EDUin upozorňuje Cermat na chybu v testu z lehčí matematiky

I zkušenosti z podzimního kola maturit ukazují, že slabým místem je práce validační komise. Studenti by si měli překontrolovat hodnocení svých prací.

 

Praha 14. září – V testu lehčí matematiky podzimního kola státních maturit se pravděpodobně vyskytuje chybně formulovaná úloha, jejíž existenci validační komise nezachytila. Na EDUin se také obrátila studentka s upozorněním na chybné hodnocení výsledků v jejím testu. Zvláště ti studenti, jejichž bodové hodnocení je na hraně úspěšnosti, by si měli překontrolovat hodnocení a zvážit žádost o přezkum výsledků.

 

Součástí lehčího testu z matematiky byla i tato úloha:

 

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 14

Auto vyjíždělo na cestu s polovinou nádrže. Po 100 kilometrech jízdy zbývala ještě třetina nádrže a při příjezdu do cíle jen pětina nádrže. Spotřeba paliva je přímo úměrná ujeté vzdálenosti.

(CERMAT)
max. 2 body

14 Vypočtěte, kolik kilometrů auto ujelo.

 

Podle zveřejněného klíče správných odpovědí je řešením úlohy výpočet 180 km. Při bližším pohledu je ale zřejmé, že v zadání je formulační chyba. Spotřeba má prý být přímo úměrná ujeté vzdálenosti. Jenže autor(ka) úlohy ve skutečnosti nemyslel(a) spotřebu, ale množství spotřebovaného paliva. Spotřeba automobilu je samozřejmě (v tomto zjednodušeném případě) konstantní – znamená průměrné množství paliva spotřebovaného na ujetí 100 km.
Pokud by spotřeba byla přímo úměrná ujeté vzdálenosti, tak by jednak na začátku pohybu byla nulová, což je nesmyslné, jednak by správný výsledek musel být menší než 180 km, jak uvádí Cermat. Taková úloha měla být validační komisí vyřazena. Validační komise ale žádnou z úloh tohoto testu nevyřadila. Tuto chybu nelze považovat za opomenutelnou, protože právě slovní úlohy z matematiky jsou založené na přesných a jednoznačně vyložitelných formulacích.

 

Na EDUin se obrátila studentka se dvěma ukázkami chybného hodnocení úloh. Hodnotitel Cermatu například neuznal její výsledek úlohy č. 5. Studentka uvedla, že řešením je 1/5, podle Cermatu je správný výsledek 0,2. I elementární znalost matematiky stačí k tomu, aby bylo jasné, že jde o totožný výsledek.

 

Je proto důležité, aby studenti opravdu pečlivě prostudovali hodnocení svých testů, protože mohou obsahovat podobné chyby, které rozhodují o jejich úspěchu či neúspěchu u státní maturity.

 

Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, řekl: „Je potěšitelné, že Cermat tentokrát rychle zveřejnil testová zadání i klíče správných odpovědí, ale jako velmi problematické se ukazuje, že některé chyby pravděpodobně validační komise neodhalila. Je důležité si uvědomit, že neznáme složení validační komise. Nejedná se o orgán na Cermatu nezávislý, a není tedy fakticky stanovena ani jeho jasná odpovědnost. To dále komplikuje podobné případy, jako je ten, na nějž tentokrát upozorňujeme. Ve skutečnosti neexistuje nestranný kontrolní orgán, který by podle možností dodatečně opravil chyby Cermatu a ručil za správnost vyhodnocení státní maturity. V tomto konkrétním případě by například úlohu vyřadil, případně by jasně odpověděl na otázku, proč vyřazena nebyla, a nesl za takové rozhodnutí odpovědnost. Pokud by pochybil, mělo by být možné se na něj obrátit a vyžadovat nápravu.“

 

Kontakty:

Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin
e-mail: tomas.fertek@eduin.cz, mobil: 602 687 016

 

Poznámky pro editory:

  • Testová zadání a klíče správných odpovědí podzimního kola maturit najdete ZDE.

  • EDUin je obecně prospěšná společnost, která se věnuje problematice vzdělávání a jejíž snahou je informovat veřejnost o všem důležitém, co se děje ve školství a vzdělávání. EDUin, o. p. s. byla založena v květnu 2010 a realizuje a připravuje několik informačních a osvětových projektů. Více se dozvíte na www.eduin.cz.

