Mladá fronta Dnes: Z gramotnosti se stává floskule

ilustrační foto (c) Katerina Lánská

Publikujeme komentář Boba Kartouse, který kritizuje současný stav výuky finanční gramotnosti, ze které se podle jeho slov stala módně omílaná floskule, ale skutečnou gramotnost nerozvíjí. Text vyšel 24. 10. v Mladé frontě Dnes.

Je jistě zajímavé zahrát si na pilota letadla na nějakém vymazleném digitálním simulátoru. Dokonce se toho můžete hodně naučit z řízení letadla skutečného. Pilota ale nedělá simulátor. Nikdo nepředpokládá, že si pak sednete do kokpitu s 300 pasažéry za zády a vesele s nimi narolujete ke startu. Zkusme vytvořit paralelu se vzděláváním ve finanční gramotnosti.

To je oblíbená disciplína, a to nejen kvůli tomu, že ji OECD akcentuje ve svých doporučeních. Hlavním hybatelem je v tomto případě fakt, že banky či pojišťovny našly ve finanční gramotnosti elegantní řešení, jak spojit vzrůstající zájem o vzdělávání, společenskou odpovědnost a vlastní byznys. Jinými slovy – pokud existuje oblast vzdělávání, v níž dochází k takřka ideální synergii, je to právě finanční gramotnost.

A to je paradoxně problém. Z finanční gramotnosti se stal typický buzz word, módně omílaná floskule. A jednou z charakteristik buzz words je to, že zkreslují skutečnost. Ono to zní skvěle a navíc logicky v zemi, kde je více než milion lidí v exekuci, že kdybychom zvýšili finanční gramotnost, odstranili bychom (či alespoň umenšili) problém. Zvlášť když se ukáže, že si velká část dospělých neumí spočítat RPSN či bilanci příjmů a nákladů.

Zaprvé: vysoká míra zadlužení v ČR je prokazatelně výsledkem promyšleného, mafiánského schématu, z něhož těží relativně široká a mocensky prorostlá skupina asociálů. To prostě neodstraníte vzděláváním. Zadruhé: z velké části případů je nezodpovědné finanční chování výsledkem tlaku okolí a určité sociální či materiální deprivace. Toto lze odstranit vzděláváním jen částečně, neboť velká část takto motivovaného rozhodování je iracionální.

Nepochybně se část lidí dostane do finančních potíží z neznalosti, ale na jejich procento bych nesázel. A i kdyby bylo velké, skutečně pomůže vzdělávání v oblasti finanční gramotnosti? Panují o tom pochyby na základě několika zahraničních výzkumů, z nichž lze citovat ten, který provedl Shawn Cole z Harvard Business School. Podle jeho závěrů nemají kurzy finanční gramotnosti vliv na pozdější finanční chování mladých dospělých. O důvodech se lze dohadovat, nicméně jeden se nabízí.

Stejně jako se pilotem stanete po mnoha hodinách pilotování, i hospodářem se můžete stát pouze tehdy, hospodaříte-li. Trenažér vám nepomůže. Jistě mají smysl projekty, které hranice pouhé finanční gramotnosti přesahují, jako je třeba ústecká společnost Edhance. Nepřeceňujme však sílu buzz word…

Přidat komentář

avatar
  Odebírat komentáře  
Upozorňovat mě na