Zprávy z maturitní komise

Publikujeme komentář z Respektu shrnující situaci okolo budoucnosti státních maturit a poučení, která plynou z práce expertní komise.

 

Ministr školství Petr Fiala oznámil změny ve státních maturitách, k nimž došel po konzultaci s komisí expertů. V té nejstručnější podobě zní: místo dvou jen jedna úroveň obtížnosti, povinná čeština, volitelná matematika a cizí jazyk, nepřidávat další předměty, ve společné části jen didaktické testy, ve školní všechno ostatní, písemky z češtiny se budou hodnotit na školách, písemka z cizího jazyka v Cermatu, tak to bude příští dva roky, pak se uvidí. Vzhledem k tomu, že autor tohoto komentáře byl součástí oné komise, kritiku či pochvalu její práce nechá na někom jiném. I bez toho jsou zprávy z maturitní komise mimořádně poučné.

 

Překvapivá byla míra shody. Na to, že čtrnáctičlenná komise byla složená z lidí, kteří měli v uplynulých letech zcela zásadně jiné názory na potřebnost a podobu státní maturity, od adorace po zatracování, běželo jednání ve velmi souladném duchu. Ne že by se nevyskytly odlišné názory, ale týkaly se spíš technických detailů typu, jak se mají zadávat písemky, či zda se mají známky z různých zkoušek zprůměrovat, nebo ne. Dá se to vykládat diplomatickými schopnostmi ministra, ale pravděpodobnější je, že když jste v opravdu velkém průšvihu, cesta k možné nápravě je velmi úzká. Realita vás žene stísněnou uličkou, kde vpravo i vlevo číhá ještě větší průšvih. A že se letos maturita opravdu nepovedla, v tom panovala shoda.

 

Stejně pozoruhodné je sledovat, kdo je v této společnosti považován za experta. Při vší úctě ke kolegům, nebyl tam ani jeden. Snad s výjimkou ústřední školní inspektorky Olgy Hofmannové, jejíž instituce se testováním čerstvě zabývá. V komisi zasedají ředitelé škol a předsedové školských asociací, zástupci krajů, které jsou zřizovateli středních škol, děkan vysoké školy… V angličtině se takovým lidem výstižně říká stakeholders – zúčastněné strany, ne experti. To jsou jistě lidé, kterých je na místě se ptát, jak by si ze svého uživatelského hlediska maturitu představovali, ale je otázka, zda jsou kompetentní rozhodovat o odborných záležitostech.

 

Adresně: autor komentáře se rozhodně nepovažuje za experta, je novinářem, který se dlouhodobě zabývá vzdělávací politikou. Když potřebuje něčemu opravdu rozumět, musí se zeptat třeba odborníků na testologii a ověřování výsledků vzdělávání, neb o těchto věcech ví velmi málo. Komisi by prospělo totéž. Aby jí někdo nestranný, tedy ne z Cermatu, odborně oponoval a vysvětlil, co je a není možné a rozumné z jejích nápadů realizovat. Obzvlášť to bude platit o dalších setkáních, kdy se má rozhodovat, jak bude vypadat maturita budoucnosti, až pozbude platnosti onen provizorní, na dva roky přijatý model.

 

Cermat je opravdu zvláštní instituce. Její nový ředitel pan Jiří Zíka byl s výsledky jednání dosti nespokojen. Logicky, Cermat přijde o mnoho ze svých pravomocí. Ale jako by ne zcela chápal, že právě Cermat je důvod, proč ti samí lidé, kteří před dvěma třemi lety ještě horovali pro přísnou státní maturitu spravovanou Cermatem, dnes zvedají ruku pro minimalizaci jeho pravomocí. Ano, například přechod opravování písemek zpátky na školy bude znamenat, že někteří hodnotitelé budou „tak trochu“ svým žákům nadržovat. Jenže i to přijde většině členů komise pořád lepší, než ty orgie nespravedlnosti, které se odehrávaly letos (pár příkladů ZDE). Navíc je Cermat nepoučitelný. Na vyžádání dodal komisi datové podklady z letošních maturit. Jenže ty při bližším pohledu obsahují zjevné chyby ve výpočtech a grafy, které fakticky o ničem nevypovídají. Je to nepochopitelné u instituce, která hraje z posledních sil o důvěryhodnost státní maturity a především o vlastní odbornou pověst. Kdo chce kam…