  • Populární verzi vzdělávacích témat najdete na fertek.blog.respekt.cz.

 

Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

141 komentářů k "EDUin upozorňuje Cermat na chybu v testu z lehčí matematiky"

Upozorňovat mě na
avatar

Seřadit dle:   nejnovějších | nejstarších | nejoblíbenějších
Pavel Doležel
Pavel Doležel
3 years 11 months ago

Spotřeba paliva neznamená průměrné spotřebované množství paliva, nýbrž celkové spotřebované množství paliva. Podle mě je to ale opravdu nedůstojné slovíčkaření. Chápu, že tonoucí se stébla chytá, ale velmi se divím, že to těm věčným stěžovatelům není ani trochu trapné. Místo aby se učili, hledají neustále chyby ve svém okolí.

češtinářka ZŠ
češtinářka ZŠ
3 years 11 months ago

nedůstojné slovíčkaření
Máte pravdu. A nejhorší je na tom, že je k tomu ponoukají instituce, které se holedbají tím, že pomáhají vzdělávacímu procesu. Houby s octem – vždy jen hledají skulinky, kudy státní pokyny a kontrolu obejít. Naštěstí už je všichni znají a málokdo, snad s výjimkou „ublížených“ maturantů, jim věří.
Díky snahám Eduinu a jejich slovíčkaření a hnípání se ve významech, překrucování slov, atd., se všichni dočkáme jedině striktně faktografické podoby testů. Pak zase bude eduin nadávat na to, že testy dělají z dětí roboty.

matka syna
matka syna
3 years 11 months ago
Pane Doležele, Vám nejvíce vadí, že na VŠ může každý- sakra, co to má společného s maturitou? Maturita je maturita a VŠ je snad něco jiného! Přijde mi, že se cítíte ublížený, že s Vámi vystudovali i spolužáci, kteří se podle Vás na VŠ dostat ani neměli a hrozně tím trpíte. Já za své peníze poplatníka požaduji kvalitní vzdělání od kvalitních učitelů, kterým na svých dětech záleží a poctivou prací je dovedou přes ZŠ až k maturitě. Kde žiju? Za nás to tak bylo. Kdo má právo nad cizími dětmi které nezná, rozhodovat zda má či nemá mít maturitu a… Více »
Josef Zemek
3 years 11 months ago

Komentář k této úloze jsem napsal na tento web hned v den, kdy se objevilo zadání na cermatím webu.
Cermat vede žáky k tomu, aby při řešení úloh vycházeli jen z toho, co je ve výchozím textu a v zadání, a nepředpoklídali, že se něco rozumí samo sebou. Takže je mi líto, ale výraz „spotřeba paliva je přímo úměrná ujeté vzdálenost“ je pro mne jednoznačný, a tedy zde nešťastně formulovaný. možná by z toho vyšel podivný výsledek, který by ale byl matematicky správný.

zkonarik
zkonarik
3 years 11 months ago

Matka syna:
pletete si body a procenta, oni mají 32% tj. 16 bodů z 50!!!
Možná testy z češtiny jsou nekvalitní – nemohu posoudit, ale matematika není vůbec těžká. Pokud učitel s žáky poctivě pracoval, jak píšete, tak tento test musel napsat každý osmák. Vždyť stačilo spočítat každý třetí příklad. Spíš bude chyba na jiné straně: škola se přizpůsobí žákům a rodičům, kteří nechtějí žádnou námahu. 4 roky je pohoda, pak se začnou rozčilovat, že nenapíší triviální test. Chybu nehledají u sebe ale někde jinde.

Miloš
Miloš
3 years 11 months ago

Vám už fakt normálně přeskočilo…

Tomáš N.
Tomáš N.
3 years 11 months ago

Miloši, a komu přeskočilo?

Lenka
Lenka
3 years 11 months ago

p.Zkonarik,už vidím jak geometrickou posloupnost u tohoto úkolu dělá osmák. Takže dám ten test v pondělí osmákům a zde napíši, kolik jich to udělalo. Nemusím vymýšlet písemku. Za nás myslí p.Zkonarik.

Miloš
Miloš
3 years 11 months ago

Tomáši N. a panu Feřtekovi

Omlouvám se, že jsem přesně neoznačil ty, kterým fakt už asi přeskočilo… Pochopitelně těm tzv. hledačům a odhalovačům chyb.

Ivana Babková
Ivana Babková
3 years 11 months ago

Navrhla bych Cermatu, aby všechny připomínkaře k zadáním testů najal na jejich výrobu. Tak jako kdysi věčný kritik Rath byl dosazen do funkce ministra.
Mimo téma: zajímalo by mě, jak teď budou vyučující na těžších gymplech přesvědčovat své studenty, aby se učili matematiku, když bude jej jedna úroveň, kterou s přehledem zvládne i deváťák na ZŠ?

Martin Mikuláš
Martin Mikuláš
3 years 11 months ago

Já mám pocit, že zadavatelem úlohy je zadavatel, ten také definuje pojmy a dává je do vztahů. Zadavatel spotřebu definoval tím, že ji uvedl do přímé úměrnosti k ujeté vzdálenostil. Tím vysvětlil, co spotřebou rozumí. Námitka EDUinu je prkotinou a zcela jistě nebude validační komisí uznána.

Lenka Dohnalová
Lenka Dohnalová
3 years 11 months ago

Jazykově správný termín pro průměrnou spotřebu paliva je „průměrná spotřeba paliva“ (případně spotřeba paliva na 100 km). Slova „spotřeba“ ve významu průměrné spotřeby paliva se používá pouze hovorově, či přímo slangově – tedy mezi automobilisty (mám nízkou spotřebu – tj. málo mi to „žere“).Slovo spotřeba znamená celkové množství spotřebovaného paliva. Nesouhlasím tedy s tím, že úloha byla formulována špatně. Námitka je neopodstatněná.

Tomáš N.
Tomáš N.
3 years 11 months ago
Paní Dohnalová. Díky za Váš názor, týkající se významu termínu „spotřeba paliva“, pokusím se oponovat. Samozřejmě mě také napadlo, že tato dvě slova by mohla mít Vámi uváděný význam. Takže jsem použil několika různých vyhledávačů a nenalezl nic. Pak mi nezbylo nic jiného, než použít kombinaci toho, jak tento termín vnímám já, jak je vnímán všeobecně (úzus), co se píše v normách a nakonec jsem vzal v úvahu i fyzikální pohled na věc. A nevyšlo mi nic jiného, než že „spotřeba paliva u auta je podíl spotřebovaného množství paliva a ujeté vzdálenosti“. Dále to, že spotřeba paliva může být buď… Více »
Ondřej Šteffl
Ondřej Šteffl
3 years 11 months ago

In dubio pro reo

Je očividné, že možné výklady jsou dva. Možná, že i jen jeden je správný, ale to je jedno. U high-stake testu má zkoušený právo i na ten možný i když méně správný. Podobná úloha by nepochybně ve testech Scio byla vyřazena, nezávislá námitková komise vyřazuje úlohy z daleko méně vážných důvodů.

Jak diskuse sleduji, vydělují se zde dvě skupiny:

První, podle které má Cermat (škola, učitel) svou (jedinou) pravdu, a tu zkoušený (žák) musí přijmout.

A druhá skupina, která připouští, že zkoušený (žák) má právo na svůj odlišný názor.

Zejména mi přijdou důležité ty závorky.

Martin Mikuláš
Martin Mikuláš
3 years 11 months ago

Pane Šteffle, výklad Vašeho zkoušeného žáka není možný, protože je v úloze explicitně řečeno, co se spotřebou rozumí. Je-li řečeno, že je spotřeba přímo úměrná ujeté vzdálenosti, pak je vše jasné. Zadavatel vysvětlil přímo v úloze, co pod tímto termínem rozumí.

