v dnešním bEDUinu, který shrnuje dění od 5. do 11. 5., se věnujeme těmto tématům:
Násilí ve školách;
České školní inspekci;
novele školského zákona.
Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Pavel Trejbal 12. 5. 2025
v dnešním bEDUinu, který shrnuje dění od 5. do 11. 5., se věnujeme těmto tématům:
Násilí ve školách;
České školní inspekci;
novele školského zákona.
Týden stručně
Výskyt násilí mezi dětmi v českých školách strmě roste. Za leden se v porovnání s minulým rokem zčtyřnásobil. Výhrůžky střelbou, anonymní bombové hrozby nebo útoky nožem nejsou výjimkou, potýkají se s nimi i menší školy. Podle odborníků přibývá také šikany a kyberšikany, problémy zůstávají často neodhalené nebo se řeší pozdě. Téma rozebírá Adéla Svadba na webu Page not found. Poukazuje na korelaci s propadem duševní pohody. Děti čelí depresím a úzkostem. Netěší se do škol. Dostatečné pomoci se jim nedostává – školních psychologů je málo. Přitom podpora duševního zdraví podle speciálního pedagoga Pavla Dosoudila z Pražského centra primární prevence snižuje pravděpodobnost agresivního jednání. Učitelé si všímají i narůstající bariéry mezi chlapci a dívkami ve třídách. U chlapců poukazují na uzavřenost vůči dívkám, ale zároveň na projevy nadřazenosti jejich pohlaví. Inspiraci těchto projevů lze vystopovat v manosféře (souhrnné označení pro online komunity kultivující nenávist k ženám). Její extrémní následky mapuje například seriál Adolescent, kterému jsme se již v bEDUinu věnovali. A jak ukazují průzkumy, jedná se o globální problém. Ministerstvo školství si nepříznivou situaci uvědomuje a snaží se reagovat. Důraz klade především na řešení akutních krizí – zaslalo školám například Desatero bezpečné školy. Podle odborníků ale chybí systematická podpora prevence. Současný systém je roztříštěný a chybí mu profesionálové. V sázce je hodně. Škola má být místem, kde se děti cítí v bezpečí a mohou se rozvíjet. Pokud to tak není, jde o velké selhání vzdělávacího systému.
Přes 10 000 signatářů (včetně samotných maturantů) podepsalo petici proti letošní „neobvykle obtížné“ maturitě z matematiky od Cermatu. Studenti i někteří učitelé upozorňují, že test byl v mnohém náročnější a jeho struktura žáky překvapila – obsahoval i typy příkladů, které běžně v minulých ročnících nebyly. Maturanti žádají ministerstvo školství o prošetření srovnatelnosti a adekvátnosti testu a případné snížení bodové hranice pro úspěch. Podle učitele Marka Valáška nebyly samotné úlohy těžší, ale typově byly jiné a některé žáky mohly zmást. Ministr školství Mikuláš Bek uvedl, že test posuzuje nezávislá analýza, jejíž výsledek může podmínit změnu bodování.
Nová studie think-tanku IDEA při CERGE-EI ukázala, že kvantitativně nadaných desetiletých žáků (zejména v matematice a logickém uvažování) je v Česku kolem 10 % a patnáctiletých 12,7 %, čímž se řadíme mezi horní třetinu Evropy. České školy přitom oficiálně vykazují jen 0,2 %. Mají problém zejména s identifikací dětí ze znevýhodněného prostředí – těch má být přibližně třetina z celkového počtu. Podhodnoceny mají být rovněž počty dívek. Studie proto doporučuje zavedení plošného systému identifikace talentu přímo ve školách s cílenou podporou opomíjených skupin. Nadaným dětem a jejich nedostatečné identifikaci se věnujeme v Auditu vzdělávacího systému za rok 2024.
Ve věku 95 let nás opustila velká osobnost neformálního vzdělání. Miloš Zapletal byl skautem od svých 15 let. Po obnově skautingu v roce 1989 se významně podílel na vydávání skautských časopisů, podepsal se zejména na tvorbě porevolučních metodických příruček. Formoval podobu skautského vzdělávání a svou Velkou encyklopedií her ovlivnil celé generace kluků, holek, dospívajících i dospělých lidí.
Již 17. května startuje série koncertů a vystoupení mentorského programu pro hudebně talentované děti MenArt. Jde o vyvrcholení ročního stipendijního mentoringu s předními osobnostmi české umělecké scény. První koncert představí výsledky práce studentů klasické hudby v rodném domě Antonína Dvořáka.
Výrok týdne
„Pro nás je nepřekročitelná bariéra to, že by se na obce přehodil závazek pro platy nepedagogických pracovníků. Pokud koalice vyslyší náš návrh, že to stáhne, jsme připraveni konstruktivně školský zákon dotáhnout,“ více zde:
říká místopředseda ANO Karel Havlíček k novele školského zákona.
V souvislostech
Česká školní inspekce (ČŠI) klade stále větší důraz na podporu škol a vedení dialogu. Jak vypadá její současná práce a jak ji ovlivní navrhovaná novela školského zákona? Co může inspekce nabídnout školám, které si samy se změnou nevědí rady?
Hledání sebemenších pochybení či nepříjemná atmosféra v celé škole. To se možná vybaví jako první některým ředitelům škol při zmínce o návštěvě České školní inspekce (ČŠI). Přestože se její přístup v posledních několika letech proměnil, změna obrazu ve veřejném prostoru postupuje pomaleji.
Zároveň se často ve veřejné diskuzi objevuje i opačný argument, že by ČŠI měla mít silnější roli v zajišťování kvality vzdělávání. Ani výrazné posílení pravomocí by ale neřešilo nedostatek kvalitních ředitelů a dlouhodobé problémy systému, se kterými se české školství potýká. Současná inspekční praxe se stále více zaměřuje na podporu a vedení dialogu. Oproti tvrdé kontrole nabízí škole pohled zvenčí a hledá společně cestu, jak školu posunout dál. „Ředitelé, kteří zažili inspekci v posledních letech, oceňují, že poprvé vnímali inspekci jako skutečného partnera. Místo formální kontroly se stále více vede rozhovor o práci školy a hledají se cesty k jejímu rozvoji,“ uvádí Miroslav Hřebecký, programový ředitel EDUinu.
Celý článek Patricie Martinů čtěte na webu EDUinu.
Z edukalendáře
Chcete, aby se čtenáři dozvěděli o vaší události? Vyplňte formulář!