 

A nejtísnivější poučení na konec. Přes všechnu vstřícnost ministerstva na otázku, jak se dají napravit křivdy na letošních maturantech, úředníci i ministr odpovídali pokrčením ramen. Na rozdíl od takzvané harmonizace těžších testů z matematiky, která byla udělána hned po skončení testování, u písemek z češtiny ministerstvo úpravu kritérií nenařídilo. A teď už do běžícího procesu nelze vstupovat. Část zamítnutých odvolání je odeslána a například kraje na odborné přehodnocení tisíců písemek nemají kapacitu. Proto spoléhají znovu na Cermat, čímž ještě zvyšují u studentů, kterým třeba nula z písemky znemožnila nastoupit na zahraniční vysokou školu, pocit, že je stát podrazil a pak jim v nouzi nepomohl. Docela nešikovná občanská výchova. Poučení je jasné, jakkoli banální. Co se stalo, nejde odestát. Když způsobíte velký průšvih, vůbec to neznamená, že výsledky lze napravit bez toho, abyste jinde způsobili ještě větší škody. Bylo by dobré, kdyby si to nejen ministr a komise pamatovali, až budou plánovat, jak našemu vzdělávání pomůže ona příští, lepší a dokonalejší státní maturita.

 

Tiskovou zprávu ministerstva školství o změnách ve státní maturitě najdete ZDE a závěry komise ve formátu PDF si stáhněte ZDE.

 

Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

73 komentářů k "Zprávy z maturitní komise"

Upozorňovat mě na
avatar

Seřadit dle:   nejnovějších | nejstarších | nejoblíbenějších
Václav Votruba
3 years 11 months ago
„Přechod opravování písemek zpátky na školy bude znamenat, že někteří hodnotitelé budou „tak trochu“ svým žákům nadržovat. Jenže i to přijde většině členů komise pořád lepší, než ty orgie nespravedlnosti, které se odehrávaly letos.“ Tím myslíte raději to žákům dát, ať je klid, než hledat chyby a – pokud na to práce nestačila – nedat? A „orgie“ je podle Vás zhruba 20% neúspěšnost ve slohu, bez ohledu na to, zda oprávněná? Já jenom „abysem vydjel, kudy se bude ubýrat vívoj a začal cvyčit svůj jazik“! Jinak děkuji za sebekritiku a kritiku komise. Svůj účel – vyhovět jednomu kritickému proudu a… Více »
Gymnaziální učitel češtiny
Gymnaziální učitel češtiny
3 years 11 months ago

Jako středoškolskému učiteli češtiny, který před dvěma lety opravoval státní maturitní písemné práce z českého jazyka (tzv. slohovky), se mi vůbec nezamlouvá, že se tyto opravy navrátí zpět do škol. Výše odměny za tyto opravy – pokud tato odměna vůbec zůstane – je směšná (v současné chvíli 100,- Kč hrubého za opravenou práci), čas na opravu byl před již zmíněnými dvěma lety příliš krátký. A o možném tlaku na hodnotitele, který nastane, se nechci ani zmiňovat.

Jalalová Iva
Jalalová Iva
3 years 11 months ago

Jako češtinářka mám jednu poznámku – víte, že jsou v textu závěru komise, který je pouze na jedné jediné stránce – dvě interpunkční chyby? Není to trochu trapné, pane Feřteku? Ve větě (cituji ji schválně s onou chybou!) „…v případě opakování zkoušky, opakuje…“ se čárka nedělá!!! Tato věta je pak opakována ještě jednou s tou samou chybou.
Máte pravdu, skutečně nejste odborníci!
Jalalová

budulínek
budulínek
3 years 11 months ago

pane bože, běžte do háje. stejně jednou všichni umřem. že na tom všem tak lpíte?! běžte se raději nadýchat čerstvého vzduchu.

Oldřich Botlík
3 years 11 months ago

Ta opravdu nehorázná, dvakrát zopakovaná chyba má jasnou příčinu. Vážená paní Jalalová, je to určitě tím, že autoři závěrů (nikoli závěru) komise ještě nemuseli na střední škole studovat tak, aby prospěli u státní maturity. Chodili totiž nejspíš všichni ještě na ty naše staré dobré předrevoluční střední školy…

Sýkorová
Sýkorová
3 years 11 months ago

Podle čeho se vybírali členové komise? Jak se tam ocitl pan Feřtek? Proč z ní neodstoupil s poukazem na to, že není odborně způsobilý? Dovoluji si zavěštit: maturita 2013 bude stejný paskvil jako ty předchozí. Pořád to dělají stejnÍ lidé (CERMAT např.). Už mi to leze krkem a při představě, že budu opravovat „slohy“ v angličtině jen proto, že letos se jaksi nezadařilo, mi stoupá krevní tlak nad únosnou míru.
A ještě jedna otázka nakonec: jakou úroveň (základní nebo vyšší nebo něco mezi tím) to má mít?

matka syna
matka syna
3 years 11 months ago

Gymnaziální učitel češtiny

nechtěla jsem už psát, ale opět musím- pane učiteli, nechtěla bych vás jako učitele svého, ani mých dětí! Pokud vás obtěžuje opravit maturitní PP svých studentů a 100 kč je vám málo, nechápu proč učíte!

matka syna
matka syna
3 years 11 months ago

Tím myslím, že je to jako ve zdravotnictví, zdravotní setry : tu práci prostě mají rády, za ty peníze by to také nikdo nedělal. Mají rády ty pacienty- i když jim po narkoze nadávají ( mnohdy i bez narkozy,) ale tu práci mají rády!!!

matka syna
matka syna
3 years 11 months ago

oprava- zdravotní sestry ;)

Karolina Pešková
Karolina Pešková
3 years 11 months ago

Milá paní matko syna,
ráda bych vás vyvedla z omylu. Některé sestry možná mají svou práci rády, některé ovšem těžko. Učím na zdravotní škole. Krátce před koncem školního roku jsme řešili tuto stížnost z nemocnice, kam chodí naši studenti na praxi:
dvě studentky oboru masér-masérka odmítli masírovat staré lidi holýma rukama a masírovali je v rukavicích! Patrně očekávají, že se ve své praxi budou věnovat pouze masírování hokejistů a volejbalistů.
K.P.

matka syna
matka syna
3 years 11 months ago

Milá K.P
já to myslela na vás, na učitele, že tu práci také musíte mít rádi- tak jako zdravotní sestry ve stejném věku jako vy, učitelé.

Klaním se vašemu povolání, opravdu, ale s hodnocením slohu to nemá nic společného!

matka syna
matka syna
3 years 11 months ago

omlouvám se, ale opět raději upřesním- s hodnocením slohu nemá nic společného odmítnutí studentek masírovat bez rukavic staré lidi.

Karolina Pešková
Karolina Pešková
3 years 11 months ago

To máte pravdu. Ale asi rozumím, co kolega „gymnaziální učitel češtiny“ myslel. On opravdu není čas na opravování slohu při běžném provozu školy – tedy když musíte zároveň učit. My češtináři to prostě nestíháme, proto jsme byli rádi, že se to letos opravovalo centrálně.
K.P.

matka syna
matka syna
3 years 11 months ago
Paní Karolina Pešková, možná to tak myslel, ale divně to napsal. Jsou to přeci naše ( i vaše ) děti – ano, někdy by o ně člověk koště přerazil, ale máme je rádi. Přijde mi, jak to nejlépe napsat, je to přeci kus společného života když je dovedete až k maturitě. Proč je na konci té dlouhé společné cesty hodit někomu, kdo je neučil a nerozumí jim, aby je hodnotil ze slohu? Pan gymnaziální učitel češtiny mne naštval! Když je učím, tak to přeci s nima dotáhnu a ne že jejich maturitní slohovky hodnotit nechce! Tohle není boj rodičů a… Více »
Veronika Valíková
Veronika Valíková
3 years 11 months ago

Ano, my to opravování stíháme velmi těžko – a to jich máme většinou jen třicet. Ale dělali jsme to léta zadarmo. A chceme to dělat znovu. Ty tři tisíce hrubého nás opravdu nevytrhnou.

Je s podivem, že vyškolení centrální hodnotitelé zvládli v běžném provozu i dvě stovky prací. Asi CERMAT vybral nějaké schopné jedince.

Ale vážně: Děkuji panu ministrovi, děkuji komisi – a co bude s těmi propadlíky ze slohu? Navrhujeme komisi češtinářů – sto dvacet učitelů, tři na jeden sloh, každá trojice stovku prací, jestli dobře počítám.

