Mentor jako pomocník, průvodce a dlouhodobá podpora

Zkušenosti s mentoringem ukazují, že se jedná o praktickou formu podpory učitelů v jejich vlastním rozvoji, ve schopnostech pojmenovat si cíle práce a hodnotit ji. V rámci projektu Otevíráme dveře pro nové lektory a mentory (ZDE), si to mohli učitelé sami ověřit. Zeptali jsme se dvou z nich, Jana Horáka a Denisy Hrdinkové na to, co jim účast v projektu přinesla a jaký to mělo vliv na jejich další práci ve škole.

„Projekt probíhal průběžně celý školní rok, vždy jednou za přibližně 6 týdnů jsme měli celodenní školení, možnost využít svého mentora a vyzkoušet si vlastní mentorské dovednosti. Úplně na začátku byla týden trvající letní škola, která vše odstartovala,“ popisuje své zkušenosti Jan Horák, jeden z učitelů, kteří se do projektu zapojili.

Největším přínosem bylo podle jeho slov setkávání s vlastním mentorem. „Vybral jsem si v srpnu svůj cíl, na kterém chci pracovat a s jeho pomocí jsem teď na konci května mohl říct, že jsem ušel velký kus cesty. Scházeli jsme se jednou za dva měsíce. Na každé setkání jsem se těšil a bavilo mne jít do rizika, zkoušet nové věci, vést žáky po nevyšlapaných cestách, nabízet jim volnost, diskutovat s nimi. Věřím, že především jim bylo mé vzdělávání přínosem,“ vysvětluje způsob spolupráce s mentorem Jan Horák.

„Začala jsem se na své hodiny dívat očima mentora,“ říká Denisa Hrdinková. „A díky tomu jsem si začala uvědomovat věci, které jsem předtím nevnímala a klást si praktické otázky, jak učit smysluplně,“ pokračuje. Prakticky byla podle jejích slov zaměřena i setkání, která se v rámci projektu konala, nešlo tedy o klasické přednášky nebo semináře. Učitelé se během tréninku věnovali tomu, jak individualizovat výuku, plánovat její cíle, jaké jsou metody aktivního učení, kooperativní výuky, jak pracovat s vnitřní a vnější motivací a proč, co a jak hodnotit.

„U nás na škole jsem měl možnost s kolegyněmi diskutovat, o tom, co si o mentorování myslí a jestli by to samy přivítaly. Dvě z nich si to pak vyzkoušely na vlastní kůži, a i další získávají větší povědomí a vědí, co od mentora mohou očekávat. Chápu však, že je to běh na dlouhou trať. Já jsem před rokem také netušil příliš a až osobní zkušeností v tomto projektu jsem objevil důležitost a krásu toho, když vás někdo doprovází a pomáhá vám se zlepšovat,“ dodává Jan Horák.

Cílem projektu bylo nabídnout zkušeným učitelům možnost stát se mentory a zprostředkovat zkušenosti s mentoringem i svým kolegům. Na podrobné cíle projektu se můžete podívat ZDE.

Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

Zahajte diskuzi!

Upozorňovat mě na
avatar
wpDiscuz