iHned.cz: Do dílen se učňovské obory skoro nepodívaly. Praxi si budou moci dodělat v létě, k maturitě půjdou až poté

5. 2. 2021
EDUin

Publikujeme text Markéty Hronové, který se zaměřuje na to, jak řešit nedostatečný objem absolvované praxe pro žáky učňovských oborů. Dlouhodobé uzavření škol v důsledku koronavirové pandemie zásadně dopadá i na učňovské školství. Text vyšel 29. ledna na zpravodajském webu iHned.cz.

Zedník se podle videa dům postavit nenaučí ani automechanik vyměnit brzdové destičky. Jenže studenti těchto učňovských oborů se v letošním školním roce do dílen skoro nepodívali a závěrečné zkoušky se blíží. Ministr školství Robert Plaga (za ANO) proto ve čtvrtek rozhodl, že praktická výuka v maturitních a učňovských oborech může probíhat o prázdninách a závěrečné zkoušky se mohou konat až do konce srpna.

Státní didaktické testy z češtiny, matematiky nebo cizího jazyka ale proběhnou ve standardním termínu na začátku května. Studentům se pouze prodlouží čas na jejich vypracování. U jazyků o deset minut, v matematice o čtvrt hodiny. Termín školní části maturity, kam většinou spadají odborné předměty, se prodlouží až do 25. června. „Nemyslím si, že nás deset minut spasí,“ obává se Michal Pecher z Integrované automobilové školy Brno. Podle něj přišli o příliš velkou část výuky.

„Test je ověření minimální úrovně znalostí, kterou musíme zachovat,“ vysvětlil ministr. Vzhledem k tomu, že školy mají poměrně velkou volnost v tom, co přesně a kdy budou učit, nešlo z testů nějaké učivo vyškrtnout. „Pokud se ale ukáže, že některou z otázek v testu nezvládlo velké množství studentů, validační komise ji nebude počítat,“ navrhl řešení Plaga. Školní ústní zkoušky z odborných předmětů zase nechtěl rušit proto, že je to stěžejní část studia, kterou budou absolventi pro výkon svého povolání potřebovat.

Plaga se na začátku ledna studentů na sociální síti Instagram ptal, jakou část maturitní zkoušky by chtěli zrušit. Nakonec se vyhnou jen slohovým pracím z českého a cizího jazyka, stejně jako loni. Do debaty se o víkendu vložil i premiér Andrej Babiš (ANO), který uvedl, že by maturitní testy neměli psát studenti zdravotnických škol, kteří chodí pomáhat do nemocnic. Zároveň dodal, že kvůli férovosti by se zkoušce měli vyhnout i ostatní studenti. „Vyhověli jsme mu v tom, že všichni, kteří dobrovolně pomáhali v nemocnicích, budou mít jeden opravný termín pro maturitu navíc, a to v polovině června,“ řekl Plaga. Ministerstvo jim navýší počet opravných pokusů z běžných dvou na tři.

Podle předsedy Unie školských asociací Jiřího Zajíčka je dobře, že maturitní zkoušky zůstaly v co největší míře zachovány. „Je to přece jen certifikační zkouška a musíme počítat s tím, že maturanty podle ní budou posuzovat zaměstnavatelé. Nechceme, aby je pak lehčí zkouška na trhu práce handicapovala,“ míní.

Kolik škol se nakonec uchýlí k praktické výuce o prázdninách, zatím není jasné. Záleží především na tom, kdy se poslední ročníky budou moci vrátit zpátky do škol nebo alespoň k praxím. Ředitelé počítali s tím, že to bude už na začátku února. Vláda ale jakékoli uvolňování odmítla, a tak stále není jasné, kdy normální výuka začne.

Pokud by to mělo být až v březnu či později, bude podle ředitelů prázdninová výuka nevyhnutelná. „Bude to komplikované, ale výuka o prázdninách nás asi nemine,“ míní ředitel pražské Střední odborné školy Jarov Miloslav Janeček. Problém je to zejména v řemeslných oborech. Jen málokterý student má doma soustruh nebo svářečku, aby mohl dovednosti potřebné pro své budoucí povolání trénovat. Výuku o prázdninách si bez problémů dovede představit ředitel Integrované střední školy Mladá Boleslav Štefan Klíma. „Vyřešit budeme muset akorát náhradní dovolené pro mistry,“ říká.

Předseda Sdružení učňovských škol Karel Dvořák se obává, aby se velký deficit praktické výuky neprojevil na kvalitě absolventů. „My jim u praktických zkoušek nemůžeme něco škrtnout nebo jinak výrazně ulevit, protože řemeslník si nemůže dovolit něco neumět. Nechtěl bych, aby mi měnil umyvadlo někdo, koho jsme nechali prolézt jen proto, že byla pandemie,“ říká.

Sám ví, že výpadek studentů na praxích se projeví už po pár měsících. „Jako každý rok jsem v září poslal studenty třetích ročníků na praxi do autoservisů. A oni mi volali: co jsi nám to sem poslal, vždyť oni vůbec nic neumí,“ popisuje situaci Dvořák, ředitel Středního odborného učiliště Ohradní v Praze.

Některé školy si i tak stojí za tím, že i s praktickou výukou dělanou on-line lze maturitu zvládnout. „U nás pedagogové učí vařit přes webovou stránku, stojí je to hodně práce a já udělám vše pro to, aby zkoušky proběhly ve standardním termínu,“ říká ředitel Ladislav Pochyla ze Střední školy obchodu a služeb v Olomouci.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články