Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Jak vypadá Dlouhodobý záměr vzdělávání ministerstva školství?

Shrnujeme plusy i slabá místa dokumentu.

IMG_6249

Ilustrační foto (c) Kateřina Lánská

Ministerstvo školství téměř před rokem představilo návrh Dlouhodobého záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky pro roky 2023–2027. Nyní jej má schválit vláda. EDUin přináší stručnou analýzu dokumentu.

Dlouhodobý záměr má ambici sledovat dva hlavní cíle Strategie 2030+, tzn. snižování nerovností a vzdělávání zaměřené na získávání kompetencí. Reálně zde však mnohá zásadní opatření chybí, takže je pravděpodobné, že k žádoucím změnám dojde opět jen v těch krajích, které na vhodných reformách již pracovaly dříve.

Plusy Dlouhodobého záměru:

  • reaguje na aktuální konkrétní palčivá témata, např. nedostatečné kapacity škol, zhoršující se duševní zdraví žáků, nutnost proměny soustavy oborů a přijímacího řízení;
  • ministerstvo krajům poskytlo jako doprovodný materiál detailní analytické podklady zpracované na míru konkrétních území. Podklady kopírují opatření z Dlouhodobého záměru ČR a obsahují data a doporučení (např. od ČŠI) speciálně vztažená k situaci konkrétního kraje. Kraje tak mohou lépe zacílit vlastní opatření. 

Slabá místa Dlouhodobého záměru:

  • absence důkladnějšího vyhodnocení předchozího Dlouhodobého záměru pro roky 2019–2023: chybí zhodnocení funkčnosti provedených opatření a vyvození jasných závěrů;
  • do DZ se nepropsala některá diskutovaná témata – otázka postavení dětských skupin, revize systému celoživotního profesního vzdělávání;
  • u některých témat chybí konkrétní návrhy řešení, která mohou využít kraje – např. vytvoření systémového nástroje na podporu výstavby nových škol nebo konkrétnější čísla a rámce: příkladem může být návrh poměru všeobecně a odborně zaměřených středoškolských oborů, kterým by se mohly kraje řídit – diskutovalo se o poměru 50/50 %, nebo větší podpora zastoupení lyceí.

Co v Dlouhodobém záměru konkrétně chybí:

  • kvalitní a dostupné předškolní vzdělávání: schází závazek k vyjasnění společného budování kapacit včasné péče spolu s resportem MPSV – tj. systémové ukotvení, integrace či rozdělení působnosti ve vztahu k dětským skupinám; 
  • moderní základní vzdělávání pro 21. století: termíny uvedené u implementace RVP ZV by bylo vhodné aktualizovat a posunout (vzhledem k upravenému harmonogramu revize RVP ZV);
  • rovný přístup a efektivní podpora pro všechny žáky bez rozdílu: DZ nabízí několik efektivních kroků (indexové financování, podpůrné pedagogické pozice), přesto trvá problematické omezení počtů asistentů pedagoga. MŠMT se také nezabývá problematikou spádovosti a jejího metodického vedení tak, aby se v budoucnu zabránilo cílené segregaci škol. V novele školského zákona se přitom již zavádí centrální mapování spádovosti do Registru územní identifikace, adres a nemovitostí (tzv. RÚIAN); 
  • systémová podpora a řízení škol: chybí závazek k plošnému sběru výstupových a výsledkových dat – tj. alespoň data o docházce dětí do školy (omluvené/neomluvené absence), a zadání pro pravidelný sběr výsledků v čtenářské a matematické gramotnosti, bez nichž nebudeme moci nic sledovat a vyhodnocovat; 
  • vzdělávání v celoživotní perspektivě: chybí hlubší revize systému celoživotního profesního vzdělávání, alespoň příprava revize stávající legislativy, tvorba věcného záměru (využití zahraničních modelů). Celoživotní vzdělávání by mělo být provázáno se sekundárním školstvím a tvořit jeden mnohem flexibilnější, variabilní a prostupný systém, kdy se zejména odborné školy transformují na centra celoživotního profesního vzdělávání, v nichž se vedle sebe a částečně i spolu vzdělávali středoškoláci i dospělí zájemci o upskilling/reskilling.

Lucie Slejšková, analytička EDUinu: „Na Dlouhodobém záměru je znát, že najít společnou řeč nebylo lehké; některá témata zůstala moc obecná, některá působí trochu poslepovaně. Je velká škoda, že se zde neobjevuje žádná vize, která by reformovala celoživotní profesní vzdělávání. Česká republika bude opět ve skluzu, a to vše kvůli třenicím o rozpočet mezi resorty. Tento úkol ale zadala resortu školství vláda ve svém programovém prohlášení a zatím bez výsledku.”

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články