ihned.cz: Česká společnost není ve vzdělávání férová, zvýšení platů učitelů problémy ve školství nevyřeší, shodli se experti

26. 11. 2018
EDUin
Screenshot_2-5

Publikujeme krátké shrnutí diskuse, která proběhla v rámci výroční konference Aspen Institute „Kam kráčíš, Česko?“. Aspen Institute připravuje každoročně analýzu, která se věnuje i oblasti vzdělávání, přečíst si ji můžete ZDE. Text vyšel 22. 11. na zpravodajském webu ihned.cz.

Situace ve školách se v nadcházejících letech zlepší tím, že se učitelům zvýší platy a jejich povolání se vrátí atraktivita, je přesvědčen ministr školství Robert Plaga (ANO). Lepší platy podle něj přilákají do systému více lidí.

Jen tím se ale podle ředitele brněnského výzkumného centra CEITEC Jiřího Nantla problémy nevyřeší. Zásadní chybu vidí ve velké sociální a ekonomické nerovnosti českých rodin a s tím souvisejících šancí na vzdělání. To se pak v Česku stává dědičným privilegiem, shodl se ve čtvrtek v debatě s dalšími přítomnými odborníky na výroční konferenci „Kam kráčíš, Česko”, kterou v kostele sv. Anny zvaném Pražská křižovatka pořádal Aspen Institute. Školský systém by se podle nich měl změnit.

„U nás je velmi silná závislost, téměř nejsilnější ze všech bohatých zemí, mezi sociálním a ekonomickým statusem rodiny a zejména vzděláním rodičů. Tato společnost není férová,” řekl poté Nantl v rozhovoru pro HN. Česko podle něj plýtvá lidským potenciálem. Právě nová studie Aspen poukazuje na vliv regionů na vzdělávání, kdy nejhorší výsledky vykazuje Karlovarský a Ústecký kraj. Avšak i třeba z Klatovska v Plzeňském kraji se žáci těžko dostávají na vysokou školu, poznamenal Nantl, byť tito lidé mají nadání, nikdo to ale nerozezná, protože se narodili ve špatném regionu. „Přitom mohli být dobrými vynálezci,” míní šéf výzkumného centra.

Autor studie Aspen Institute Bohumil Kartous poukázal na to, že české děti se musejí ve svých 14 letech příliš brzy rozhodovat, co budou v životě dělat. Střední vzdělávání by se mělo zaměřovat více na všeobecné a dlouhodobé vědomosti, uvedl. Nantl proto doporučuje, aby se doba všeobecného společného vzdělávání prodloužila. Škola by měla podle něj více času dovést děti na společnou vyšší úroveň, nikoliv je během základního vzdělávání selektovat.
Víceletá gymnázia jsou podle Nantla jen odpovědí vzdělané elity na to, že výše uvedený princip požaduje pro svoje děti. Zaběhnutá praxe se však jen tak nezmění, protože je Česko konzervativní, myslí si.

Plaga v diskusi připomněl plánované zvýšení platů učitelů, podle programového prohlášení by v roce 2021 měli učitelé průměrně brát 46 tisíc korun a nepedagogové 22 700 korun. „Peníze jsou na prvním místě, protože musí vrátit atraktivita tomuto povolání,” řekl ministr.

Kromě toho chce do tří let více otevřít školy i pro ty odborníky, kteří pocházejí z praxe a nemají pedagogické vzdělání. Ministerstvo školství už kvůli tomu upravuje novelu zákona o pedagogických pracovnících, zatím však jen pro střední odborné školy. Ministerstvo také pracuje na přípravě lepších podmínek pro začínající učitele, aby absolventi pedagogických fakult po dvou letech praxe neodcházeli do jiných profesí. Finančního posílení by se mělo dostat i samotným fakultám.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články