Jak hodnotí Aspen Institute český vzdělávací systém

Co přinesl týden 19.11. – 25.11.

Témata týdne: Ministerstvo školství, školní inspekce, zástupkyně FF UK a ÚVRV PedF UK i ředitelé z praxe: Na kulatém stole pořádaném Eduinem se důležité strany postavily proti zavedení státní nepodkročitelné hranice u jednotných přijímaček na střední školy. Nejvyšší metou výchovy by měla být autonomie dítěte, říká Milan Hejný. „Dejme jim důvěru, že jsou dobré, protože ony jsou.“ Autor netradiční metody výuky matematiky hovoří o školství a žácích ve videu z výroční debaty laureátů Auly slávy ceny Eduinu. Průzkum České školní inspekce ukazuje nízkou mediální gramotnost mezi školáky. Ministr školství Plaga upozornil, že „podhoubí řady fake news a hoaxů“ může zasáhnout středoškoláky nepřipravené. Atraktivitu řemeslných oborů určuje zejména sociální prostředí. Web NÚV Pro vzdělávání informuje, že podle studie německého Spolkového institutu pro odborné vzdělávání má pro mladé v SRN větší důležitost sociální užitečnost zvoleného povolání, než okolnosti, kolik mohou vydělat nebo za jakých podmínek ho budou vykonávat.

Výrok týdne: „Učiva je moc, a tak probíráme vše rychle a povrchně, žákům to jde jedním uchem tam a druhým ven. Zase, vychází se z toho, že mají ve škole dostat dobrý vzdělanostní základ a všeobecný přehled, ale výsledky tomu neodpovídají. Jak je učiva příliš hodně, nestíhá se upevnit. Na druhou stranu se časem plýtvá, protože probíráme podobné jevy, jen z trochu jiné strany. A ani ne časově blízko u sebe, takže žáci z toho ani nemají výhodu. Něco se dozvědí ode mě, ale už si to nespojí s tím, co jim říká za půl roku kolegyně.“ Učitel Tomáš Pinkr v rozhovoru pro Rodiče vítáni popisuje, co by změnil na školství.

Novinky:  

  • KARLOVARSKÝ KRAJ ZNOVU NARAZIL. VLÁDA KRAJŮM ODMÍTLA ROZŠÍŘENÍ PRAVOMOCÍ

Vláda na svém jednání přijala nesouhlasné stanovisko k návrhu Karlovarského kraje, který chtěl mít pravomoc schvalovat předpokládané počty uchazečů (iDnes), kteří nastoupí do jednotlivých oborů na svých středních školách. Proto využil své zákonodárné iniciativy a předložil úpravu školského zákona, která by zřizovateli umožnila ultimativně schvalovat velikosti oborů. Předkladatelka a hejtmanka Mračková Vildumetzová skrze Asociaci krajů paralelně lobbuje za zavedení nepodkročitelné hranice u přijímaček na SŠ neboli tzv. cut-off skóre. Obojí vysvětluje snahou „zlepšit maturitní výsledky“ a souběh školství a potřeb trhu práce. Vláda návrh kraje odmítla, protože ho považuje za nekoncepční a nedostatečně připravený z pohledu legislativní techniky. Zároveň připomíná, že již dnes mají kraje možnosti, jak ovlivňovat obory a počty studentů. Materiál pro jednání vlády (Vláda/ODOK) zmiňoval například možnost využít dlouhodobé záměry a u konkrétních škol možnost navrhovat úpravy v zápisu kapacit v rejstříku škol a školských zařízení. Zamítnutí vládní koalicí přichází jako další neúspěch pro Mračkovou Vildumetzovou a Asociaci krajů poté, co ministr školství Plaga odmítl zavést cut-off skóre (Aktualne.cz). Na tuto myšlenku se sesypala silná kritika, k níž naposledy přispěl ekonom Daniel Münich, který poukázal na další nedostatky jako například na nejasnou korelaci mezi tímto testem a maturitním výsledkem.

  • NOVÁ ZPRÁVA ASPEN INSTITUTE KRITIZUJE NEDOSTATEČNÝ VÝVOJ ŠKOLSTVÍ

Server Hlídací Pes ve spolupráci s Aspen Institute popisuje části zatím nepublikované zprávy organizace, která hodnotí české školství. Zpráva upozorňuje na nízké platy pedagogů a fakt, že současné sliby nemusejí situaci obrátit k lepšímu. Mimo výplatní pásky jde totiž rovněž o investice do celé vzdělávací soustavy, nejen do učitelů. Veřejné výdaje na vzdělávání jsou podle OECD téměř nejnižší mezi vyspělými zeměmi. Aspen poukazuje také na nedostatečný systém výběru ředitelů škol, jejich ohodnocení či pozdější zaměření na správní podstatu funkce místo té pedagogické. V části, která se věnuje maturitám, ukazuje organizace na rostoucí neúspěšnost u písemné části testu z českého jazyka. Tu přisuzuje možné manipulaci s obtížností zadání a hodnocení, jejímž smyslem může být odrazení uchazečů vstupovat do maturitního studia. V neposlední řadě zpráva zasazuje vzdělávání do širšího kontextu společnosti – získaná kvalifikace umožňuje člověku postupovat v sociální hierarchii, a tak by se stát měl zaměřit na spravedlnost, tedy přístup, který umožní i sociální či ekonomicky znevýhodněným žákům předčít vzdělání svých rodičů. Závěry jsou shodné s těmi, k nimž dospěl EDUin ve svém Auditu vzdělávacího systému.

Inspirace z (a do) praxe: 

Výběr z EDUkalendáře: 

  • 27. 11., 15.00 – 17.00, PKC Praha, Workshop o podpoře dětí cizinců s britským odborníkem Adamem Newmanem Turnerem
  • 27. 11., 17.30, EDUpoint Praha, Učitelský večer
  • 1. 12. 2018, Olomouc, Wikikonference 2018

Přidat komentář

avatar
  Odebírat komentáře  
Upozorňovat mě na