Do třetice:

http://valikova.blog.idnes.cz/clanok.asp?cl=279922&bk=70487

Jakub Žytek
Jakub Žytek
3 years 11 months ago

Vážený pane Feřteku, tušíte, prosím, co přesněji znamená ta kryptická formulace u PP a ÚZ maturity z češtiny, že „způsob zadávaní a hodnocení bude upraven vyhláškou a metodikou“? Zaznělo v diskusi na ministerstvu něco konkrétnějšího? Asi nejsem jediný češtinář, který si dal práci s cca 130 pracovními listy a rád bych ty texty při maturitě ještě někdy použil…

Radek
3 years 11 months ago

Čas na psaní slohů by se měl zdvojnásobit. Počet témat a útvarů by se měl zredukovat na 5.

matka syna
matka syna
3 years 11 months ago

Vážená paní Valíková,
víte že mám v očích slzy? Nebýt podpory Vaší a jiných zde zlatých lidí, kteří stojí za těmi neštastnými studenty a jejich rodiči, kdoví jak by to všechno dopadlo.
Je mi velkou útěchou aspoň to, že ten příští rok a další roky na tom budou studenti lépe.

Díky, díky, díky vám :)

Veronika Valíková
Veronika Valíková
3 years 11 months ago

Jenže ono to mé snažení asi nebude nic platné. Jsem jen obyčejná češtinářka.

Pane Žyteku, také jsem dělala 90 VÚ O a 40 ZÚ O listů. Se skřípěním zubů. Jediný důvod, proč jsem to dělala, je ten, že mám úžasnou elektronickou čítanku, se kterou se dá libovolně zacházet.

matka syna
matka syna
3 years 11 months ago

Jste možná obyčejná češtinářka ;) , ale zlatá jste určitě :) .
Přeji hezký večer a dobrou noc

Harry
Harry
3 years 11 months ago

Ano matko syna, maturanti na tom příští rok budou nepochybně lépe. Po letošní mediální štvanici nechají učitelé na školách určitě projít ze slohu i toho, kdo v jedné větě udělá 5 hrubek a bude psát o něčem úplně jiném.
Horší to ale bude v životě – tam takovým neumětelům žádný pan Feřtek ani žádná paní Valíková nepomůže …

Zdeněk Sítař
Zdeněk Sítař
3 years 11 months ago

Dávám si Eduin dobrovolně do blocklistu. Takovouhle demagogii odmítám číst.

...
...
3 years 11 months ago

Harry má bohužel pravdu… ten mediální tlak je akorát proto, aby se snížila úroveň maturit.. a paní Valíková vypadá, že by dala všem, kdo napíší pár vět, jedničku. No, maturita skutečně není život ani práce. Holt až za pár let se budou množit výpovědi zaměstnancům, kteří neuměli napsat dopis, stížnost, zprávu aj, tak jim nikdo nepomůže.. protože už to nebude na hlavy oněch učitelů, kteří je učili

Lucie
Lucie
3 years 11 months ago

Vy pane Harry potřebujete v životě sloh??? Životním neumětelem bych teda rozhodně nenazvala někoho, kdo neumí napsat sloh. To je opravdu vtipné.
Jinak doufám, že díky za to, že se opravy slohových prací vrátí do škol, protože jsem se letos setkala s mnoha studenty, kteří měly veškeré maturitní předměty úspěšně zvládnuté, ale neprošli jen kvůli slohu. Takže snad raději přimhouřené oči, než celonárnodní ,,průser“. Někdo nazval Cermat sektou a celé toto mortýrium ,,kšeft na dětech“. Výstižné….

Lucie
Lucie
3 years 11 months ago

Jasně, kdyby byl život jen o psaní, to by bylo bezva. Naštěstí není…

Lucie
Lucie
3 years 11 months ago

Ještě abych nezapomněla, ta celá zhovadilost se hradí z peněz daňových poplatníků, mezi které se bohužel také řadím. Proinvestováno suma sumárum 1 a půl miliardy korun českých. Jsem velmi ráda, že se alespoň skromnou částkou podílím na tomto duchaplném projektu.

...
...
3 years 11 months ago

Já bych ho tak tedy nazval. Promiňte ale napsat sloh je činnost vyžadující jen určitou inteligenci a určité znalosti. Obojí je minimální. Že někomu chybí znalsoti je jeho problém, ale s nimi napsat sloh zvládne i trouba s IQ 90.

rodič
rodič
3 years 11 months ago
to Harry, pan Sitař, Vyjádřili jste názor : „.. ten mediální tlak je akorát proto, aby se snížila úroveň maturit.. „. Prosím vás, ale tady se vše točí okolo češtiny, konkrétně slohu. Vždyť maturita není jen český jazyk, literatura a hlavně sloh. Jsou jiné předměty. Pokud nudu brát váš názor hypoteticky, oprava slohů na školách znamená snížení úrovně maturit a tedy v konečném důsledku to se asi adekvátně sníží úroveň maturit i u ostatních předmětů. Nezaznamenal jsem nikde zmínku, že by matika měla mít jednodušší příklady v základní verzi (ikdyž už bude jedna úroveň). Jak píše řada lidí, život není… Více »
Veronika Valíková
Veronika Valíková
3 years 11 months ago

Oprava slohu:
„Já bych ho tak tedy nazval. Promiňte ale napsat sloh je činnost vyžadující jen určitou inteligenci a určité znalosti. Obojí je minimální. Že někomu chybí znalsoti je jeho problém, ale s nimi napsat sloh zvládne i trouba s IQ 90.“

Vám bych jedničku nedala. „Promiňte, ale…znalosti…obojí je minimální (nechápu, co?)….trouba (hovorové, nevhodné lex.)

Tři řádky, chyby interpunkční, stylistické, lexikální. O chybách argumentačních ani nemluvím – psaní slohu nevyžaduje znalosti, ale schopnost pracovat s jazykem. A ta je, jak říkal Jan Zábrana, záležitostí podvědomí. Dá se cvičit – hojnou četbou, psaním, přemýšlením.|Polepšete se.

matka syna
matka syna
3 years 11 months ago
Cermatem nastavený sloh vedl pouze k tomu, aby studenti kteří by neměli to ,,štěstí“ , že by je na maturitu připravil sám hodnotitel – napsal pár cvičných prací podle pravidel Cermatu, varoval před úvahou a upozornil na čas minulý a budoucí v chytáku zprávy, volili výrobní postup- letos Palačinek sladkých i slaných! Příští rok bylo v plánu co? To nemá s úrovní slovní zásoby a inteligence nic společného, je to příprava studentů volit tu nejjednodušší cestu s kterou právě v reálném životě daleko nedojdou. Myslím, že všichni dokáží žít bez znalosti výrobního postupu krmítka, palačinek atd…. jsou toho plné časopisy… Více »
matka maturanta
matka maturanta
3 years 11 months ago
Vážená paní Valíková, děkuji za to, že myslíte na propadlíky. Jste snad jediný zastánce těch nešťastníků. Ostatní řeší jen to, co bude za rok. Zajímal by mne Váš názor… Já si myslím, že nejjednodušší by bylo, kdyby se u podzimních maturit známky z ČJL zprůměrovaly. Proč to není možné? Nějakou vyhláškou upravit stávající podmínky… Na jaře proběhla harmonizace matematiky, na podzim tato úprava… stejně to bude v roce 2013 zase jinak. Když už stát přiznal chybu, tak by ji měl taky napravit. Mluví ze mne jen bezmoc :-(. Ale stále doufám, neboť syn může nastoupit v září na VŠ, ale… Více »
Harry
Harry
3 years 11 months ago
To Lucie: Ta písemná práce ze slohu především prověřuje schopnost studenta umět se srozumitelně vyjadřovat. Ano, ne každý bude novinářem či spisovatelem. Ale téměř každý bude muset v životě x krát napsat žádost o přijetí do zaměstnání, zprávu ze služební cesty, maturitně vzdělaný člověk také např. výrobní postup (i když to nebudou palačinky, stylistický základ bude stejný), metodický pokyn … A chtěl bych vás ještě upozornit, že z peněz daňových poplatníků se rovněž platí nefunkční software na státních úřadech, předražené armádní zakázky, platy našich politiků a vysokých úředníků na ministerstvech … A to vše vaši kapsu stojí mnohonásobně víc než… Více »
...
...
3 years 11 months ago

Že nechápete co? ehm. Ale ostatně tak to je vždy, když vás napadne někdo bez argumentů. Začne řešit formu, osobnost – cokoliv, co by odvrátilo pozornost od vlastní neschopnosti. Vy jste celý příspěvek věnovala právě tomuto, což z vás skutečně dělá velmi nedůvěryhodnou učitelku.

