Andy Hargreaves: „Střední úroveň“ školského systému má společnou zodpovědnost za jeho kvalitu

3. 7. 2020
EDUin
Clipboard01-1

Podívejte se na krátký, ale podnětný rozhovor Vladimíra Srba s odborníkem na řízení vzdělávacích systémů a výzkumným pracovníkem na Lynch School of Education (Boston College), Andym Hargreavesem. Rozhovor přinesla iniciativa Úspěch pro každého žáka. K tématu si můžete také přečíst český překlad článku Leading from the Middle, který shrnuje závěry stejnojmenné obsáhlejší studie.

Andy Hargreaves v průlomové studii „Leading from the Middle“ (Vedení ze středu) popsal, jak funguje efektivní střední úroveň vedení školství. Podle jeho zkušeností, je pro celkové zlepšení kvality vzdělávacího systému třeba chápat střední úroveň nejen jako spojovací článek mezi dvěma důležitějšími konci (mšmt a školy), ale jako „místo“, které je důležité samo o sobě.

V jistém smyslu podle něj představuje nejsilnější část systému, protože ho tvoří lidé, kteří mají blízko k praxi a díky spolupráci mezi sebou mohou efektivně zlepšovat kvalitu vzdělávání. Ve škole jsou tímto „středem“ vedoucí učitelé, na úrovní celého systému jsou jím školské obvody nebo obce. Cílem je podle něj umožnit úspěch každému ve stejné míře, bez ohledu na to, do jaké školy chodí. Toho je ale možné dosáhnout pouze, pokud si „střed“ uvědomuje společnou zodpovědnost za tento cíl.

Podívejte se na celý rozhovor:


logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články