Martin Mikuláš
Martin Mikuláš
3 years 11 months ago

Dále prosím nepodsouvejte zdejším diskutujícím to, co neřekli. Nikdo netvrdí, že to zkoušený žák musí mocímermo přijmout… Nikdo tu nikomu neubírá právo na vlastní názor. Ta diskuse je tu od toho, abychom se naopak názorově střetli a mohli si své postoje vysvětlit. A oba dobře víme, že se vyřazování úloh ex-post děje i u Scio testů. Není to nic neobvyklého ani u mezinárodních zkoušek z jazyků, kde lze uznat nakonec i odpovědi, které původně zadavatelé považovali za jednoznačné. Nedělejte z Cermatu nějakou zkostnatělou instituci, která nebude ochotná se tím zabývat…

Tomáš N.
Tomáš N.
3 years 11 months ago

Pane Mikuláši.
V zadání je uvedeno „Spotřeba paliva je přímo úměrná ujeté vzdálenosti“. Po překladu do „matematičtiny“ to znamená toto:

Spotřeba paliva = c*s, kde s je ujetá vzdálenost.

Kde prosím vidíte to explicitní vyjádření toho, co se spotřebou paliva rozumí? Já tam vidím jen neúplný (neznám c) „návod“, jak spotřebu paliva spočítat – definici toho, co se spotřebou rozumí tam nevidím. Ani explicitně ani implicitně. Kde dělám chybu?

Martin Mikuláš
Martin Mikuláš
3 years 11 months ago

Pokud spotřeba paliva může být:
a) průměrné množství paliva spotřebovaného na 100 km
b) množství spotřebovaného paliva

a autor úlohy dodá, že spotřeba je přímo úměrná ujeté vzdálenosti, pak tím vylučuje interpretaci a).

Mimochodem, Slovník spisovné češtiny Academia 2010, říká:
spotřeba = spotřebované množství… o žádném podíle se nemluví.

Tomáš N.
Tomáš N.
3 years 11 months ago
a) Autor by nic nevylučoval. Jen by slovně vyjádřil toto: Spotřeba paliva = průměrné množství paliva spotřebovaného na 100 km = c*s, kde s je ujetá vzdálenost.. Prostě by průměrné množství paliva spotřebovaného na 100 km bylo funkcí ujeté vzdálenosti. Jen nelze spočítat, vzhledem k tomu, že neznáme c. b) Říká Cermat, vy a asi ještě spousta lidí. Jiná spousta lidí (majitelé aut zejména) vidí rozdíl mezi „spotřeba paliva“ a „množství spotřebovaného paliva“ – přinejmenším při každém tankování. c) Spotřeba paliva = okamžitá spotřeba (to tam nemáte, jen další možnost). Zbytek viz průměrná spotřeba, stačí nahradit slovo „průměrná“ za „okamžitá“… Více »
Ondřej Šteffl
Ondřej Šteffl
3 years 11 months ago

… ó, jak to je prosté. Úloha, o které se lidé začnou hádat, se vyřadí (a je pane Mikuláši úplně jedno, kde je pravda). My to tak ve Sciu děláme už léta.

Marek Žák
Marek Žák
3 years 11 months ago
Nezbývá mi, než souhlasit s Tomášem a podpořit jeho vysvětlení. Jakkoliv bychom mohli dedukovat, že zadavatel měl na mysli celkem spotřebované množství paliva pro ujetí dotyčné vzdálenosti, alespoň z mého pohledu to nahradit pouze výrazem spotřeba paliva nestačí. Spotřebou paliva matematicky nebo fyzikálně se rozumí spotřebované množství na jednotku vzdálenosti. Dále samozřejmě existuje aktuální, celková spotřeba, apod. Jako analogii bych já použil výraz zrychlení. Známe např. zrychlení vozu z 0 na 100 km/h za 10 sec. Řekneme-li však pouze zrychlení, znamená to zvýšení rychlosti za jednotku času. V našem případě (z 0 na 100 za 10) toto zrychlení činí 2.7777… Více »
Marek Žák
Marek Žák
3 years 11 months ago

ten čtvereček za šunkou byl původně smajlík, už se tu pár lidí natrápil :-)

Martin Mikuláš
Martin Mikuláš
3 years 11 months ago

Pane Šteffle, opět mi podsouváte něco, co jsem neřekl. Neřekl jsem, že je jedno, kde je pravda. Vy dobře víte, co se nakonec s takovými úlohami, které jsou sporné dělá… Děje se to, ale jen EDUin (a SCIO) z toho udělají národní tragédii.

