Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Postaví se ministerstvo školství ke sporu o úlohu č. 11 v maturitním testu z matematiky čelem?

24. 6. 2019
EDUin
beduin_210x210

Co přinesl týden 17. 6. – 23. 6. 2019

Krátce:

  • Výzva k zastavení revizí rámcového vzdělávacího programu. EDUin po nečinnosti ministerstva školství a Národního ústavu pro vzdělávání zveřejňuje kolektivní stanovisko, aby se do doby finalizace Strategie vzdělávací politiky 2030 zastavila revize RVP, a to v zájmu koncepčnosti vzdělávací politiky. Ministerstvo výzvu vyslyšelo, samo ale informaci nezveřejnilo.
  • Odklad nebo zrušení maturity z matematiky, budoucnost platů učitelů a nové financování škol. Ministr školství Plaga odpovídal ve velkém rozhovoru pro Právo. „Rozhodně nejsem hluchý a slepý k číslům, která se na maturitě z matematiky ukazují už nyní. Diskutovali jsme, jestli má být povinná matematika, ale opomněli jsme debatu o užitečném obsahu,“ říká Plaga a dodává, že si chce nechat vytáhnout čísla úspěšnosti u „užitečných úloh“ (Novinky.cz).
  • Koncepčnost a kontinuita vzdělávací politiky, to jsou podle aktérů ve vzdělávání dvě nejdůležitější priority. Výsledky šetření metodou Delphi představil SKAV.
  • Výsledky TALIS 2018 byly zveřejněny: dávají vhled do učitelství. Subjektivně vnímaná profesní zdatnost českých učitelů je v oblasti motivace a aktivního zapojování žáků do výuky v porovnání s EU velmi podprůměrná a patří k nejnižším v rámci celého šetření TALIS. Přečtěte si další výstupy o učitelské profesi a výuce ve zprávě ČŠI.
  • Jak na sociální sítě, aby nám nepřerostly přes hlavu? Rodiče by se měli zajímat o to, jak jejich děti používají sociální sítě. To se samozřejmě řekne snadněji, než udělá. Rodiče vítáni nabízí tipy, jak ze špatného pána udělat opět dobrého sluhu.
  • Inkluze nesnížila počty mentálně postižených Romů, ČR musí kvůli rozsudku ESPL revidovat diagnostiku. Zákonem nařízené společné vzdělávání mentálně postižených dětí s dětmi zdravými nikterak výrazně nesnížilo počty mentálně postižených Romů vzdělávaných ve zvláštních programech (Česká justice).
  • Save the date: Konference pro zřizovatele Lepší škola v každém městě proběhne 21. 10. 2019. Mezi dobrou a špatnou školou není rozdíl v nákladech, ale ve výsledcích. Co potřebují školy, aby se staly dobrými a ještě lepšími? Již nyní se můžete registrovat na říjnovou konferenci organizovanou EDUinem (Města vzdělávání).
  • Proč jsou finské školy tak dobře připraveny na robotizaci a české tak špatně? Jan Čulík zpovídá finskou pedagožku Susannu Bäckman o hodnotách finské pedagogiky (Britské listy) a o tom, jak pozoruhodně inteligentním způsobem je finské školství připraveno na blížící se revoluci umělé inteligence.

Výrok týdne: „Když mě třídní učitelka vidí vystupovat v televizi [o klimatické změně], jsem podle ní trapná, stejně jako když si připnu odznáček Fridays for Future.“ Některé studenty aktivní v hnutí Fridays for Future za to jejich učitelé odsuzují a trestají. Třídní důtku za neomluvené hodiny dostala i Anna Mezgerová, mluvčí za českou větev hnutí, ze základní školy v Praze. Zaznělo to na debatě ke změně klimatu a protestům žáků organizované SKAV a EDUinem (Rodiče vítáni).

