Hospodářské noviny: Bez maturity zůstanou tisíce dětí. Vyrábíme si armádu lidí, na které budeme doplácet

ilustrační foto by Naval Surface Warriors (flickr.com) (CC BY-SA 2.0)

Publikujeme text Šárky Mrázové, který vyšel 14. 6. pod názvem Bez maturity zůstanou tisíce dětí. Vyrábíme si armádu lidí, na které budeme doplácet, říkají kritici a navrhují jiné zkoušky pro odborné školy v Hospodářských novinách.

Maturitu každoročně nedokončí ani na třetí pokus zhruba 4,5 procenta středoškoláků. To představuje více než tři tisíce propadlíků. Od roku 2011 až do letoška se přitom k maturitám dostavilo více než 633 tisíc středoškoláků, uvádí Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat).

Letos vypadají maturitní výsledky nejhůře za posledních šest let. Didaktické testy z češtiny, matematiky a cizího jazyka v řádném termínu povinné části maturitní zkoušky na první pokus v jarním období neudělalo 17,3 procenta z více než 62 tisíc žáků.

Mezi odborníky se proto diskutuje, zda by se „zkouška dospělosti“ neměla změnit. Debatu již otevřel ministr školství Robert Plaga (ANO). Změny v maturitách chce i Cermat.

„Když posuzujeme výsledky testů u přijímací zkoušky, zjišťujeme, že na maturitní obory chodí i žáci, kteří neumí prakticky nic. Mají třeba dva body z padesáti možných,“ řekla v rozhovoru pro HN metodička Cermatu, matematička Eva Řídká. Tito žáci by se podle ní neměli přijímat na maturitní obor, studium je pro ně zbytečná zátěž.

„Byli bychom rádi, kdyby byly rozumněji nastaveny kvalifikační požadavky. Dnes mají nově nařízenou maturitu i obory, které to dříve neměly zapotřebí. Když pak žáci nezvládnou maturitu, studium na střední škole se jim nezapočte a jsou stále považováni jen za absolventy základní školy,“ upozorňuje dlouholetá profesorka gymnázia, která v Cermatu působí od roku 2009. Pro výkon povolání by podle ní stačila odborná kvalifikace. Největší míra neúspěšnosti je vidět právě u maturantů na středních odborných učilištích a nástavbách.

Řídká by byla pro to, aby žáci, kteří zvládnou jen odbornou část maturity, mohli získat certifikát o absolvování středoškolského studia a odborné kvalifikaci. Tu by si mohli zvýšit na vyšší odborné škole. „Vůbec neodmítáme prostupnost ve vzdělávacím systému. I přístup ke studiu na vysoké škole by bylo možné po čase otevřít neúspěšným žákům, pokud by chtěli absolvovat doplňující studium zakončené společnou částí maturit,“ říká metodička Cermatu.

Aby neúspěšní maturanti dostávali osvědčení alespoň o vykonaných zkouškách a měli středoškolské vzdělání bez maturity, by uvítalo i vzdělávací centrum EDUin. „I tak bude o takové lidi na pracovním trhu obrovský zájem. Pokud to tak neuděláme, vyrábíme si armádu desítek tisíc lidí se základním vzděláním, na něž budeme jako společnost dlouhodobě doplácet,“ uvedl Tomáš Feřtek z EDUinu.

Cermat nemůže zkoušky změnit, je podřízený ministerstvu školství. Podle kritiků je i přesto silně ovlivňuje, jsou prý rok od roku těžší. Ministr Plaga už avizoval, že do podzimu chce vypracovat návrh změn. Novela zákona by mohla zavést například dvě úrovně maturity z matematiky a češtinu omezit jen na didaktický test.

K dvouúrovňové maturitě se chce vrátit také Asociace ředitelů gymnázií. „Vyšší úroveň by byla podmínkou pro přijetí na vysokou školu, ta nižší by ukončovala středoškolské vzdělání. Což je něco podobného, jako navrhuje Eva Řídká. Matematiku ale chceme zachovat. Chceme, aby tam byly tři maturitní předměty,“ řekla HN předsedkyně asociace Renata Schejbalová.

„Nižší úroveň“ matematiky by zajišťovala finanční gramotnost, kterou potřebují i žáci z učilišť a odborných škol. „Aby si uměli spočítat, když si půjčí 100 tisíc, kolik zaplatí,“ uvedla. Toto budou zástupci gymnázií navrhovat i Plagovi na schůzkách, které se uskuteční o prázdninách.

Aby nebyla na učebních oborech státní maturita, navrhuje rovněž Jednota českých matematiků a Sdružení učňovských zařízení. Jeho předseda Karel Dvořák pro ČTK uvedl, že maturita z matematiky by pro učně určitě neměla být povinná. Na učilištích by se podle něj měla zrušit státní maturita v současné podobě, učňové mají ve výuce hlavně řadu odborných předmětů. Sdružení už dříve usilovalo o zavedení dvouúrovňové maturity.

1
Přidat komentář

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Janek Recent comment authors
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozorňovat mě na
Janek Wagner

Má smysl v situaci, kdy se zvyšuje podíl dětí, které ani nenastoupí na SŠ, kdy nabývá důležitosti neformální a informální vzdělávání, kdy očekáváme strukturální změny související s robotizací, vyžadovat formální vzdělávání?