iDNES.cz: Tablety, počty a hudební nástroje – i to se dá propojit v rámci výuky

ilustrační foto. by laerpel (flickr.com) (CC BY-NC-SA 2.0)

Publikujeme článek Zdeňky Trachtové, který vyšel 24. listopadu na zpravodajském webu iDNES.cz pod názvem Školáci dostali tablety, matiku se učí s flétnou a v pohybu. A baví je (ZDE). Ukazuje v něm názorný příklad, jak je možné pracovat v hodinách s digitálními technologiemi a navíc propojit několik předmětů najednou.

Matematika dohromady s hudební výchovou, tělocvikem, informatikou i diskusním kroužkem. Tak vypadá hodina matematiky třeťáků ve škole v Lysé nad Labem. Třída od letošního září ve většině předmětů používá tablety. Učitelka děti navíc už od první třídy počty vyučuje názornější metodou profesora Hejného.

Třeťáci ve škole Bedřicha Hrozného v Lysé nad Labem při hodině příliš nezlobí a už vůbec se nenudí. Nemají totiž kdy – stále jsou v pohybu.

Třídní učitelka Lenka Kremlíková jim na začátku hodiny rozdává flétny, rozděluje děti na tři skupiny a dává pokyny: „Když řeknu sudé číslo, které je násobkem čtyř, zahraje první skupina tón C. Druhá skupina zahraje E, když vyslovím dvojciferný násobek tří, a třetí skupina hraje tón G, když řeknu číslo dělitelné pěti.“ Následně začne pomalu počítat a děti hrají dle instrukcí.

To je však jen zahřívací kolo. Paní učitelka vzápětí žákům do skupinek přiřazuje školní tablety a během celé devadesátiminutovky s nimi třída různými způsoby pracuje. Skupinky si posedají různě na zem či na lavice, z tabletů luští zadání příkladů, které jim paní učitelka poslala, a společně je řeší. Po pár minutách děti vyskočí a u interaktivní tabule v čele třídy prezentují výsledky. Každá skupinka si určí zástupce, který před třídou zdůvodňuje, jak se k výsledku dospělo, zda jsou možná i další řešení, a komentuje, zda byl příklad snadný, případně, s čím měly děti problémy.

Vnějšího pozorovatele při sledování výuky nejvíce zaujme, jak dobře dokáží děti spolupracovat, argumentovat a prezentovat výsledky. Nejde přitom o žádnou výběrovou třídu. Hodina děti navíc evidentně baví. Kdykoli je ve třídě příliš velký hluk, učitelka začne tleskat v rytmu a děti se k ní připojí, což je rituál, pomocí kterého se třída zklidní.

„Když dětem dáte prostor, aby komunikovaly, argumentovaly a spolupracovaly, tak se přirozeně učí jeden od druhého,“ domnívá se Kremlíková.

Žádné zívání a polehávání na lavici. Aktivita je na straně dětí

Na netradiční způsob výuky jsou třeťáci zvyklí. Již od první třídy je Lenka Kremlíková vyučuje v matematice metodou profesora Hejného, která má rozvíjet matematickou představivost. Žáci se tak učí nacházet řešení díky vlastnímu logickému uvažování a hledání. Od letošního září navíc ve většině předmětů třída používá tablety, protože ZŠ Bedřicha Hrozného se stala jednou z referenčních škol společnosti Microsoft.

„Pokud se tablety používají správně, podporují děti v komunikaci a ve spolupráci. Já jim nabídnu nějaký problém a oni ho společně musí vyřešit, vydiskutovat. Těch aktivit se dá s nimi opravdu vymyslet spoustu,“ říká Kremlíková a zdůrazňuje, že děti rozhodně při hodině nebrouzdají po internetu uzavřené do svého světa.

Hodina tedy neprobíhá klasickým způsobem, kdy učitelka stojí před tabulí a dětem něco vykládá. Naopak aktivita je většinu času na straně dětí. „Já udělám přípravu, ale průběh hodiny pak vlastně jenom koriguji, vedu ji tak, aby se děti nenudily,“ vysvětluje Kremplíková.