zdenek konarik
zdenek konarik
3 years 11 months ago

V závěrech komise mi chybí jedna velmi důležitá věc – donutit Cermat ke zveřejnění několika „cvičných testů“ jěště do začátku školního roku. Tak lze předejít tomu, aby žáci opět nebyli překvapeni po podání přihlášek náhlou změnou obtížnosti. Klidně ať jsou testy obtížnější, ale náročnost musí být dopředu předvídatelná.
Věnovala se komise také volitelným testů, které řeší ohromující počet 50ti maturantů? Jejich vývoj stojí čas a peníze, které by šlo využít ke zdokonalení povinných testů.

David-žák
David-žák
3 years 11 months ago

Ted jsem ve zprácách na čt24 slyšel,že je možnost soudního přezkoumání prací?Takže se tedy ptám,zda je tata možnost dobrou volbou či je to už zbytečné?Děkuji

David-žák
David-žák
3 years 11 months ago

*Omlouvám se za překlepy píši to z mobilu(ty dotykáče) :D….

Oldřich Botlík
3 years 11 months ago
Pro Davida-žáka: Loni na konci prázdnin podalo sedm či osm maturantů správní žalobu na MŠMT ČR kvůli způsobu, jakým se (ne)vypořádalo s jejich námitkami proti devíti vadným úlohám testu lehčí čeština. Nebyli tedy spokojení s vyřízením žádosti o přezkoumání svého výsledku v tomto testu (ta se v případě testů neposílá krajskému úřadu, ale ministerstvu). Pokud vím, správní soud provedl nějaké předběžné úkony (vyžádal si např. stanovisko žalovaného k žalobě, a potom i stanovisko žalující strany k reakci žalovaného), ale ve věci dosud neproběhlo jednání. Slibujete-li si nějakou změnu v dohledné době (například do konání zápisu k vysokoškolskému studiu), pak tudy… Více »
Veronika Valíková
Veronika Valíková
3 years 11 months ago

Milý Davide,

braňte se. Komise došla k závěrům, my, učitelé ČJL, jsme jen učitelé ČJL. Moc toho nezmůžeme. Máte rodiče, ostatní propadlíci mají také rodiče – spojte se, perte se, argumentujte. Na politiky nhespoléhejte.

Nebo se smiřte se situací a v září znovu.

David-žák
David-žák
3 years 11 months ago

No reaguji právě na tuto zprávu,tak se jen ptám na Vaše názory apod.
http://www.ceskatelevize.cz/ct24/domaci/186571-ombudsman-vysledek-maturity-muze-prezkoumat-soud/

Pavel Doležel
Pavel Doležel
3 years 11 months ago

Vážení, braňte se zvůli zlého státu a pekelného Cermatu. Odolávejte tlakům na zvyšování své kvalifikace a vzdělání za každou cenu. A kdyby se vám to náhodou nepovedlo, zachrání vás zdravotní setr.

Lenka Kratochvílová
Lenka Kratochvílová
3 years 11 months ago
Tak teď jsem se vážně pobavila a také zhrozila, čtu článek na iDnesu – Maturitu si na podzim zopakuje…. a v diskusi jsem objevila tento příspěvek, no doufám, že tohle ještě někoho chytrého nenapadne!! Když dnes hlásil pan ministr financí, že když musí ty peníze na zvýšené platy ústavních činitelů přidat, tak že holt je zase u někoho bude muset ubrat, tak že by to zaplatili opakující studenti…:-) Fakt se už směju, protože u nás je opradový Kocourkov. Dotaz ? Ty opravné maturity jsou nějak znovu placeny ze státních peněz ? Neexistuje nějaká souvislost mezi počtem opravek a přijmem soukromé… Více »
Vlasta Galisová
Vlasta Galisová
3 years 11 months ago
Plně se stavím za jeden z výše uvedených názorů, že učitel, který si svého žáka vede celé čtyři roky, má nejen povinnost, ale hlavně právo! opravovat jeho slohovou práci. A jako učitelka za to neočekávám žádnou speciální odměnu, těch slohovek se přece naopravuji tolik. Patří to prostě do náplně mé práce. Co mne ovšem překvapuje a mrzí nadmíru, to je skutečnost, že tato možnost je upřena nám angličtinářům. Vůbec nechápu tu logiku, proč to opět zůstane v rukou CERMATU. Aby se tam měli čím živit? Nebo prostě jenom proto, že kolem angličtiny nebyl takový humbuk? No to nemohl, když si… Více »
matka syna
matka syna
3 years 11 months ago

Lenka Kratochvílová

;)

Dotaz ?
Ty opravné maturity jsou nějak znovu placeny ze státních peněz ?