V souvislostech: 

  • DIDAKTICKÝ TEST Z MATEMATIKY OBSAHUJE CHYBU. MINISTERSTVO SE ALE NEMÁ K TOMU JI NAPRAVIT

Státní maturita se ani letos neobešla bez kontroverze, a to bohužel té nejzávažnější. Oldřich Botlík na základě komentářů maturantů, rodičů i středoškolských učitelů shrnul, proč úloha č. 11 didaktického testu z matematiky má více řešení než ty, které oficiálně uznává CERMAT, resp. ministerstvo školství. Následně se nad možnostmi strhla ostrá debata matematiků, v níž na jedné straně stojí matematici hodnotící úlohu v testu a na druhé zastánci školského jazyka, který omylu dal vzniknout. Pokud již více než měsíční vývoj nesledujete, připomeňme, o co v inkriminované části testu šlo.

V didaktickém testu z matematiky vyžaduje úloha č. 11 po maturantovi, aby na základě znalosti úhlu s velikostí 112º vypočítal úhel druhý. Zadání definuje, že jde o dva různé úhly, nikoliv však dva různě veliké úhlů. Zatímco CERMAT tedy očekával, že maturant vypočítá druhou velikost s výsledkem 248º, nedostatečnou formulací fakticky žádal o vypočtení velikosti druhého úhlu, který může mít stejnou velikost jako úhel původní, a přitom být úhlem protilehlým, tedy jiným. Z matematického pohledu je tedy správně nejen oficiálně platné řešení 248º, ale také 112º a obě uvedené velikosti.

Na argumentaci Oldřicha Botlíka ovšem nechtěli přistoupit členové komisí schvalujících maturitní testy z matematiky. Eduard Fuchs a Josef Kubát tvrdí, že pod pojmem „dva různé úhly“ se ve skutečnosti skrývá „dvě různé velikosti úhlů“, tudíž jedinou správnou odpovědí je 248 stupňů. Přitom CERMAT již při vyhodnocování odpovědí – navzdory zveřejněnému klíči správných řešení – začal uznávat i odpověď 248 a 112 stupňů. „Nečestně se zachoval kdekdo ke kdekomu: Cermat ke členům schvalovacích komisí a k veřejnosti, interní členové schvalovací komise Cermatu k jejím externím členům a Eduard Fuchs s Josefem Kubátem k maturantům i k veřejnosti. Akademická etika přitom šla stranou ve všech případech,“ komentoval Botlík, který marně čekal na omluvu. Na jeho obhajobu vydal stanovisko i renomovaný matematik Václav Chvátal.

Následovalo upozornění na nedostatečnou práci CERMATu. O rozšíření uznávaných odpovědí organizátor zkoušek neinformoval členy schvalovacích komisí a ani nedokáže sdělit, kolika maturantů se změna týká a kolika maturantům neuznal další částečně správnou odpověď na úlohu 11. Z toho plyne, že CERMAT nezpracovává odpovědi na podobné úlohy tak, aby mohl včas odhalit, že z hlediska maturantů není zadání jednoznačné. Komisím zase nedodává podklady v takové podobě, aby jim umožnil kvalifikované posouzení korektnosti testů. V tomto případě komise nedostaly ani informaci, že CERMAT uznával také další odpověď, a někteří jejich členové dokonce veřejně popírali její správnost. V neposlední řadě opakovaně rozhoduje bez řádného odborného zdůvodnění, které odpovědi uzná a neuzná za správné.

Přesto ministerstvo školství trvá na tom, že odpověď 112º není správná, a dosud neznámému počtu žáků (nejvýše však 6 189 z 16 702 celkem) upírá bod za tuto úlohu. Nedostatečná data a nezájem napravit vzniklou situaci přimělo Oldřicha Botlíka a EDUin vydat prohlášení, v němž po ministerstvu žádají, aby byly úlohy přebodovány s přihlédnutím ke všem třem možným odpovědím. Současně požadují, aby byly přijaty kroky, které poskytnou vyšší veřejnou kontrolu nad testy CERMATu a umožní jejich řádnou analýzu. Státní maturity provází problémy již od svého počátku, v poslední době se nejvíce řeší chyby ve vyhodnocování (iRozhlas), písemné práce (Respekt) nebo odtajnění dat.

Inspirace z (a do) praxe: 

Výběr z EDUkalendáře: 

  • 26. 6., 13.00, Praha, Kulatý stůl na téma finance ve vzdělávání
logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články