Hospodářské noviny: Do školky povinně v pěti letech, ale jen do té státem uznané

ilustrační foto. by Jesper Sachmann (flickr.com) (CC BY-NC-SA 2.0)

Publikujeme text Markéty Hronové, který vyšel 30.9. na zpravodajském webu Hospodářských novin pod názvem Povinně do školky v pěti letech, lesní třídy se nepočítají. Kdo dítě do „mateřinky“ nedá, dostane pokutu pět tisíc (ZDE). Text reaguje na připravovanou novelu školského zákona, která zavádí povinný rok předškolního vzdělávání, ale pouze ve školkách registrovaných u MŠMT.

Děti, kterým bude v září 2017 už pět let, čekají školní povinnosti o rok dříve. Ve školkách bude fungovat školní řád i omlouvání nepřítomnosti do tří dnů. Kolik hodin bude muset dítě ve školce strávit, aby splnilo zákonnou povinnost, ministerstvo školství ještě neoznámilo. Kdo nezapíše dítě do školky, hrozí mu pokuta do výše pěti tisíc korun.

Povinný poslední rok školky neboli desetiletou školní docházku, jak změnu nazývá sama ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD), schválila minulý týden vláda.

Chce zajistit, aby byly na školu dobře připravené všechny děti, včetně těch z vyloučených, často romských lokalit. Právě ty do školek obvykle nechodí a pak mají ve škole problémy.

Devadesát procent rodičů pětileté děti do školek dává, nově si budou muset hlídat právě docházku a omluvenky. Ze zbylých deset procent mají rodiče často své důvody, proč děti do mateřských škol nezapsali.

Podle zákona mají další dvě možnosti. Zapsat dítě místo do školky do přípravné třídy na základních školách. Ty se více zaměřují na školní přípravu.

Anebo ho přihlásit k domácímu vzdělávání a pak nechat přezkoušet.

Lesní školky opět „nevyhovují“

Není to ani půl roku, co lesní školky vyhrály boj o přežití. Kvůli zákonu o dětských skupinách měly zaniknout, protože nesplňovaly přísné hygienické normy pro mateřské školy ani pro dětské skupiny. Fungují v přírodě, děti se učí v lese.

Nyní musí řešit další komplikace. Nejsou v rejstříku mateřských škol, jako adekvátní předškolní vzdělávání je proto ministerstvo neuznává.

Rodiče pětiletých dětí v lesních školkách tak budou muset dítě zapsat do mateřské školy, do které spadají podle bydliště, a požádat o individuální vzdělávání.

Do školky dítě nebude muset chodit, ale po třech až čtyřech měsících se tam musí nechat přezkoušet, jestli se správně rozvíjí.

„Přezkušování je pro rodiče a hlavně pro děti stresující. Navíc zatím nevíme, z čeho se budou děti ve školkách zkoušet. Ministerstvo školství přitom v pokusném ověřování uvedlo, že lesní mateřské školy splňují vzdělávací plán pro mateřské školy a na základní školu připravují dobře,“ říká Tereza Valkounová, předsedkyně Asociace lesních mateřských škol.

Rodiče podle ní formální zápis i přezkušování přesto podstoupí radši než dítě na rok vytrhnout z prostředí, kde je zvyklé.

„Moje dcera chodila chvíli do klasické kamenné školky, ale ta lesní jí vyhovuje mnohem více. Chci ji tam nechat, ale přezkušování mi přijde jako nesmysl. Co by měla dokazovat, že umí? Nějakou sebeobsluhu?“ ptá se Zuzana Kroutilová z Prahy.

Proti povinné předškolní docházce se zpočátku stavěl i Český výbor Světové organizace pro předškolní výchovu.

„Pomůže jen malé části veřejnosti, zbytek zatíží další povinností,“ míní Dana Moravcová, předsedkyně výboru.

„Přesvědčili jsme ministerstvo, že to musí co nejméně zatěžovat většinu. Nyní zákon dává více pravomocí řediteli školky. Bude záležet i na něm, jak moc přísné podmínky zavede,“ říká Moravcová.

Práce s vyloučenou rodinou

Shoda na tom, že školka dětem pomáhá si v první třídě lépe zvyknout, je téměř stoprocentní. Například organizace Člověk v tísni, která pracuje s dětmi ze sociálně vyloučeného prostředí, upozorňovala na to, že tyto děti potřebují víc než jen rok ve školce. Je potřeba pracovat s celou rodinou, dříve než v pěti letech.

Podle ředitele brněnského romského střediska DROM Miroslava Zimy by povinný poslední rok školky romským dětem mohl pomoct.

„Rodiče často nechtějí posílat děti do školky, protože se stydí za to, že jim nemohou dát svačinu,“ popisuje Zima. Děti se seznámí s prostředím, na které nejsou zvyklé. Naučí se držet tužku, malovat. „Otázka je, jak se k tomu postaví rodiče,“ říká Zima s tím, že povinné věci nemusí být vždy ideální.

Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments