Tisková zpráva: Zprávy o chystaném rušení základních škol praktických, dříve zvláštních, jsou záměrně zavádějící

ilustrační foto. by Pasco County Schools (flickr.com) (CC BY-NC 2.0)

Chystané zrušení vzdělávací přílohy pro lehce mentálně postižené děti neznamená rušení základních škol praktických.

Praha 22. září – Reagujeme na zavádějící článek Konec zvláštních škol, který vyšel dnes, 22. 9., v Mladé frontě Dnes. Autor Marek Přibil v něm mimo jiné tvrdí: „Do základních škol nastoupí tisíce dětí s lehkou mentální retardací či jinými poruchami. Budou se učit s ostatními žáky. Praktické školy, kam chodí dnes a jichž je zhruba šest v každém okrese, úplně skončí. Poslanci o tom rozhodli bez větší veřejné diskuse, novela už platí.“ Není pravda, že se od 1. 9. 2016 ruší základní školy praktické. Měla by být pouze zrušena příloha rámcového vzdělávacího programu pro lehce mentálně postižené děti a nahrazena podpůrnými opatřeními a individuálními vzdělávacími plány pro tyto děti. Umožní tak lépe pracovat s těmito dětmi i v běžných školách, kde se celá řada z nich již dnes vzdělává. Na znění vyhlášky, která jejich vzdělávání bude upravovat, se teprve pracuje.

V článku a v navazujících textech k tématu jsou citováni převážně odpůrci inkluzivního školství. Dále je zde například Stanislav Drbout uveden jako ředitel klasické základní školy, přičemž škola, kde působí, je podle informací na jejích webových stránkách zřízena pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáci se zde učí podle zmíněné přílohy, čili se jedná o ZŠ a SŠ Praktickou, stránky školy ZDE.

Autor také zmiňuje petici proti rušení praktických škol, kterou mezi učiteli a rodiči na jaře šířila Asociace speciálních pedagogů. Znění dopisu, který se mezi rodiči šířil a záměrně vyvolával paniku, má EDUin k dispozici.

Považujeme takový přístup za vysoce manipulativní, záměrně diskusi o inkluzivních opatření v našich školách polarizuje a snaží se vzbudit u rodičovské veřejnosti pocit ohrožení a obavy z negativních dopadů na vzdělávání jejich dětí.

Tomáš Feřtek, EDUin, řekl: Žádné rušení praktických (dříve zvláštních) škol se nechystá. Jen ministerstvo uvažuje o zrušení přílohy vzdělávacího programu pro základní školy, který je určen pro děti s lehkou mentální poruchou (LMP). To je rozumný krok, protože část těchto dětí už chodí do běžných základek a je složité v jedné třídě mít děti vzdělávající se podle různých programů. Zrušení programu tedy zjednoduší průchodnost oběma směry mezi těmito typy škol. Rušení praktických škol nepřipadá v úvahu i z dalších důvodů. Tolik dětí není možné tak rychle přesunout, navíc k tomu není reálný důvod.“

Celou reakci Tomáše Feřteka si můžete přečíst na webových stránkách Týdeníku Respekt ZDE.

 

Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

33 komentářů k "Tisková zpráva: Zprávy o chystaném rušení základních škol praktických, dříve zvláštních, jsou záměrně zavádějící"

Upozorňovat mě na
avatar
Seřadit dle:   nejnovějších | nejstarších | nejoblíbenějších
Pěnice Skalicová
Ad/…….Znění dopisu, který se mezi rodiči šířil a záměrně vyvolával paniku, má EDUin k dispozici……. Oprava – znění dopisu pouze zcela reálně popisuje situaci. Pokud se někomu zdá jeho obsah panický, tak nezná opravdovou skutečnost, opravdové názory, které panují mezi běžnými občany . Ad/…..snaží se vzbudit u rodičovské veřejnosti pocit ohrožení a obavy z negativních dopadů na vzdělávání jejich dětí……. Ubezpečuji pana Feřteka, že k panice mají rodiče blízko i bez dopisů. Jsou velmi pobouřeni. Je zdokumentováno mnoho případů, kdy rodiče dětí prosí, vyhrožují, na kolena padají, aby jejich děti mohly chodit do praktické školy. Není jim vyhověno. Rodiče dětí,… Více »
Pěnice Skalicová
Ad/…….Znění dopisu, který se mezi rodiči šířil a záměrně vyvolával paniku, má EDUin k dispozici……. Oprava – znění dopisu pouze zcela reálně popisuje situaci. Pokud se někomu zdá jeho obsah panický, tak nezná opravdovou skutečnost, opravdové názory, které panují mezi běžnými občany . Ad/…..snaží se vzbudit u rodičovské veřejnosti pocit ohrožení a obavy z negativních dopadů na vzdělávání jejich dětí……. Ubezpečuji pana Feřteka, že k panice mají rodiče blízko i bez dopisů. Jsou velmi pobouřeni. Je zdokumentováno mnoho případů, kdy rodiče dětí prosí, vyhrožují, na kolena padají, aby jejich děti mohly chodit do praktické školy. Není jim vyhověno. Rodiče dětí,… Více »
Vít Steklý

