iDnes.cz: Studenti univerzity pomáhají školákům s učivem, rodičům je k ruce psycholog

3. 11. 2020
EDUin

Publikujeme text Žanety Motlové, která shrnuje podpůrné aktivity, které nabízejí studenti vysokých škol a další odborníci rodinám dětí na distanční výuce v Moravskoslezském kraji. Text vyšel 2. listopadu na zpravodajském webu idnes.cz.

Matematici z Opavy mají připravenou tabuli i webkameru. Školákům s učivem pomáhají už přes rok a jsou pro ně oporou také při výuce na dálku. Totéž teď Slezská univerzita spouští pro více než dvacet dalších předmětů.

Pro rodiny i učitele je distanční výuka zátěží. Obracejí se proto i na psychology.

„Zvládat učivo v době distanční výuky může být pro mnohé školáky obtížné, proto jim studenti Slezské univerzity nabízejí pomocnou ruku. V nabídce doučování jsou snad všechny předměty, které se na základních a středních školách vyučují,“ potvrdila mluvčí Slezské univerzity Karin Martínková.

Doplnila, že do projektu se zatím přihlásilo 58 studentů, kteří budou doučovat. Způsob, jak pomoc využít, najdou lidé na webu univerzity. Takzvaná celouniverzitní pohotovost se propojí i s již existující matematickou pohotovostí.

„Vedeme se zájemci videohovor, použití kamery je nutné, kreslíme a píšeme na tabuli. Mezi zájemci o pomoc převažují z devadesáti procent studenti a žáci, rodiče se na nás obracejí méně,“ popsal online pomoc David Slosarczyk z matematické pohotovosti.

Matematika je předmět, s nímž se začalo pomáhat nejdříve, k dispozici je mimo jiné i výukový portál Math4U ostravské Vysoké školy báňské – Technické univerzity. „Studenti si vybírají z dvanácti tematických oblastí, rozdělených na podoblasti a úrovně. Vyberou si, co chtějí procvičovat, v jakém jazyce i počet otázek,“ vysvětlila mluvčí univerzity Petra Halíková.

Výuka na dálku je pro děti i rodiče náročná. „Mám doma šesťáka a online výuka je s běžnou docházkou do školy nesrovnatelná. S učitelkou proberou minimum, na mně je, abych mu všechno dovysvětlila. Ve všech předmětech,“ přiblížila Ostravanka Petra Dušková.

Jako horší popisují současnou situaci i učitelé. „Celodenní záležitost. Veškeré přípravy předělávám do elektronické podoby, s žáky máme hodiny formou videohovoru, pak vyřizuji jejich e-maily, případně si telefonujeme,“ popsala ostravská učitelka češtiny a dějepisu Alena Svobodová. Netají, že s osobním kontaktem se to nedá srovnat.

Institut nabízí i psychologickou pomoc

Bezplatnou podporu i psychologickou pomoc pedagogům a rodičům v době nouzového stavu a uzavření škol nabízí Národní pedagogický institut. Tato pomoc je dočasná a vztahuje se právě na problémy vzniklé v souvislosti s koronakrizí.

„Zájemce musí vyplnit formulář na odkazu zapojmevsechny.cz. Telefonicky nebo e-mailem se mu ozve psycholog či psychoterapeut. Zatím nás oslovují rodiče i pedagogové s problémy jako ztráta motivace dětí k učení, s potížemi technického ražení či s krizí během domácí distanční výuky v rodině,“ řekla PR specialistka projektu Gabriela Kermesová. Lidé se obracejí i přímo na ostravské Centrum podpory Národního pedagogického institutu.

Epidemie představuje pro obyvatele kraje vyšší zátěž, začíná to být vidět i na provozu linky důvěry Městské nemocnice Ostrava. „Čistě kvůli covidu volají tři skupiny lidí. Ti, kteří se cítí ohrožení nemocí, to jsou většinou starší lidé. Pak volají lidé, jimž pandemie dopadá na vztah se zaměstnavatelem, a také ti, kteří se ocitli v izolaci a ztratili sociální kontakt,“ popsal vedoucí linky důvěry Svatopluk Antoš.

Dodal, že i u běžné klientely se ukazuje, že jejich problém ovlivňuje také covid. Hlavní vlna „covidových hovorů“ podle něj teprve přijde, nárůst čeká už v tomto týdnu.

„Na jaře to bylo podobné, nárůst přišel později. Lidé mají v krizových situacích vlastní strategie a teprve potom začnou hledat pomoc,“ dodal s tím, že na telefonní čísla 596 618 908 a 737 267 939 mohou lidé volat nepřetržitě.

 

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články