???

Neexistuje nějaká souvislost mezi počtem opravek a přijmem soukromé společnosti ?

???

Proč náklady na opravky nehradí neúspěšný studenti ?

Já matka syna dodávám – Proč opravné zkoušky nehradí ten co za to může = CERMAT nebo ten, co to nesmyslné hodnocení mimo školy vymyslel!!!

matka syna
matka syna
3 years 11 months ago
Vlasta Galisová nějak mi uniklo, že slohy AJ zůstaly v rukách Cermatu-velká škoda, ale není třeba všem dnům konec. Chodí sem rozumní lidé a myslím, že i drobností si všímají, jen se o tom musí více mluvit. Jsem ráda za takové učitele jako jste vy -pan Gymnaziální učitel češtiny byl doufám jen vyjímka. Syn studium dokončí- s maturitou, nebo kvůli slohu bez, ale mám ještě malou dcerku a chtěla bych, aby byla hlavně v dobrých rukách opravdu dobrých učitelů. Ne součástí tabulek, křivek, a odhozena do předem daných procent uspěšných a neuspěšných a o nějakých pokusech, které mimo jiné stojí… Více »
Pavel Doležel
Pavel Doležel
3 years 11 months ago
to matka syna: Ježišmarjá, tyhlety matky dcer a synů, to je radost. Já se vám ani trochu nedivím, že bojujete ze všech sil proti Cermatu, když jste schopná napsat „vyjímka“. Doporučuji: http://www.rozhlas.cz/plzen/jazykovykoutek/_zprava/193661 Pokud jde o vaše „uspěšné“ a „neuspěšné“, tak tam už opravdu není co dodat. Boj proti primitivismu, který si sám sebe neuvědomuje, nic většího než sebe není schopen vidět a tak se cítí ukřivďován, je v tomto případě zcela odůvodněný. Odpusťte mi příkrost, ale tady už jde veškerá legrace stranou. Nezlobím se na blbce, že o sobě neví, že je blbec. Zlobím se na ty, kteří blbce poznají… Více »
matka syna
matka syna
3 years 11 months ago

Pavel Doležel

:)

bez kometáře- na vás reagovat opravdu nehodlám, mám vás plné zuby

Lenka Dohnalová
Lenka Dohnalová
3 years 11 months ago

Pane Doležele,
před „a tak“píšeme čárku…Ještě snad to, že skutečně moudrý a vzdělaný člověk zná své limity a nesoudí! Víte, jak to je- čím větší je ostrov Vašich vědomostí, tím delší je hranice Vašeho ostrova s mořem nepoznaného a tím víc stojíte v pokoře a tušíte, co všechno ještě nevíte…Tomu se říká podobenství :-) Lenka Dohnalová

Pavel Doležel
Pavel Doležel
3 years 11 months ago
to Lenka Dohnalová: No vidíte. Ještě tak deset let sem budu přispívat a ty chyby se vychytají. Pochopitelně existuje úroveň, na níž jsme každý blbec. Já sám se považuji za člověka, který by určitě neměl mít z českého jazyka jedničku. To ale není důvod neupozorňovat na chyby, které jsem schopen vidět, obzvláště když se někdo dovolává jakési spravedlnosti a činí se ublíženým. Já když jsem neudělal zkoušku, tak jsem vždy házel celou vinu jen sám na sebe a nehledal jsem imaginárního nepřítele, který za mé neúspěchy nese odpovědnost. Já nesoudím, já pouze nazývám věci pravými jmény. To není odsudek ani… Více »
Pavel Doležel
Pavel Doležel
3 years 11 months ago

No a zase mi tam chybí čárka. Půjdu si raději našponovat kopyta.

Pavel Doležel
Pavel Doležel
3 years 11 months ago

A dokonce „hledali chyby“. Tak to vidíte, co já jsem to za člověka. Sezval, zorganizoval, neudržel a ještě vynadal.

wpDiscuz