Aktuálně.cz: Důvěra Čechů v kvalitní vzdělávání se propadla, nejhůře v průzkumu dopadla učiliště

(c) KL

Centrum pro výzkum veřejného mínění (CVVM) provedlo v září 2017 průzkum týkající se názorů veřejnosti na změny ve vzdělávací politice (povinný rok předškolního vzdělávání, inkluze, povinná maturita, atd). Výslednou zprávu z průzkumu si můžete stáhnout ZDE. Text shrnující základní zjištění o postojích veřejnosti ke vzdělávacímu systému uveřejnil dne 23. 10. zpravodajský web Aktuálně.cz.

Kvalita tuzemského vzdělávání v očích Čechů klesá, vyplývá to z průzkumu Centra pro výzkum veřejného mínění. Nejhůře hodnotili úroveň učilišť, jejichž úroveň za dobrou označila méně než poloviny respondentů, naopak nejlépe lidé hodnotili vzdělávání na gymnáziích. Velká část veřejnosti se také domnívá, že školy dobře rozvíjí týmovou práci či tvořivost studentů, naprostá většina si však myslí, že naopak selhávají v předávání morálních hodnot.

Názor veřejnosti na úroveň tuzemského vzdělávání se v uplynulém roce opět zhoršil. Vyplývá to ze zářijového průzkumu Centra pro výzkum veřejného mínění (CVVM). Nejhůře dopadla učiliště, u nichž hodnotí vzdělávání jako dobré méně než polovina Čechů. Nejlépe jsou i navzdory poklesu hodnocení vnímána gymnázia.

U většiny typů škol včetně učilišť převažují kladná hodnocení. Úroveň vzdělávání na gymnáziích označilo za dobrou 66 procent účastníků průzkumu, kdežto za špatnou jen 16 procent. Základní školy měly o něco horší poměr s 64 procenty kladných hodnocení a 28 procenty záporných. Vysoké školy hodnotilo kladně 59 procent lidí a záporně 19 procent.

Střední odborné školy s maturitou získaly 54 procent pozitivních hodnocení a 31 procent negativních a vyšší odborné školy 52 procent pozitivních a 22 procent záporných. Nejvyrovnanější poměr byl u učilišť, jejichž úroveň vzdělávání označilo za dobrou 45 procent lidí a za špatnou 40 procent.

Ačkoli jsou negativní názory u všech typů škol dlouhodobě v menšině, pozitivních hodnocení v posledních letech ubývá. Například podíl kladných hodnocení základních škol klesá již třetí rok v řadě. V roce 2014 dosahoval 73 procent, kdežto letos 64 procent. Třeba u vysokých a vyšších odborných škol jen za poslední rok klesl podíl kladných hodnocení o šest až sedm procentních bodů.

„Podíl příznivého hodnocení v případě základních škol patří k nejnižším za celé sledované období. Statisticky srovnatelného výsledku bylo dosaženo ještě v roce 2012 a v letech 2002 a 2003. Mohlo by to tedy ukazovat na znak trendu, ve kterém veřejnost reflektuje problémovou situaci školství,“ sdělili pracovníci CVVM.

Navzdory zhoršujícímu se hodnocení úrovně vzdělávání si stále naprostá většina Čechů myslí, že každý člověk může dosáhnout vzdělání odpovídajícího jeho schopnostem. Tento názor sdílejí tři čtvrtiny dotázaných.

Zhruba dvě třetiny lidí pak míní, že tuzemský vzdělávací systém rozvíjí znalosti, orientaci ve společnosti a samostatnost žáků a studentů. Kladně hodnotí většina Čechů i vliv škol na rozvoj týmové práce, tvořivosti, vystupování před lidmi a sebedůvěry. Naopak u morálních hodnot a kázně si naprostá většina lidí myslí, že se tyto vlastnosti školám rozvíjet nedaří. U kázně hodnotilo vliv škol negativně 70 procent lidí a u morálních hodnot 62 procent.

Průzkum provádělo CVVM letos od 4. do 14. září. Zúčastnilo se ho 970 obyvatel republiky starších 15 let.

4
Přidat komentář

avatar
2 Comment threads
2 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozorňovat mě na
Zdenek Sotolar

Předávání morálních hodnot? V tom selhává především rodina.

Ennio Kocourek

Když neznáme průzkumové otázky a strategii a záměr onoho průzkumu, zdržme se kategorických soudů. Třeba rodina v předávání SVÝCH morálních hodnot neselhává, a rodiče o škole soudí, že „zaplaťpámbu selhává“, protože ty rodiče děsí představa, jaké že zeleno – sluničkářsko – multikulti „morální“ „hodnoty“ by ta škola předávala, kdyby to dokázala.

Zdenek Sotolar

Trochu křečovité, ne?

Zdenek Sotolar

Ještě by to chtělo výzkum, jak se na negativním postoji ke škole podílí horda liesmannovských expertů.