Skvělý komentář Pěnice Skalicové. Praktické školy nebudou rušeny, jen jim nebudeme dávat další žáky. To je již několik let každodenní praxe, kdy PPP odmítnou doporučit dítě do Praktické školy a nechají ho trápit na ZŠ další roky.
Je to ale samozřejmě jen pro jeho dobro. Děkuji všem dobroserům za péči, ale bez jejich aktivit by bylo školství v lepším stavu, než dnes je.

Kamila Strejčková

Přesně to jsem si při čtení článku taky říkala. Už potřetí se mi stalo, že jsem dítě doporučila (ve dvou případech i na vyžádání rodičů) do praktické školy a PPP bohužel odmítla s tím ,že dítě má sice IQ pod 60,ale když např. složilo Puzzle v časovém limitu, není možné ho do praktické školy zařadit. A podobně dopadla i zbylá 2 šetření. Má to potom nějaký smysl?

Vít Steklý

Skvělý komentář Pěnice Skalicové. Praktické školy nebudou rušeny, jen jim nebudeme dávat další žáky. To je již několik let každodenní praxe, kdy PPP odmítnou doporučit dítě do Praktické školy a nechají ho trápit na ZŠ další roky.
Je to ale samozřejmě jen pro jeho dobro. Děkuji všem dobroserům za péči, ale bez jejich aktivit by bylo školství v lepším stavu, než dnes je.

Iva Hubik

Opět demagogie: “ to není pravda, že se ruší zvláštní školy, ony se neruší (všechny), jenom jejich většina …“ mají nás za úplné pitomce…ten novinář to dostal nařízeno nebo co to má znamenat?

Iva Hubik

Opět demagogie: “ to není pravda, že se ruší zvláštní školy, ony se neruší (všechny), jenom jejich většina …“ mají nás za úplné pitomce…ten novinář to dostal nařízeno nebo co to má znamenat?

Ivan Jandek
Na Islandě i jinde to jde i bez speciálních škol, bohužel ČR je země plná nemožností svobodné volby či jiných možností. Problémem je že rodiče se bojí začleňovat a i část veřejnosti má z tohoto obavy přitom na západě od nás to lze a jde mají zkušenosti. Stačí nesedět na zadku v české kotlině a jet se podívat jak to již léta dělají venku. Bohužel v ČR nejsou ani možnosti domácího vzdělávání pro těžce postižené děti přitom praktické školy na tyto děti dostávají nejvíce peněz ale tyto děti jsou tam trpěny-vlastní zkušenost. Na západě lze mít domácí program který je… Více »
Ivan Jandek
Na Islandě i jinde to jde i bez speciálních škol, bohužel ČR je země plná nemožností svobodné volby či jiných možností. Problémem je že rodiče se bojí začleňovat a i část veřejnosti má z tohoto obavy přitom na západě od nás to lze a jde mají zkušenosti. Stačí nesedět na zadku v české kotlině a jet se podívat jak to již léta dělají venku. Bohužel v ČR nejsou ani možnosti domácího vzdělávání pro těžce postižené děti přitom praktické školy na tyto děti dostávají nejvíce peněz ale tyto děti jsou tam trpěny-vlastní zkušenost. Na západě lze mít domácí program který je… Více »
Martin Kostelný

Mám dítě s handicapem i dítě zdravé, tak můžu porovnávat. Dohromady v jedné třídě by to byla katastrofa pro oba…

Michaela Petržílková
Moje postižená dcera chodila do běžné základní školy, kde 4 a poté i 6. třídu opakovala, pak už to nebylo únosné. Prostě normální tempo nezvládala, kdyby nebyla praktická škola..kam by tedy šla? Postižení dítěte prostě nejde nijak změřit a jednoznačně říct, tohle dítko je ještě vzdělatelné a tohle už ne. Proto by měli zvláštní, speciální i normální školy existovat dále a děti do nich začleňovat individuálně podle jejich schoťností. Velkou výhodou praktických škol a i učilišť je počet žáků ve třídě, kde je možné se dětem věnovat individuálně. Nedovedu si představit, jak učitelka v běžné třídě obchází 30 žáků a… Více »
Ivan Jandek
Na Islandě i jinde to jde i bez speciálních škol, bohužel ČR je země plná nemožností svobodné volby či jiných možností. Problémem je že rodiče se bojí začleňovat a i část veřejnosti má z tohoto obavy přitom na západě od nás to lze a jde mají zkušenosti. Stačí nesedět na zadku v české kotlině a jet se podívat jak to již léta dělají venku. Bohužel v ČR nejsou ani možnosti domácího vzdělávání pro těžce postižené děti přitom praktické školy na tyto děti dostávají nejvíce peněz ale tyto děti jsou tam trpěny-vlastní zkušenost. Na západě lze mít domácí program který je… Více »
Zdeněk Sotolář

Článek je důsledkem komunikančí neschopnosti MŠMT.

Pěnice Skalicová
Tak pro příklad: Rakousko – specialní učitel, speciální škola Belgie – speciální škola, podpůrné služby ,speciální učitel Dánsko – místní nebo okresní pedagogické centrum, specializované centrum,speciální učitel Německo – speciální školy,něco jako SPC,speciální učitel Island – speciální učitel,doučující učitel Mohla bych psát dál,ale bylo by to podobné. Všimněte si jednoho – vždy učí postižené SPECIÁLNÍ UČITEL (v ČR speciální pedagog). Kdežto zde se bude experimentovat s tím, že děti bude učit max. 80 hodin školený nespeciální pedagog a spoléhá se nejvíc na úplně nepedagogicky vzdělané asistenty. Takže, když už se oháníme Finskem, Islandem apod. , potřebujeme opravdová fakta a porovnání… Více »
Pěnice Skalicová
Tak pro příklad: Rakousko – specialní učitel, speciální škola Belgie – speciální škola, podpůrné služby ,speciální učitel Dánsko – místní nebo okresní pedagogické centrum, specializované centrum,speciální učitel Německo – speciální školy,něco jako SPC,speciální učitel Island – speciální učitel,doučující učitel Mohla bych psát dál,ale bylo by to podobné. Všimněte si jednoho – vždy učí postižené SPECIÁLNÍ UČITEL (v ČR speciální pedagog). Kdežto zde se bude experimentovat s tím, že děti bude učit max. 80 hodin školený nespeciální pedagog a spoléhá se nejvíc na úplně nepedagogicky vzdělané asistenty. Takže, když už se oháníme Finskem, Islandem apod. , potřebujeme opravdová fakta a porovnání… Více »
Šárka Káňová
Chtěla bych se paní Pěnice Skalicové zeptat, o jaká data s ve svém výčtu, jak to chodí ve školách v okolních zemích, opírá? Slyšela to, viděla to nebo snad čerpá z oficiálních ověřených zdrojů? Mám 2 děti předškoního věku a přeji si, aby chodily do školy otevřené, spolupracují, ve které jsou děti i jejich rodiče bráni jako partneři a hlavně do školy, kterou navštěvují různé děti – malé, velké, blanďaté či černovlasé, nadané i ty pomalejší, s brýlemi i bez brýlí, s postižením i bez postižení, atp. Prostě do školy, které je sociálně spravedlivá a ve které je každému dítěti… Více »
Lukáš Provazník

Máte ponětí jaký je rozdíl mezi školou běžnou, praktickou a speciální? A kdo rozhoduje o přijetí, popř. přeřazení, žáka do dané školy?

