Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Co přinesl týden 17. 6. – 23. 6. 2019
Krátce:
Výrok týdne: „Když mě třídní učitelka vidí vystupovat v televizi [o klimatické změně], jsem podle ní trapná, stejně jako když si připnu odznáček Fridays for Future.“ Některé studenty aktivní v hnutí Fridays for Future za to jejich učitelé odsuzují a trestají. Třídní důtku za neomluvené hodiny dostala i Anna Mezgerová, mluvčí za českou větev hnutí, ze základní školy v Praze. Zaznělo to na debatě ke změně klimatu a protestům žáků organizované SKAV a EDUinem (Rodiče vítáni).
V souvislostech:
Státní maturita se ani letos neobešla bez kontroverze, a to bohužel té nejzávažnější. Oldřich Botlík na základě komentářů maturantů, rodičů i středoškolských učitelů shrnul, proč úloha č. 11 didaktického testu z matematiky má více řešení než ty, které oficiálně uznává CERMAT, resp. ministerstvo školství. Následně se nad možnostmi strhla ostrá debata matematiků, v níž na jedné straně stojí matematici hodnotící úlohu v testu a na druhé zastánci školského jazyka, který omylu dal vzniknout. Pokud již více než měsíční vývoj nesledujete, připomeňme, o co v inkriminované části testu šlo.
V didaktickém testu z matematiky vyžaduje úloha č. 11 po maturantovi, aby na základě znalosti úhlu s velikostí 112º vypočítal úhel druhý. Zadání definuje, že jde o dva různé úhly, nikoliv však dva různě veliké úhlů. Zatímco CERMAT tedy očekával, že maturant vypočítá druhou velikost s výsledkem 248º, nedostatečnou formulací fakticky žádal o vypočtení velikosti druhého úhlu, který může mít stejnou velikost jako úhel původní, a přitom být úhlem protilehlým, tedy jiným. Z matematického pohledu je tedy správně nejen oficiálně platné řešení 248º, ale také 112º a obě uvedené velikosti.
Na argumentaci Oldřicha Botlíka ovšem nechtěli přistoupit členové komisí schvalujících maturitní testy z matematiky. Eduard Fuchs a Josef Kubát tvrdí, že pod pojmem „dva různé úhly“ se ve skutečnosti skrývá „dvě různé velikosti úhlů“, tudíž jedinou správnou odpovědí je 248 stupňů. Přitom CERMAT již při vyhodnocování odpovědí – navzdory zveřejněnému klíči správných řešení – začal uznávat i odpověď 248 a 112 stupňů. „Nečestně se zachoval kdekdo ke kdekomu: Cermat ke členům schvalovacích komisí a k veřejnosti, interní členové schvalovací komise Cermatu k jejím externím členům a Eduard Fuchs s Josefem Kubátem k maturantům i k veřejnosti. Akademická etika přitom šla stranou ve všech případech,“ komentoval Botlík, který marně čekal na omluvu. Na jeho obhajobu vydal stanovisko i renomovaný matematik Václav Chvátal.
Následovalo upozornění na nedostatečnou práci CERMATu. O rozšíření uznávaných odpovědí organizátor zkoušek neinformoval členy schvalovacích komisí a ani nedokáže sdělit, kolika maturantů se změna týká a kolika maturantům neuznal další částečně správnou odpověď na úlohu 11. Z toho plyne, že CERMAT nezpracovává odpovědi na podobné úlohy tak, aby mohl včas odhalit, že z hlediska maturantů není zadání jednoznačné. Komisím zase nedodává podklady v takové podobě, aby jim umožnil kvalifikované posouzení korektnosti testů. V tomto případě komise nedostaly ani informaci, že CERMAT uznával také další odpověď, a někteří jejich členové dokonce veřejně popírali její správnost. V neposlední řadě opakovaně rozhoduje bez řádného odborného zdůvodnění, které odpovědi uzná a neuzná za správné.
Přesto ministerstvo školství trvá na tom, že odpověď 112º není správná, a dosud neznámému počtu žáků (nejvýše však 6 189 z 16 702 celkem) upírá bod za tuto úlohu. Nedostatečná data a nezájem napravit vzniklou situaci přimělo Oldřicha Botlíka a EDUin vydat prohlášení, v němž po ministerstvu žádají, aby byly úlohy přebodovány s přihlédnutím ke všem třem možným odpovědím. Současně požadují, aby byly přijaty kroky, které poskytnou vyšší veřejnou kontrolu nad testy CERMATu a umožní jejich řádnou analýzu. Státní maturity provází problémy již od svého počátku, v poslední době se nejvíce řeší chyby ve vyhodnocování (iRozhlas), písemné práce (Respekt) nebo odtajnění dat.
Inspirace z (a do) praxe:
Výběr z EDUkalendáře: