Česká pozice: Jak zlepšit úroveň našich škol

ilustracni foto (c) KL

Upozorňujeme na text Michaely Těšínské, který vyšel na webu České Pozice a věnuje se zlepšení kvality škol. Celý text, který vyšel 24.7., najdete ZDE.

Podle oslovených odborníků na vzdělávání nejvíce „hoří“ pět oblastí, kvůli nimž se české školství nemá šanci posunout vpřed. Podoba maturity nevyhovuje. Učitelé jsou podhodnocení. Změna financování školství. Nalákat mladé kantory. Jednotné přijímací zkoušky. Záplatujeme pouze ty největší díry, zachraňujeme pouze to, co nejvíc hoří.

Když žáci ve školním roce splní všechnu práci, dostanou vysvědčení. To letošní už uložili kamsi do šuplíku a užívají si volna. V září usednou do lavic s čistým štítem. To zákonodárci některé úkoly nestihli a jiné odložili. Podle oslovených odborníků na vzdělávání nejvíce „hoří“ pět oblastí, kvůli kterým se české školství nemá šanci posunout.

„Uplynulý školní rok spíše zvyšuje obavy z toho, že cokoliv měnit pozitivním směrem je těžké. Záplatujeme pouze ty největší díry, zachraňujeme pouze to, co nejvíc hoří,“ zhodnotil nyní již uplynulý školní rok tiskový mluvčí vzdělávací společnosti EDUin Bohumil Kartous.

Podoba maturity nevyhovuje

Z čeho je tedy třeba složit reparát? Hlavním tématem poslední doby jsou maturity. Ministr školství Robert Plaga (ANO) v rozhovoru pro LN připustil, že současná podoba takzvané zkoušky z dospělosti nevyhovuje: „Nechci být kategorický. Podívejme se, kde všude jsou nasazeny společné maturity. Je jasné, že jedna úroveň je nevyhovující. Pro někoho je příliš vysoká, jako vstupenka na vysoké školy je moc nízko. Může to tedy být buď maturita a mistrovská zkouška, nebo maturita a maturita plus. Jiné varianty nevidím.“

Předseda školského výboru Václav Klaus mladší očekává, že ministr přijde s řešením, které bude dlouhodobé. A nejlépe nechá vytvořit pracovní skupinu, která „novou maturitu“ bude řešit. „Mělo by to být ve prospěch vzdělávání, aby se nemusel co dva tři roky měnit zákon,“ řekl Klaus, co očekává od jednání. Téma, jak to udělat, aby v zadáních maturitních testů nebyly chyby, se řeší dokonce teď o prázdninách. Těsně po letošním maturitním klání se totiž na chyby přišlo a ministr Plaga odvolal Jiřího Zíku z postu ředitele Cermatu – organizace, která testy zajišťuje.

Od nové ředitelky Michaely Kleňhové chtěl do června vědět, jak se dá zařídit, aby systém kontroly lépe fungoval. To se stalo až v polovině prvního prázdninového měsíce. Ředitelka Cermatu Michaela Kleňhová rozhodla, že se v hodnotících komisích zvýší počet odborníků ze současných dvou na tři až čtyři, přičemž experti se budou pravidelně obměňovat, aby se snížilo riziko přehlédnutí chyby. „Pokud přesto při vyhodnocování testů obdrží Cermat od hodnotitelů či veřejnosti upozornění na možnou chybu, podnět okamžitě prověříme a přijmeme opatření k nápravě,“ uvedla Kleňhová.

Celý text ZDE.

Přidat komentář

avatar
  Odebírat komentáře  
Upozorňovat mě na