Pěnice Skalicová
Tak pro příklad: Rakousko – specialní učitel, speciální škola Belgie – speciální škola, podpůrné služby ,speciální učitel Dánsko – místní nebo okresní pedagogické centrum, specializované centrum,speciální učitel Německo – speciální školy,něco jako SPC,speciální učitel Island – speciální učitel,doučující učitel Mohla bych psát dál,ale bylo by to podobné. Všimněte si jednoho – vždy učí postižené SPECIÁLNÍ UČITEL (v ČR speciální pedagog). Kdežto zde se bude experimentovat s tím, že děti bude učit max. 80 hodin školený nespeciální pedagog a spoléhá se nejvíc na úplně nepedagogicky vzdělané asistenty. Takže, když už se oháníme Finskem, Islandem apod. , potřebujeme opravdová fakta a porovnání… Více »
Zdeněk Sotolář

Článek je důsledkem komunikančí neschopnosti MŠMT.

Martin Kostelný

Mám dítě s handicapem i dítě zdravé, tak můžu porovnávat. Dohromady v jedné třídě by to byla katastrofa pro oba…

Blanka Veselá
Rodiče žáků naší praktické, speciální, zvláštní, s programem pro LMP nebo / po dnešním odpoledním vyjádření p. Valachové / ani nevíme vlastně jaké školy, jsou mírně řečeno rozhořčeni, rozezleni a rozčarováni, co se na ně a jejich postižené děti chystá. Nechtějí změnu výukového programu, nechtějí, aby jejich postižené děti byly inkludovány. Může jim někdo jasně vysvětlit, co se budou jejich děti učit – bude to další cizí jazyk, chemie a fyzika na úrovni běžné základky nebo co vlastně? Ví to p. Valachová? Pojmy jako podpůrná opatření, jejich stupně nebo katalogy to ať si nechá pro p. Jourovou, s kterou si… Více »
Blanka Veselá
Rodiče žáků naší praktické, speciální, zvláštní, s programem pro LMP nebo / po dnešním odpoledním vyjádření p. Valachové / ani nevíme vlastně jaké školy, jsou mírně řečeno rozhořčeni, rozezleni a rozčarováni, co se na ně a jejich postižené děti chystá. Nechtějí změnu výukového programu, nechtějí, aby jejich postižené děti byly inkludovány. Může jim někdo jasně vysvětlit, co se budou jejich děti učit – bude to další cizí jazyk, chemie a fyzika na úrovni běžné základky nebo co vlastně? Ví to p. Valachová? Pojmy jako podpůrná opatření, jejich stupně nebo katalogy to ať si nechá pro p. Jourovou, s kterou si… Více »
Honzin Pavelka
Praktické školy nebudou zrušeny, jen „vymřou“ – bez přílohy LMP… A je špatně, když se toto děje v nesouladu s většinovou odbornou veřejností… Podle navrhované vyhlášky bude veškerá zodpovědnost pouze na poradně a řediteli školy – proto se ptám, proč ne na rodiči?? Pouze a jen rodič v současné době mohl rozhodnout o vřazení dítěte do praktické školy! A pokud se tady někteří odvolávají na ostatní země je třeba říct, že ČR je 5. od konce v měřítku financování školství ve statistice v OECD – za námi jsou pouze Slovensko, Indie, Indonésie a JAR. Až budou finance na asistenty (ne… Více »
Honzin Pavelka
Praktické školy nebudou zrušeny, jen „vymřou“ – bez přílohy LMP… A je špatně, když se toto děje v nesouladu s většinovou odbornou veřejností… Podle navrhované vyhlášky bude veškerá zodpovědnost pouze na poradně a řediteli školy – proto se ptám, proč ne na rodiči?? Pouze a jen rodič v současné době mohl rozhodnout o vřazení dítěte do praktické školy! A pokud se tady někteří odvolávají na ostatní země je třeba říct, že ČR je 5. od konce v měřítku financování školství ve statistice v OECD – za námi jsou pouze Slovensko, Indie, Indonésie a JAR. Až budou finance na asistenty (ne… Více »
Michaela Petržílková
Moje postižená dcera chodila do běžné základní školy, kde 4 a poté i 6. třídu opakovala, pak už to nebylo únosné. Prostě normální tempo nezvládala, kdyby nebyla praktická škola..kam by tedy šla? Postižení dítěte prostě nejde nijak změřit a jednoznačně říct, tohle dítko je ještě vzdělatelné a tohle už ne. Proto by měli zvláštní, speciální i normální školy existovat dále a děti do nich začleňovat individuálně podle jejich schoťností. Velkou výhodou praktických škol a i učilišť je počet žáků ve třídě, kde je možné se dětem věnovat individuálně. Nedovedu si představit, jak učitelka v běžné třídě obchází 30 žáků a… Více »
Šárka Káňová
Chtěla bych se paní Pěnice Skalicové zeptat, o jaká data s ve svém výčtu, jak to chodí ve školách v okolních zemích, opírá? Slyšela to, viděla to nebo snad čerpá z oficiálních ověřených zdrojů? Mám 2 děti předškoního věku a přeji si, aby chodily do školy otevřené, spolupracují, ve které jsou děti i jejich rodiče bráni jako partneři a hlavně do školy, kterou navštěvují různé děti – malé, velké, blanďaté či černovlasé, nadané i ty pomalejší, s brýlemi i bez brýlí, s postižením i bez postižení, atp. Prostě do školy, které je sociálně spravedlivá a ve které je každému dítěti… Více »
Lukáš Provazník