Tomáš N.
Tomáš N.
3 years 11 months ago

Pane Mikuláši,
nic ve zlém, ale Vy dneska fakt asi nemáte nejlepší den. Pan šteffl napsal, že v případě sporných příkladů je Scio vyřazuje a že je úplně jedno, kde je pravda. A přitom Vás oslovil. A Vy ho obviníte z podsouvání jeho vlastního názoru Vám. To ale sakra není totéž. Zkuste být prosím trochu objektivní a lépe číst.

Lenka Dohnalová
Lenka Dohnalová
3 years 11 months ago
Všichni milí diskutující, nebyla jsem celý den doma a vidím, že se rozhořel spor.Musím s úlevou říct, že žena má ten dar souhlasit s více názory (odpusťte, v tomto případě s více muži :-) Pan Šteffl má – dle mého názoru pravdu-když říká, že není možné zařazovat do maturitních testů otázky problematické. Bohužel, jazyk není exaktní, a proto je třeba dbát na stoprocentní jednoznačnost u zadání matematických úloh. Jako češtinářka na tomto místě skromně volám o pomoc a ptám se, zda právě problém jednoznačnosti zadání neničí validitu didaktických testů v ČJL, kdy se pohybujeme v oboru, ve kterém si o… Více »
Lenka Dohnalová
Lenka Dohnalová
3 years 11 months ago

Ó sorry, v předposlední větě mi chybí čárka , je tam věta vložená, že, pane Doležele :-)

Pavel Doležel
Pavel Doležel
3 years 11 months ago
Pokud EDUINu jde o to , aby byl brán ještě někdy vážně, neměl by se chytat do podobných pastí. Pane Šteffle, vám se divím, k čemu jste ochoten se propůjčit. Pane Tomáši N, toto není matematický spor, nýbrž jazykový. Já jsem vystudoval odbornou (ne učitelství) matematiku na Matfyzu a ekonomii na FSV UK. Vždy, když ekonomové mluví o spotřebě, mají na mysli spotřebované množství, nikoliv průměrné spotřebované množství. Dokonce používáme i termín mezní spotřeba. Váš úsudek asi zničila podivná terminologie používaná v automobilovém průmyslu, kde objem se nazývá obsahem a průměrná spotřeba se trochu zmatečně zkracuje na prosté „spotřeba“. Podle… Více »
Josef Soukal
Josef Soukal
3 years 11 months ago

Výklad paní Dohnalové k úloze je velmi přesvědčivý. Definice spotřeby není možná pro matematiky stoprocentní, nicméně upozorňuje, že nepůjde o průměrnou spotřebu.
Zajímavé je, jak suverenné EDUin absolutizuje jeden výklad.

Martin Mikuláš
Martin Mikuláš
3 years 11 months ago

Děkuji všem za podporu. Já mám asi tu výhodu, že jsem vystudoval jazyk i matematiku, takže jsem schopen chápat obě strany sporu. Paní Dohnalová velice pěkně vysvětlila to, co se nepodařilo mě. Do diskuse vnesla nadhled a „vyvětrala ten testosteronový odér“. Je to prostě žena,… femme fatale!:) Děkuji.

Martin Mikuláš
Martin Mikuláš
3 years 11 months ago

nepodařilo mně… omlouvám se.

Tomáš N.
Tomáš N.
3 years 11 months ago
Pane Doležele. Váš názor je velmi zajímavý, dostal jste se asi nejblíže k jádru problému. Souhlasím s Vámi, že jde spíše o spor jazykový, než matematický. Souhlasím s Vámi, že nejen ekonomové, ale i já a spolu s námi většina populace vnímají spotřebu jako spotřebované množství. Můj úsudek za zničený nepokládám (to jste si mohl odpustit, nemyslíte?), přesto s Vámi souhlasím i ohledně názoru, že autorem pojmu „spotřeba“ je automobilový průmysl. Autorem až tak úspěšným, že se tento pojem podařilo dostat do povědomí většinové populace, a to včetně jeho interpretace. A teď ještě něco o tom, jak správně tvořit zadání… Více »
Tomáš N.
Tomáš N.
3 years 11 months ago

Paní Dohnalová.
I Vám díky za názor. Asi se neshodneme v těch pravidlech a výjimkách, blíže v mé odpovědi panu Doleželovi.

