská univerzita, Bořivoj Brdička, Jednota školských informatiků a SKAV, autor auditu Bohumil Kartous, EDUin, Ferdinand Hrdlička, MŠMT, Alexander Olah, Institut pro sociální inkluzi, Janek Wagner, Pedagogické info. Moderoval Tomáš Feřtek z EDUin.

Hlavní myšlenky z debaty:

  • Klíčový byl vznik Místních akčních plánů rozvoje vzdělávání a Krajských akčních plánů, do nich se zapojila většina ORP. Kladem je hlavně intenzivnější komunikace v regionech i mezi jednotlivými ORP (František Hrdlička).
  • Veřejná správa nefunguje a kraje jsou z hlediska řízení vzdělávání problematický prvek. Potěšující je inciativa Průmysl 4.0, protože je nadčasová a může být inspirací i pro kraje (Tomáš Bouda).
  • Významná jsou nová kritéria České školní inspekce Kvalitní škola. Poprvé opravdu máme kritéria, podle nichž lze posoudit, co je a není kvalitní škola (Martin Chvál).
  • U státních maturit je třeba klást důraz na transparentnost a sledovat dopady. Pokládám za samozřejmé, že Cermat by měl zveřejňovat anonymizovaná dala ze státních maturit a měly by být dostupné analytické zprávy, které by ukazovaly, zda máme maturitu správně nastavenou a meziročně srovnatelnou (Martin Chvál).
  • Zásadní je novela školského zákona, která mění způsob financování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (Alexandr Olah).
  • Problém vidíme ve slaďování výsledků vzdělávání, toho, o co usilují MAPy, a požadavků trhu práce. Tlak na technické vzdělávání je zvlášť v některých regionech intenzivní a může dojít k tomu, že se tyto dva trendy nepotkají (Alexandr Olah).
  • I v minulém roce se ukazovalo, jaký je problém s financováním vzdělávání. Porovnáme-li naše učitelské platy s průměrem platů vysokoškoláků, jsme na tom v OECD prakticky nejhůř. Jde o dlouhodobý trend. Pozitivní je, že to ministryně řekla nahlas. České školství je hrubě podfinancované a s ohledem na to vykazuje vynikající poměr cena/výkon (Janek Wagner).
  • Audit je přínosný, ale neměl by komentovat ani tak to, co se v uplynulém roce dělo a co bylo mediálně nejzajímavější, ale měl by uplynulý rok hodnotit podle toho, kam chceme školství dovést a konfrontovat to se skutečností. Tedy hodnotit, jak se nám daří naplňovat strategie (Bořivoj Brdička).
  • Pokud chceme v systému něco do budoucna změnit, je třeba podporovat učitelskou profesi a obecně budovat v systému důvěru jednotlivých aktérů, kteří se na vzdělávání podílejí.

Audit vzdělávání za rok 2016/2017 včetně infografiky najdete ZDE. Starší audity ZDEZDE.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články