Tisková zpráva: Návrh na zkrácení rozpočtu pro školství je nesmyslný

ilustrační foto. by scarletgreen (flickr.com) (CC BY 2.0)

Spor mezi ministrem financí Babišem a ministrem školství Chládkem se odehrává na naprosto nevhodném poli: redukovat finanční výdaje na vzdělávání je krokem ohrožujícím společenský rozvoj.

Praha 22. května – Českému vzdělávání reálně hrozí omezení výdajů plánované ministrem financí Andrejem Babišem.  Takový krok by vedl k reálnému ohrožení dalšího rozvoje této společnosti. Ve srovnání s rozvinutými zeměmi trpí ČR dlouhodobě výrazným podfinancováním vzdělávání a další omezování výdajů může způsobit výrazný propad v oblastech, jako jsou rozvoj inovací, rozvoj občanské společnosti nebo uplatnění na trhu práce.  

Podle informací z médií míní ministr financí Andrej Babiš zkrátit rozpočet ministerstva školství o 9 miliard Kč. Tento krok je v rozporu se všemi dostupnými informacemi, fakty a znalostmi o rozvoji společnosti ve 21. století.

Je nevyvratitelným faktem, že ČR zaostává v oblasti financování vzdělávání z veřejných rozpočtů za průměrem EU i OECD. Rozvinuté země, jako např. Holandsko nebo skandinávské státy, podporují oblast vzdělávání výrazně vyšší částkou z veřejných zdrojů, a to nejen absolutně, ale i proporcionálně (viz graf).

Bez-názvu-2

Ačkoliv se rozdíl v procentu výdajů věnovaných na vzdělávání dlouhodobě snižoval, současný návrh ministra financí Babiše hrozí zvrácením tohoto trendu a reálným ohrožením dalšího – nutného – rozvoje vzdělávání v české společnosti. Takový trend by ČR postavil na úroveň rozvojových zemí a velmi pravděpodobně by přinesl vysoce negativní dlouhodobé důsledky.

A to v době, kdy ČR stojí před zásadní reformou školství v oblasti inkluze.

Bob Kartous, vedoucí komunikace EDUin, řekl: „Je více než překvapivé, že koalice není schopna dohodnout se na prioritách, které byly součástí jejich předvolebních programů. Jak hnutí ANO, tak ČSSD stavěla vzdělávání ve svých programech jako jednu z priorit, ostatně jako drtivá většina politických stran. Místo toho jsme svědky podivného sporu, v němž pravděpodobně osobní animozity zasahují do veřejného zájmu. I přes zkreslená vyjádření ministra Chládka ve věci využití prostředků na další rozvoj vzdělávací soustavy zůstává nesporným faktem, že snižovat rozpočet školství je krokem ohrožujícím budoucnost této společnosti. Inkluze, kariérní řád, podpora předškolního vzdělávání, rozvoj vysokého školství, to vše jsou oblasti, do nichž je bezpodmínečně nutné investovat.“

Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

6 komentářů k "Tisková zpráva: Návrh na zkrácení rozpočtu pro školství je nesmyslný"

Upozorňovat mě na
avatar
Seřadit dle:   nejnovějších | nejstarších | nejoblíbenějších
Pavel Doležel
Pavel Doležel
„je v rozporu se všemi dostupnými informacemi“, „je nevyvratitelným faktem“, „ČR stojí před zásadní reformou školství v oblasti inkluze“ Nebudu se rozepisovat a vysvětlovat, ale porovnávat náklady na vzdělávání v podobě procent z HDP je vyloženě debilita. Budete se divit, „experti“ z EDUinu, ale můj soused také vydává na děti nižší procento svých příjmů, než já a přesto z toho neplyne, že jeho děti jsou zanedbanější. Žádné totiž nemá. „Experti“ z EDUinu totiž netuší, že v Dánsku, které podle grafu vydává na vzdělávání nejvyšší %HDP ze zobrazených zemí OECD, je aktuálně přes 17% populace ve věku do 14 let, zatímco… Více »
Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář

„A to v době, kdy ČR stojí před zásadní reformou školství v oblasti inkluze.“

Jaká zásadní reforma? Zatím jen obecné řeči a nejasnosti. Navíc na půdě EDUinu, který vytrubuje inkluzi, ale zároveň horuje pro rodičovské pidiškoly a nemá zásadní stanovisko vůči víceletým gymnáziím.

Jana Karvaiová
Jana Karvaiová

Jé,tohle já miluju.Nejdřív vydáme zákon.A zákon je prostě zákon.Potom teprve začneme hledat peníze (nepsala jsem to Eduini?,když jsem tu pokládala otázky k inkluzi?). A pak taky teprve po 2 – 3 měsících od vydání zákona začneme na školy rozesílat dotazníky, jestli mají kvalifikované učitele spec. pedagogy a jestli jsou na inkluzi připraveny! No super.A to je jen inkluze.Jak to musí vypadat i v jiných oblastech.Jestli bude přijat KŘ v té pitomé podobě,jak to chtějí udělat, už na kariéru s tímhle rozpočtem nedosáhne ani to trapné 20% učitelstvo,ale jen pár VYVOLENÝCH.Že by nová reality show?

Iva Švarcová
Iva Švarcová

Investovat do toho, aby žák s mentální retardací zvládl učivo běžné základní školy je očividný nesmysl. Je o tom přesvědčeno i těch 80% pedagogů, kteří se vyjádřili pro „segregované“ to zn. odborné speciální vzdělávání. Žák, který má zhruba poloviční mentální kapacitu než ostatní průměrní žáci základní školy, nemůže pochopit a osvojit si stejné učivo, ani kdyby k tomu dostal 5 pedagogických asistentů.

Jana Karvaiová
Jana Karvaiová
Ne paní Švarcová.Takhle myslí líný a zataralý učitel.Podívejte se např. na poběžovickou školu a další.Ti to přeci umí.Přeci i dívka s downovým syndromem může v poho dělat základní školu.To se jí napíše takový IVP, že vám z toho jde hlava kolem.Je to sice podvod, ale koho to zajímá,jde přece o inkluzi. Podvodem myslím to, že to dítě stejně zvládne sotva to ,co na praktické škole,ale hezky to zabalíme.Třeba do slovního hodnocení a tak. A pak o tom napíšeme táááákhle dlouhý článek do Eduinu. Je mi líto rodičů, co jim takhle někdo maže med kolem huby.Je mi líto rodičů,co žijí ve… Více »
Slávina
Paní Karvaiová , máte pravdu ve všem – IVP napsat není problém, ale reálně dodržet tak, aby dítě, kterému je IVP určen, něco umělo , to už je jiný “ rozměr“. Další zakopaný pes při využívání IVP je kontrola ! Pokud není učitel zodpovědný a nepíše IVP jen jako povinnou nutnost, pak má dítě štěstí . Jinak ve většině stačí všem kolem jen ten papír . Ráda bych viděla ředitele, který se vnoří do IVP tak, aby zodpovědně mohl posoudit žákovy předpoklady ,učitelovu snahu a možnosti. Zkontroloval, jestli dítě umí alespoň to minimum učiva! Často jsou v IVP mnohem nižší… Více »
wpDiscuz