A jednu chybku tam skutečně máte, vaše věta „Dovolte mi tedy konstatovat, že z KONTEXTU úlohy jasně vyplývá, že spotřebou opravdu míníme celkové množsví spotřebovaného paliva – totiž, když autor úlohy dodá, že spotřeba je přímo úměrná ujeté vzdálenosti, pak tím opravdu vylučuje interpretaci, která kalkuje s průměrnou spotřebou paliva…“ pravdivá není. Tu Vámi nežádanou interpretaci z matematického hlediska autor vůbec nevylučuje. Myslím, že moje odpověď panu Mikulášovi o pár příspěvků výše Vám napoví více.

Martin Mikuláš
Martin Mikuláš
3 years 11 months ago

Tak toto vyjádření pana Zíky se mi velice líbí. Opravdu!

http://www.ceskaskola.cz/2012/09/stanovisko-cermat-k-upozorneni-eduin-na.html

A jak je vidět, tak komise už se k tomu vyjádřila. Argumentovala, jak jsem očekával…

Josef Soukal
Josef Soukal
3 years 11 months ago

Zkusím to ještě jednou:

Je možné uvažovat o průměrné spotřebě, když víme, že
„spotřeba paliva je přímo úměrná ujeté vzdálenosti“? Průměrná spotřeba se může měnit podle ujetých či najetých kilometrů, ale nelze tvrdit, že PŘÍMO ÚMĚRNĚ.

Lenka Dohnalová
Lenka Dohnalová
3 years 11 months ago

Pane Tomáši,
já Vám samozřejmě rozumím :-) On je totiž jazyk zatraceně složitý organismus, který se neustále vyvíjí.
Napadlo mě – zcela prakticky – že se zítra pokusím ve škole se studenty onu matematickou úlohu probrat ( oslovím větší počet lidí). Uvidíme, jaká bude skutečná situace v terénu :-)

Lenka Dohnalová
Lenka Dohnalová
3 years 11 months ago

Pane Soukale,
díky, naprostý souhlas.

Josef Soukal
Josef Soukal
3 years 11 months ago

Paní Dohnalová,

děkuji a s těmi studenty to také zkusím.

Tomáš N.
Tomáš N.
3 years 11 months ago

Pane Soukale,
opravdu nevidím jediný důvod, proč by průměrná spotřeba nemohla být přímo úměrná ujeté vzdálenosti. Prostě to přepíšu do matematické rovnosti

Q = c*s

kde Q=průměrná spotřeba, s je ujetá vzdálenost, c třeba nějaká konstanta (klidně i funkce, proč ne).

Co Vám na tom nesedí? Podle mého je to matematicky naprosto korektně (jen neznám c). A berte prosím v úvahu, že jde samozřejmě o idealizovanou úlohu, která by se ve skutečném světě těžko realizovala. Ale ten Cermatí výklad je na tom úplně stejně, také jde o idealizovanou úlohu.

Martin Mikuláš
Martin Mikuláš
3 years 11 months ago
Pane kolego, já Vám chtěl dát chvíli času, abyste to promyslel s tím c, ale dobrá. Vypočítáme si ten příklad a budeme uvažovat nějaké c, které neznáme, OK? 100 km ….. c.s1 (=1/2-1/3 nádrže) x km ….. c.s2 (=1/3 – 1/5 nádrže), kde c je nějaká konstanta Víme ale ZE ZADÁNÍ, že se jedná o přímou úměru!!!, tedy počítáme: x = 100.(c.s2)/(c.s1), a jak vidíme, c se nám vykrátí… Je to prostě proto, že zadavatel určil vztah jako přímou úměru… a tím vlastně definoval, co spotřebou myslí… Jinak, x = 80 km. Připočte se k již ujetým 100 km, a… Více »
Martin Mikuláš
Martin Mikuláš
3 years 11 months ago

