Eduard Fuchs: Reakce na rozbor maturitní úlohy od Oldřicha Botlíka

Publikujeme reakci Eduarda Fuchse, člena Nezávislé odborné komise MŠMT pro posouzení maturitního testu z matematiky, který se vymezuje proti tvrzení Oldřicha Botlíka ohledně nejednoznačnosti zadání maturitní úlohy č. 11 v testu z matematiky. Rozbor Oldřicha Botlíka, který jsme publikovali dnes pod názvem V zadání maturitního testu z matematiky byla chyba, najdete ZDE.

Jako člen Nezávislé odborné komise MŠMT pro posouzení maturitního testu z matematiky musím reagovat na článek O. Botlíka, který jste dnes uveřejnili (Oldřich Botlík: V zadání maturitního testu z matematiky byla chyba, EDUIN 15. 5. 2019).

O. Botlík tvrdí, že zadání úlohy 11 v  letošním didaktickém testu bylo chybné a své mylné tvrzení podporuje obsáhlým textem. Tvrzení O. Botlíka je zcela nesprávné a svědčí o nepochopení školské matematiky.

Slovo „úhel“ ve standardní školské terminologii má nejen význam, který uvádí O. Botlík ve svém textu,  ale běžně značí i „velikost úhlu“ apod. Analogická situace  je ve školské matematice zcela běžná i v případě jiných pojmů.

Ze zadání úlohy je zcela zřejmé, že žáci hledají velikost jiného úhlu a nemohli být zadáním úlohy uvedeni v omyl.

Jako člen uvedené komise trvám na hodnocení uvedeném v zápisu z našeho jednání a tvrzení O. Botlíka považuji za nesprávné a nekvalifikované.

Doc. RNDr. Eduard Fuchs, CSc.

Ústav matematiky a statistiky

Přírodovědecká fakulta Masarykovy univerzity v Brně

Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
2 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan Krcal
Jan Krcal
11 months ago
Reply to  EDUin

Přijde mi na zváženou, nakolik má být Cermat velkorysý při opravování. Tady panu Botlíkovi nechci oponovat. Z hlediska faktického má podle mě jednoznačně pravdu doc. Fuchs. Že se pojmem úhel v tomto zadání myslí číslo, je zřejmé ze zápisu „úhel α = 112°“. Kdyby místo toho byla v zadání ilustrace a neznámá α by pouze odkazovala k ilustraci, tak chápu, že to někoho může oprávněně zmást. Nevím, jestli je adekvátní očekávat, že toto pochopení textu budou vykazovat maturanti. Čímž se vracíme k velkorysosti…