Pro hodnocení žáků Lenka Kremlíková využívá gradační písemky. Děti si mohou vybrat ze tří úrovní. Tu nejnižší by měli zvládnout zvládnout všichni žáci, a na jedničku proto musí být bez chyby. Třetí úroveň naopak obsahuje velmi náročné příklady. „Tyto úlohy děti znají dopředu, mohou si je propočítat doma. Když žák ví, že mu doma úloha zabrala hodinu, tak si ji nevybere do písemky. Někteří je ale zvládají. Proč by měl počítat primitivní úlohy a pak dvacet minut zívat, když ví, že na jedničku má, ale chce jít dál a chce víc?“ ptá se Kremlíková.

Škola, která ignoruje trendy, ztrácí u dětí respekt

Tablety se zatím ve vyučování na školách v Česku používají spíše výjimečně, nicméně škol začleňujících do výuky nové technologie pomalu přibývá.

Podle Bohumila Kartouse z obecně prospěšné společnosti Eduin se tak školy přizpůsobují přirozeným trendům. „Život dětí se často sestává z toho, že používají tyto komunikační zařízení, ať už jsou to smartphony, tablety nebo různé internetové aplikace. Škola, která se nesnaží tato zařízení integrovat do výuky, v očích dětí ztrácí na respektu,“ domnívá se Kartous.

Nicméně nejdůležitější podle něho bude vždy role učitele. „Nelze převézt veškeré vzdělávání na úroveň elektronických zařízení. Učitel se ale musí sžít s tím, že prostředků a zařízení, které může využívat, je poměrně hodně. Mohou se použít i mobilní telefony, interaktivní tabule, projektory, stovky internetových aplikací. To je věc, na kterou se školy musí adaptovat. Ve střednědobém horizontu nemají vyhnutí,“ podotýká Kartous.

V zajištění technologií příliš velký problém nevidí, protože velká část dětí již v současnosti tablety nebo chytré telefony má, takže je může používat i ve škole. Pro děti, které tyto technologie doma nemají, by je pak měla zajistit škola.

Paradoxní však podle Kartouse je, že budoucí učitelé na pedagogických fakultách často na používání nových technologií při výuce nejsou vedeni.

Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
3 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Alena Kulhavá, bud
5 years ago

Téma vhodného používání techniky ve vyučování tak, aby podporovalo skutečné učení (tak, jako v tomto případě) a uměla se opečovat i závislost řady dětí na druhém stupni, je aktuální. Pro starší učitele (vlastnící zatím jen léta jeden tlačítkový telefon a neproniknuvší vůbec do funkce tabletu či jakéhokoliv dotykového přístroje atd.), ale i pro mlasdší ročníky (a studenty VŠ) bych uvítala dobrá školení na a)práci s tabletem + interaktivkou na prvním stupni b)práce s rodiči na prvním stupni (a v mateřských školkách) tak, aby se nemusela řešit závislost na druhém stupni (což možnost práci výrazně zhoršuje a řadu učitelů odrazuje c)… Více »

Alena Kulhavá, bud
5 years ago

Omlouvám se na překlepy, zlobí mi počítač (tj. sotva píše) .

Alena Kulhavá, bud
5 years ago

Dotaz na kolegy či odborníky: Jak specificky pracovat s dětmi na druhém stupni, které jsou závislé, pokud by škola uvažovala o využívání také tabletů a interaktivní tabule ve škole? Nebo je lepší začít od přípravné třídy či školky a pak teprve po letech začít s těmito dětmi na druhém stupni? Co když se technika za ta léta dostane zase úplně někam jinam? Existuje nějaká vypracovaná metodika na to, aby se dítě, které má u sebe chytřejší mobilní telefon (anebo ho mají spolužáci), nestalo v čase, kdy není rodiči sledováno, závislým? Řeší to totiž řada rodičů – mých kamarádů (tj. těch,… Více »