Jakmile víme, že se jedná o přímou úměru, tak na tom c nám prostě nezáleží…

Tomáš N.
Tomáš N.
3 years 11 months ago
Paní Dohnalová. Já samozřejmě rozumím zase Vám. Čeština je nadherný jazyk, který mě každodenně překvapuje svou bohatostí a svými možnostmi. I proto jsem se v kauze „slohy“ nepřidal na stranu Cermatu. Ale matematiku považuji za obor, kde jsou tyto vlastnosti jazyka spíše na obtíž. A pokud jde o ten pokus se studenty, co takhle zkusit jiný scénář? Jeden den rozdat papírky s prosbou o zjištění „spotřeby paliva rodinného auta“, samozřejmě anonymně. A druhý den můžete zkusit ten příklad z maturitního zadání (samozřejmě u jiného vzorku studentů). Co Vy na to? Já vím, je to práce navíc, ale neříkejte, že by… Více »
Tomáš N.
Tomáš N.
3 years 11 months ago

Pane Mikuláši, c může být klidně fukce … tedy c=c(s) a tam se Vám nemusí pokrátit vůbec nic.

Martin Mikuláš
Martin Mikuláš
3 years 11 months ago

TO máte pravdu, pak to ale nebude přímo úměrné…

Martin Mikuláš
Martin Mikuláš
3 years 11 months ago

Ještě jsem nedostal od paní Dohnalové pochvalu za femme fatale… Trochu mě to mrzí…:/

Martin Mikuláš
Martin Mikuláš
3 years 11 months ago

Jinak se omlouvám panu Štefflovi. Tím, že začal svůj příspěvek:

„… ó, jak to je prosté.“ jsem pak celou zprávu považoval za ironii… Promiňte.

Martin Mikuláš
Martin Mikuláš
3 years 11 months ago

Jinak já dnes večer zkusím zadat ten příklad přátelům, co přijdou na skleničku. Všichni jsou řidiči, tak uvidíme. Jsem matikář, za blázna mě považují už dávno…

Pavel Böhm
3 years 11 months ago

Zdravím všechny diskutující. Po pročtení zdejších příspěvků jsem věnoval čas na to, abych sepsal, v čem spočívá princip sporu. Provedl jsem výpočet z hlediska jedné i druhé strany.
Je to v pdf souboru na webové adrese pavelbohm.cz/sklad/spotreba/

Lenka Dohnalová
Lenka Dohnalová
3 years 11 months ago
Pro pana Martina Mikuláše: To víte, že jste úžasný, když o mně píšete takové pěkné věci :-) Koneckonců teď jsem poslední ženská, která zůstala v téhle diskuzi. Tak já to zkusím vydržet, byť jsem se vpletla mezi samé matematické vzorce :-) Ale vážně – dlužím Vám odpověď týkající se mého postoje ke státním maturitám v oboru ČJL. Moc ráda bych odpověděla, ráda bych se vyjádřila i k celému Vašemu článku, ale je to diskuze patrně na mnoho stran a já nemám sílu to teď vše sepisovat, každoročně je září pracovně velmi vytíženým měsícem. Ráda bych povídala i s dalšími kolegy,… Více »
Lenka Dohnalová
Lenka Dohnalová
3 years 11 months ago

Ještě jeden postřeh pro všechny diskutující:
Jsem nesmírně ráda, že naše diskuze je nyní laskavá, slušná, bez osobních útoků.Líbí se mi zanícení diskutujících. Je super, jak se hledají důkazy a argumenty.Tak to má být :-)

Martin Mikuláš
Martin Mikuláš
3 years 11 months ago
Přečetl jsem si vaše vysvětlení a moc za něj děkuji. Už vím, proč jsem si nerozuměl s panem Tomášem N., ale Vaše vysvětlení chápu. Druhá varianta je samozřejmě (i z hlediska definice Wikipedie:)) málo pravděpodobná (z hlediska definice Wikipedie dokonce chybná, protože ta definice lineární vztah vylučuje…), ale je zkrátka možné, že množství spotřebovaného paliva neroste s ujetou vzdáleností lineárně (nýbrž kvadraticky), zatímco spotřeba (definována dle Wikipedie a zidealizovaná) roste lineárně. To beru. Pokud to tak myslel pan Tomáš N., tak už si rozumíme. Byla to otevřená úloha, takže předpokládám, že hodnotitelé by (při výskytu druhého řešení) upozornili CERMAT. Každopádně… Více »
wpDiscuz