Miroslav Hřebecký: Školství musí podat dětem pomocnou ruku

12. 1. 2021
EDUin
42680630012_dc6fcae673_c

Přečtěte si, jak v krátké anketě zpravodajského webu Aktuálně.cz hodnotí Miroslav Hřebecký uplynulý kalendářní rok s ohledem na školství. Celou anketu najdete ZDE.

„Rok 2020 nachytal české školství vesměs na švestkách,“ hodnotí uplynulý rok Miroslav Hřebecký, programový ředitel EDUin, obecně prospěšné společnosti zabývající se problematikou školství a vzdělávání. „Na druhou stranu nutno dodat, že se s tím učitelé a ředitelé, ale i zřizovatelé snažili operativně popasovat,“ uznává.

Podle Hřebeckého udělalo české školství pod tíhou koronavirové epidemie nakonec obdivuhodný digitální skok, protože dosud se vyznačovalo spíše nedostatečnou IT gramotností učitelů, nízkou technickou vybaveností a malým zapojením technologií do výuky. Zvlášť obtížné to bylo pak pro učitele, kteří museli zvládnout nejen techniku, ale také výuce na dálku uzpůsobit způsob vyučování a navést na potřebné návyky své žáky.

„Digitální transformace je ovšem jen špička ledovce. Na školách se rozběhly další velmi podstatné procesy iniciované pandemií – změny způsobu hodnocení odvíjející se od podoby motivování žáků, jakož i poznání nezbytnosti současný naddimenzovaný obsah vzdělávání zredukovat a soustředit se raději pořádně a do hloubky na to v dnešní době podstatné,“ říká Hřebecký.

Mohou se prohlubovat sociální nerovnosti

Podobně náročný bude pro školství i rok 2021, protože kvůli koronavirovým opatřením ještě dlouhé týdny či měsíce školy ve standardním režimu fungovat nebudou. To je podle Hřebeckého nebezpečné hlavně z toho důvodu, že se mohou prohlubovat sociální nerovnosti.

„Mnohé děti, které neměly a nemají ideální rodinné zázemí, zůstaly v době zavření škol na něj odkázané a škola to na dálku neměla šanci výrazněji kompenzovat. Nejde jen o materiální stránku, ale i celkovou duševní pohodu, prostorové podmínky a především motivování pro učení,“ všímá si.

„Děti z nepodnětného prostředí se ve vakuu ocitají od jara, to znamená v souhrnu více než roční výpadek. Bude mimořádně důležité, aby školy po návratu do běžné prezenční výuky tyto děti dokázaly identifikovat a podat jim citlivě pomocnou ruku. Na státu je, aby k tomu vytvořil systémové podmínky,“ popisuje Hřebecký největší výzvu pro rok 2021.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články