Máte ponětí jaký je rozdíl mezi školou běžnou, praktickou a speciální? A kdo rozhoduje o přijetí, popř. přeřazení, žáka do dané školy?

Lukáš Provazník
Humbuk kolem praktických škol vznikl na základě jedné štrasburské kauzy, jejímž závěrem bylo konstatování, že praktické školy slouží k segregaci romů z běžného vzdělávání. Následně se toho chytlo několik rádoby „mesiášů“, ktetí chtěli tyto romské děti v praktických školách spasit. Výsledkem všeho je, spousta nedomyšlené legislativy a to, že české školství se vydalo cestou s nejasným cílem. Zamysleme se nad několika otázkami: Kolik romů je v ZŠ praktických? Asi třetina uvádí, a nebojím se velmi rasistický, průzkum kanceláře ombutsmana. Do školy přijde pracovník, který subjektivně podle barvy pleti a dalších fyziognomických znaků určí je dítě rom či není. A co… Více »
Pěnice Skalicová
Ad pan Provazník – …. Máte ponětí jaký je rozdíl mezi školou běžnou, praktickou a speciální? A kdo rozhoduje o přijetí, popř. přeřazení, žáka do dané školy?….. Ano, ponětí mám, pracuji zde od roku 1985. Rozhodují rodiče na základě vytšinou několika vyetření poradenského zařízení. Zrušení přílohy RVP ZV pro žáky s LMP je nyní vydáváno za uvedení do legislativního souladu. To znamená, že dosud bylo toto protiprávní? Co je to za blábol ze strany ministerstva? To už fakt nemají lepší argument ,tak nepokrytě lžou? Jinak praktické školy jsou samotné legislativně také zanesené – Typy speciálních škol určuje vyhláška č. 73/2005… Více »
Lukáš Provazník

Paní Skalicová, chápu, že jste se asi mým komentářem pěkně rozohnila, ale vězte že nepatřil vám. Jelikož zmizel komentář, na který jsem reagoval, nedopatřením se můj komentář ocitnul u vašeho. Sám pracuji na ZŠ praktické a oba jsme na téže straně. To jen diskuse na EDUinu funguje obdobně jako školská politika u nás.

Lukáš Provazník

Paní Skalicová, chápu, že jste se asi mým komentářem pěkně rozohnila, ale vězte že nepatřil vám. Jelikož zmizel komentář, na který jsem reagoval, nedopatřením se můj komentář ocitnul u vašeho. Sám pracuji na ZŠ praktické a oba jsme na téže straně. To jen diskuse na EDUinu funguje obdobně jako školská politika u nás.

Kamila Strejčková

Přesně to jsem si při čtení článku taky říkala. Už potřetí se mi stalo, že jsem dítě doporučila (ve dvou případech i na vyžádání rodičů) do praktické školy a PPP bohužel odmítla s tím ,že dítě má sice IQ pod 60,ale když např. složilo Puzzle v časovém limitu, není možné ho do praktické školy zařadit. A podobně dopadla i zbylá 2 šetření. Má to potom nějaký smysl?

Petr Antoš

„lidi“, hmm…

wpDiscuz