Publikujeme reakci Eduarda Fuchse, člena Nezávislé odborné komise MŠMT pro posouzení maturitního testu z matematiky, který se vymezuje proti tvrzení Oldřicha Botlíka ohledně nejednoznačnosti zadání maturitní úlohy č. 11 v testu z matematiky. Rozbor Oldřicha Botlíka, který jsme publikovali dnes pod názvem V zadání maturitního testu z matematiky byla chyba, najdete ZDE.
Jako člen Nezávislé odborné komise MŠMT pro posouzení maturitního testu z matematiky musím reagovat na článek O. Botlíka, který jste dnes uveřejnili (Oldřich Botlík: V zadání maturitního testu z matematiky byla chyba, EDUIN 15. 5. 2019).
O. Botlík tvrdí, že zadání úlohy 11 v letošním didaktickém testu bylo chybné a své mylné tvrzení podporuje obsáhlým textem. Tvrzení O. Botlíka je zcela nesprávné a svědčí o nepochopení školské matematiky.
Slovo „úhel“ ve standardní školské terminologii má nejen význam, který uvádí O. Botlík ve svém textu, ale běžně značí i „velikost úhlu“ apod. Analogická situace je ve školské matematice zcela běžná i v případě jiných pojmů.
Ze zadání úlohy je zcela zřejmé, že žáci hledají velikost jiného úhlu a nemohli být zadáním úlohy uvedeni v omyl.
Jako člen uvedené komise trvám na hodnocení uvedeném v zápisu z našeho jednání a tvrzení O. Botlíka považuji za nesprávné a nekvalifikované.
Doc. RNDr. Eduard Fuchs, CSc.
Ústav matematiky a statistiky
Přírodovědecká fakulta Masarykovy univerzity v Brně
Přidáváme komentář Oldřicha Botlíka, který nám zaslal. Rád bych především znal počty žáků, kteří byli „zadáním úlohy uvedeni v omyl“ a do svého záznamového archu napsali jako řešení hodnotu 112°, případně obě hodnoty 112° a 248°. Ve svém článku podrobně vysvětluji, proč mohli být „zadáním úlohy uvedeni v omyl“ – mimo jiné například pojmově bezchybným zadáním úlohy 10 ve stejném maturitním testu. Pan Eduard Fuchs se jako oddaný zastánce Cermatu osvědčil už v roce 2012, kdy mou kritiku chybně pojaté úlohy maturitního testu označil za „hnidopišskou snahu najít za každou cenu nějaké chyby“ – viz Chyba, či lehkomyslnost? Odborníci řeší… Více »