Hospodářské noviny: Školní mléko návyky českých dětí nezlepší

ilustrační foto by U.S. Department of Agriculture (flickr.com) Public Domain Mark 1.0

Publikujeme komentář Boba Kartouse, který vyšel 14. 3. v Hospodářských novinách, který kritizuje záměr investovat miliardu korun do projektů Ovoce a Mléko do škol.

Měnit k lepšímu stravovací návyky dětí je ušlechtilý a legitimní cíl. Neznamená to ale, že každý, kdo takový cíl deklaruje, se použitými prostředky trefuje do černého.

Česká vláda schválila masivní navýšení dotace programu, v rámci nějž je žákům v mateřských a základních školách zdarma dodávána žádoucí strava. Kdo by protestoval proti miliardové investici do zdraví dětí? „Mlíčko“ přece dětem svědčí a ovoce a zelenina jakbysmet. Jenže problém je v tom, že špatné stravovací návyky ve skutečnosti žádný školní projekt neumí vyřešit.

Výzkum v této oblasti poukazuje na skutečnost, že stravovací návyky jsou u dětí v prvé řadě závislé na přístupu rodiny. A ten se liší podle kultury, socioekonomického postavení i vlastních zvyků a zlozvyků rodičů. Samotná škola nehraje v možné změně stravovacích návyků podle dosavadních zjištění (například publikovaných v odborném časopisu The Journal of Law, Medicine & Ethics) žádnou zásadní roli. Jako médium svého druhu pochopitelně škola zprostředkovává dětem mimo jiné i odlišné stravovací návyky jejich vrstevníků, kteří v určitém věku přebírají roli vzorů, a tím pádem mají vliv na měnící se chování mladého člověka v různých ohledech. Ale škola sama o sobě nemá potenciál plošně měnit způsob stravování dětí.

Příznačná je skutečnost, že v podstatě neexistuje analýza dopadu programu, který školákům už několik let zprostředkovává tzv. zdravé potraviny. Jinými slovy, nikdo není schopen říct, jaký má tento program na děti vliv. Projekt Ovoce do škol, na který současný miliardový „mléčný“ krok navazuje, sice každoročně hodnocení provádí a na základě dotazníků vyplněných řediteli škol se můžete dozvědět detailní informace, kolik porcí v průměru připadlo na žáka, kdy se ovoce rozdávalo, kolik projektových dnů se ve školách zorganizovalo a kolik procent ovoce pochází z Česka. Ale o skutečném dopadu na stravovací návyky dětí tam není nic. Dotazníkem s řediteli nic takového zjistit nemůžete. Oddíl „domácnosti žáků a stravovací zvyky“ je velmi sporý a obsahuje naprosto obecná a nijak překvapivá zjištění typu „největší problémy jsou v Karlovarském kraji“. Ano, největší problémy v ČR jsou tam, kde je relativní chudoba.

Kdyby se ta ona miliarda − a mnohé další z podobných projektů − věnovaly na podporu ohrožených dětí v meziresortních programech zahrnujících rodinu, školu a zdravotní péči, mělo by to určitě dopad. Takhle si můžeme být jisti jen tím, že si několik velkých zemědělských podniků oddychne, že mají kam dát produkty, s jejichž odbytem by měly normálně potíže.

Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

9 komentářů k "Hospodářské noviny: Školní mléko návyky českých dětí nezlepší"

Upozorňovat mě na
avatar
Seřadit dle:   nejnovějších | nejstarších | nejoblíbenějších
Jan Hučín
Jan Hučín

Že ty jsi, Bobe, tu zprávu jen tak prolistoval? V té kapitole „Domácnosti žáků a stravovací zvyky“ nejsou jen obecná tvrzení. Především je tam skoro každý ukazatel porovnaný se situací v roce 2013. A navíc je tam ještě jedna relevantní kapitola „Konzumace ovoce a zeleniny v rodinách žáků a pozorované změny“.

Josef Soukal

Co se týče serióznosti komentáře, vidím to jako „Bobův“ standard.

Bob Kartous

Honzo, ta zpráva nepracuje se základní premisou, a to je souhrnný vědecký článek, k němuž odkazuju. Zde je: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2531152/. Teprve poté, kdy znáš základní předpoklady, se budeš pouštět do projektu za miliardu. Zpráva je podružná, ale když už jsi ji zmínil, je postavena na dotazníku s řediteli. Takže ředitelé chodí do rodin a sledují změny v alimentárních návycích? U tebe snad nebude problém jak se čtením odkazovaného textu, tak s pochopením souvislostí. Paní Nešporová to velmi výstižně popisuje ze strany rodiče..

Jan Hučín
Jan Hučín
Asi došlo k nedorozumění. Ta zpráva není postavena jen na názorech ředitelů. Dovolím si ocitovat z úvodní kapitoly. — Kromě toho bylo letos, obdobně jako ve školním roce 2012/13, realizováno šetření též mezi rodiči žáků 1. stupně a přípravných tříd základní školy, kteří byli do projektu zapojení, a také žáků 6. ročníku na těchto školách, kteří již projektem prošli. Sběr dat od rodičů žáků proběhl od 29. 4. do 27. 5. 2016. Ve školách zapojených do projektu dotazník vyplnilo 16 039 rodičů žáků. (…) Složení respondentů lze považovat za reprezentativní podle zastoupení jednotlivých krajů ČR, obcí různých velikostí i pohlaví… Více »
Sarka Nesporova
Já okomentuju program ovoce do škol z pohledu rodiče. Není sporu o tom, že by děti měly jíst ovoce a zeleninu. Dceři dávám každý den do školy porci ovoce nebo zeleniny, kterou si sní – doma jíme ovoce a zeleninu všichni. Když ve škole dostane porci „ovoce do škol“ (kterou mimochodem nesmí odmítnout!), tak ji většinou nesní, protože sní to ovoce z domova. Pak doma vyhazuju ovoce (nakrájené = rozblemcané a nikdo to jíst už nechce), vyhazuju zbytečnou plastovou krabičku a zbytečnou plastovou vidličku. Počítám, že mimo nákladů na ovoce, my (daňoví poplatníci) platíme také obaly + práci lidí, kteří… Více »
Julie
Julie

Dobrý den, asi záleží na škole a konkrétním dodavateli, protože my žádné krájené ovoce v plastové krabičce nedostáváme. Děti dostávají nejčastěji jablko nebo mandarinku, které se vozí v klasických přepravkách.

Ennio Kocourek
Stát OPĚT strká rypák do věcí, do kterých mu vůbec nic není. Jde o jednoznačně politické rozhodnutí, které nemá nic společného ani se vzděláváním, ani se zdravotnictvím, a proto je zbytečné argumentovat porovnáváním ukazatelů, stravovacími návyky, pozorovanými změnami a podobnými nesmysly. Je lhostejné, zda děti to vnucované ovoce snědí nebo rozdupou na podlaze učebny. Jediným cílem je dostat co možná nejvíc peněz do kapes kamarádů. //// Situace se nezmění poukazováním na moudré studie čert-ví-čeho, ale pouze radikální změnou politického prostředí. Ale i tak je tu problém: existuje nějaká politická síla, která chce prosadit, aby se ve školách dělo to, co… Více »
Tom Václavík
Tom Václavík
Dobrý den pane Kartousi, rád bych reagoval na váš článek, zejména na tvrzení, že škola nemůže mít vliv na rozvoj stravovacích návyků dětí. Souhlasím s tím, že nejdůležitější a určující vliv mají zvyklosti v rodině. Pokud ale přijmeme fakt, že současné děti se v budoucnu stanou rodiči, myslím, že je v oblasti vzdělávání důležité, aby se i veřejné školství pokusilo o pozitivní ovlivňování stravovacích návyků dětí. A opět souhlasím s vámi v tom, že programy Mléko a Ovoce a zelenina do škol určitě v současné podobě nejsou ideálními nástroji pro pozitivní změnu. Jídlo a stravování jsou velmi komplexní témata a… Více »
Johnny
Johnny

Pane Vaclaviku, nevim, jak to tu ma EDUin, ale tohle se obecne poklada za komentarovy spam.

wpDiscuz