Hyde park: Dětem nabízíme něco, co je nezajímá, říká Ondřej Šteffl

Podívejte se na záznam pořadu Hyde park České televize ze dne 17. 6., jehož hostem byl Ondřej Šteffl, ředitel společnosti Scio. Školy na děti podle něj často kladou nesmyslné nároky a děti tak přicházejí o svou přirozenou zvídavost. Škola není jen příprava na zaměstnání, je to příprava na život. Měla by dětem dát hlavně schopnost učit se a nabídnout jim to, co považují za smysluplné. Většina našich škol to ale neumí. Jaká navrhuje ředitel Scio řešení ? Záznam pořadu najdete ZDE.

Záznam pořadu najdete ZDE
Záznam pořadu najdete ZDE
Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
9 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
6 years ago

Pan Šteffl oprávněně pochybuje o validitě všelikého testování, ať už ČŠI nebo PISA. Ale kde bere jistotu, že je validní ten graf vypovídající o vztahu ke škole? Co se vlastně dozvídáme při srovnání ČR a Indonésie? Srovnáváme opravdu srovnatelné?

Harry
Harry
6 years ago

Typické „šteffloviny“ Pan Šteffl ve sdělovacích prostředcích již několik let opaluje dokola pořád to samé a nechápu, proč mu k tomu naše média pořád dávají tolik prostoru… Stále se dozvídáme, jak čeští učitelé žáky přetěžují, učí je věci nepotřebné pro život, demotivují je špatnými známkami a já nevím co všechno možné. Když pan Šteffl srovnává výsledky testování s jinými zeměmi, je škoda, že se nikdy nezamyslí nad tím, proč jsou při mezinárodních testováních nejúspěšnější asijské země. Nebude to pane Šteffle třeba tím, že školství v těchto zemích je založené na disciplíně, pracovitosti a asijští školáci na rozdíl od českých tolik… Více »

sam
sam
6 years ago

Život je absurdní. Já žil 30 let v komunismu (nebo jak se ta doba nazývala) – do práce jsem chodil, ale nic nedělal, musel jsem, bo jinak by tzv. veřejná bezpečnost vyšilovala. Ale dostat se na střední a na vysokou – to bylo tržní prostředí (včetně úplatku), bo obrovský přetlak poptávky nad nabídkou. Takže na škole jsem makal (bo musel), pak se flákal ve fabrice (o nic jiného nemělo smysl se ani pokoušet) a realizoval se práci s dětmi po práci (tábory, turisták). Dnes my dospělí tvrdě soutěžíme o pracovní místa, komunismus pro nás dávno skončil. A naše děti ?… Více »

Ondřej Šteffl
6 years ago

Zdeněk Sotolář 22. června 2014 9:00 „Pan Šteffl oprávněně pochybuje o validitě všelikého testování, ať už ČŠI nebo PISA. Ale kde bere jistotu, že je validní ten graf vypovídající o vztahu ke škole? Co se vlastně dozvídáme při srovnání ČR a Indonésie? Srovnáváme opravdu srovnatelné?“ Validita je v tomto případě dost neurčitý pojem. Testy PISA jsou nepochybně vysoce validní pro měření matematické či čtenářské gramotnosti. Já zpochybňuji, jaká je jejich (predikční) validita s ohledem na dospělý život žáků, případně dopad na HDP země. Z výsledků PIAAC se zdá, že velmi velmi malá (i když třeba Dan Munich věří, že souvislost… Více »

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
6 years ago

Pane Šteffle,

v grafu jsme sice předposlední, ale jak věrohodně bylo toto vlastně zjištěno? Nebudu vám kecat do validity testů, ale já si nemyslím, že by ten vztah žáků ke škole byl až tak špatný. Velice záleží na celém klimatu ve společnosti. Na vztahu společnosti ke vzdělání a ke škole. Velice záleží také na věku dotazovaných žáků. Co o tom všem vědí autoři toho grafu? Srovnání s Indonésií nemá evidentně smysl. Kolik dalších států bychom takto mohli vyškrtat? Kdo chce psa bít, hůl si vždycky najde.

Ondřej Šteffl
6 years ago

Harry 22. 06 .2014 09:00 „Pan Šteffl ve sdělovacích prostředcích již několik let opaluje dokola pořád to samé a nechápu, proč mu k tomu naše média pořád dávají tolik prostoru…“ Možná proto, milý Harry, že někteří to pořádně nečtou a nechápou, vždyť vy sám píšete „a já nevím co všechno možné“, a třeba o přetěžování žáků jsem nikdy nemluvil. TAkže víc číst moje články… http://blog.aktualne.cz/blogy/ondrej-steffl.php „…je škoda, že se nikdy nezamyslí nad tím, proč jsou při mezinárodních testováních nejúspěšnější asijské země.“ Zamýšlel jsem se mnohokrát i o tom občas napíšu. Je tam jiná kultura a děti tam také mají úplně… Více »

Martin Krynický
Martin Krynický
6 years ago

Myslím, že nám schází ještě jeden žebříček – společensko-mediální obraz vzdělávání. V tomto žebříčku by se porovnával postoj společnosti ke vzdělání (školám, učitelům, …), mediální obraz vzdělání, výroky expertů i „expertů“, obraz škol v seriálech, …. Je možné, že jsme v žebříčku vztahu ke škole předposlední, protože naši „linější, hloupější a zkonstnatělejší učitelé, hůře učí zbytečnější věci“. Ale je také možné, že vztah dětí ke škole je poznamenán tím, jak jim společnost a média především školu představují. Mně osobně by ten žebříček strašně zajímal. Nemohla by to některá pedagogická fakulta zadat jako diplomovou práci?

Harry
Harry
6 years ago

Pane Šteffle, čekal jsem, že se vzmůžete na víc než na nějaké ideologické argumenty…
To nám chcete tvrdit, že například v jižní Koreji nebo v Japonsku není demokratický systém a žáci tam tvrdě studují proto, aby svým rodičům mohli koupit nový nábytek? :-)

Lukáš Adamík
Lukáš Adamík
6 years ago

Děkuji panu Štefflovi za to, že má v televizi tolik prostoru, aby mohl poukázat na aspekty, že existují také nějaké hodnoty a jiné sociokulturní systémy – viz Hyde park, než jak je prezentovali naši ministři školství a pan Klaus mladší, jehož jsme také mnohokrát slyšeli vyjadřovat se k otázkám školství (tedy pouze matematika je to nejdůležitější a pak možná ekonomie). Ach ta matematika, která se nám zadními dvířky vrací k maturitám, ubozí konzervatoristé ti to mají spočítáno. Jak vyznělo z kontextu, naše společnost nemá koncepci vzdělávání (o školství nemluvě, tam je nastolena koncepce více žáků více peněz, více lejster více… Více »