Eduard Fuchs: Reakce na rozbor maturitní úlohy od Oldřicha Botlíka

Publikujeme reakci Eduarda Fuchse, člena Nezávislé odborné komise MŠMT pro posouzení maturitního testu z matematiky, který se vymezuje proti tvrzení Oldřicha Botlíka ohledně nejednoznačnosti zadání maturitní úlohy č. 11 v testu z matematiky. Rozbor Oldřicha Botlíka, který jsme publikovali dnes pod názvem V zadání maturitního testu z matematiky byla chyba, najdete ZDE.

Jako člen Nezávislé odborné komise MŠMT pro posouzení maturitního testu z matematiky musím reagovat na článek O. Botlíka, který jste dnes uveřejnili (Oldřich Botlík: V zadání maturitního testu z matematiky byla chyba, EDUIN 15. 5. 2019).

O. Botlík tvrdí, že zadání úlohy 11 v  letošním didaktickém testu bylo chybné a své mylné tvrzení podporuje obsáhlým textem. Tvrzení O. Botlíka je zcela nesprávné a svědčí o nepochopení školské matematiky.

Slovo „úhel“ ve standardní školské terminologii má nejen význam, který uvádí O. Botlík ve svém textu,  ale běžně značí i „velikost úhlu“ apod. Analogická situace  je ve školské matematice zcela běžná i v případě jiných pojmů.

Ze zadání úlohy je zcela zřejmé, že žáci hledají velikost jiného úhlu a nemohli být zadáním úlohy uvedeni v omyl.

Jako člen uvedené komise trvám na hodnocení uvedeném v zápisu z našeho jednání a tvrzení O. Botlíka považuji za nesprávné a nekvalifikované.

Doc. RNDr. Eduard Fuchs, CSc.

Ústav matematiky a statistiky

Přírodovědecká fakulta Masarykovy univerzity v Brně

Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
2 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan Krcal
Jan Krcal
1 year ago
Reply to  EDUin

Přijde mi na zváženou, nakolik má být Cermat velkorysý při opravování. Tady panu Botlíkovi nechci oponovat.

Z hlediska faktického má podle mě jednoznačně pravdu doc. Fuchs. Že se pojmem úhel v tomto zadání myslí číslo, je zřejmé ze zápisu „úhel α = 112°“. Kdyby místo toho byla v zadání ilustrace a neznámá α by pouze odkazovala k ilustraci, tak chápu, že to někoho může oprávněně zmást.

Nevím, jestli je adekvátní očekávat, že toto pochopení textu budou vykazovat maturanti. Čímž se vracíme k velkorysosti…