Rozhlas.cz: Stát musí zajistit kvalitní vzdělání všem, varuje před diferenciací vzdělávání Jana Straková

24. 1. 2016
EDUin
10705226716_618b612d5e_z

Poslechněte si rozhovor s Janou Strakovou, která byla hostem Studia Leonardo dne 19.1. (ZDE). Pořad připravila Terezie Jirásková. Jak se dívá na diferenciaci vzdělávacích příležitostí. Jak obstojí český vzdělávací systém ve srovnání s mezinárodním? Co nebo kdo brání odstraňovat nerovnosti ve vzdělávání? O tom hovořila Jana Straková z Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání s Janem Bumbou.

„V České republice se stále více zvětšují nerovnosti mezi dětmi,“ uvedla odbornice.

Dochází k diferenciaci vzdělávacích příležitostí. „Děti z různě vzdělaných a situovaných rodin mají velmi rozdílné vzdělávací příležitosti, a máme velmi málo informací o tom, jaké jsou příčiny.“

Straková tvrdí, že vzdělávací systém poskytuje rozmanité příležitosti, a je třeba se v něm zorientovat.

„Dochází pak k tomu, že děti ze vzdělaných rodin navštěvují jiné školy a mají jiné vzdělávání než děti z těch rodin, kde se o to rodiče nejsou schopni postarat.“

A to i přesto, že Česká republika je země, která je sociálně i ekonomicky víceméně homogenní, dodala odbornice.

„Zjistili jsme, že už na úrovni předškolního vzdělávání poskytují různé mateřské školy různé podmínky,“ poukázala na široký výběr placených nebo neplacených kurzů, které se liší školu od školy.

Podobná situace je i na úrovni základních škol. „Zjišťujeme, že v rámci systému veřejného školství jsou rodičům, kteří si tyto příležitosti umí najít, poskytovány nadstandardní možnosti.“

Podle Strakové řada průzkumů zatím ukazuje, že pokud diferenciace ve vzdělávacím systému existuje, tak má pro děti, které pocházejí z méně motivovaného prostředí, velmi negativní důsledky.

„Proto by měl stát zajistit, aby se všem dětem v rámci systému veřejného školství dostalo stejně standardního a kvalitního vzdělání. A to náš stát zajišťuje v tuto chvíli nedostatečně,“ kritizovala odbornice.

Výsledkem této diferenciace je to, že jako společnost dopouštíme, aby systému vyrůstala relativně nevzdělaná vrstva obyvatel.

„Aby všechny školy byly schopny vzdělávat děti, které mají různé předpoklady musí se jim dostat zásadní podpory. Potřebují specializované pracovníky, psychology, asistenty, které jim pomohou.“

Je třeba začít od toho, aby byla zkvalitněna výuka už na základní škole, soudí odbornice.

„Školy by se neměly profilovat podle toho, že si seženou motivované rodiče, ale podle toho, že dokážou poskytnout velmi kvalitní služby všem dětem bez ohledu na to, z jakého rodinného zázemí pocházejí,“ vzkázala úřadům i samotným školám Jana Straková.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články