iHNed.cz: Technika jako předmět nemá být povinná, příkazů už bylo dost, říká Plaga. Podle ministra se mají školy rozhodnout samy

19. 3. 2019
EDUin
Screenshot_2-8

Publikujeme text Michaely Endrštové, který se věnuje návrhu zavést do škol nový předmět „technika“, který by obsahoval i podporu manuálních činností. Návrh přinesl Národní ústav pro vzdělávání, ministr Plaga s ním nesouhlasí. Text vyšel 13. 3. pod názvem Technika jako předmět nemá být povinná, příkazů už bylo dost, říká Plaga. Podle ministra se mají školy rozhodnout samy na zpravodajském webu iHned.cz.

V rozvrzích dětí, které chodí do základních škol, má do několika let přibýt nový předmět „technika“. Jeho součástí by podle doporučení studie, kterou si nechal vypracovat Národní ústav pro vzdělávání (NÚV), měly být i manuální práce. Děti se tak budou učit, jak zatlouct hřebík nebo přimontovat poličku.

NÚV je organizace přímo řízená ministerstvem školství. Nyní připravuje nové učební plány a pracuje s verzí, že by nový předmět měl být na druhém stupni základních škol povinný jednou týdně. Vychází z doporučení studie, kterou zpracoval Jiří Dostál z katedry technické a informační výchovy Univerzity Palackého v Olomouci. Děti se podle jeho návrhu mají naučit kromě řešení běžných situací, kdy je potřeba něco sešroubovat nebo přilepit, zároveň rozvíjet konstrukční myšlení a představivost.

Ministr školství Robert Plaga (ANO) má na zavádění nového předmětu ale jiný názor. Nelíbí se mu, že by školy měly dostat výuku techniky příkazem. „Zastánci techniky si přejí, aby se zavedla co nejrychleji a povinně. Je to důležitý směr, který musí dostat prostor v rámci přípravy nových učebních plánů. Nechci ale, aby to bylo příkazem. Toho si české školy v minulých letech užily hodně,“ řekl Plaga HN.
O tom, jakým způsobem bude technika zavedena do škol, chce proto ještě vést diskusi. Je podle něj důležité, aby školy mohly techniku do výuky zavést plynule podle svých možností. A také podle podpory, jaké se jim dostane od státu. Ne všechny školy mají peníze na to, aby si mohly pořídit nové přístroje, se kterými předmět počítá.

„Pokud chtějí školy kupovat nové technologie, mohou využívat peníze z dotačního programu, který čerpá z peněz Evropské unie,“ vysvětluje předsedkyně Učitelské platformy Petra Mazancová.

Podle ní bude důležité, na úkor čeho bude technika do škol zavedena, protože v rozvrzích už teď není místo na přidávání dalších předmětů. „Je potřeba rozvíjet manuální zručnost dětí, ale nelze to dělat tak, že to školám přikážete,“ říká Mazancová.

Dřív bylo technické vzdělávání povinné a přezdívalo se mu dílny. „Nejedná se o návrat k dílnám a pozemkům, ale o pojetí moderní techniky, která propojuje poznatky a počítá se zapojením nových technologií, třeba 3D tiskáren,“ namítá ministr na dotaz, zda se do škol vrátí dílny.

Technické vzdělávání se nedávno stalo součástí inovační strategie, která má Česko do roku 2030 posunout mezi evropské lídry v inovacích. V dokumentu, který mají HN k dispozici, se píše, že oblast polytechnické výuky je dlouhodobě podceňována a na základních školách chybí povinný předmět, který by se technikou zabýval.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články