Otevřený dopis Asociaci speciálních pedagogů a panu Pilařovi zvlášť

7. 12. 2018
EDUin
Screenshot_5

Publikujeme otevřený dopis rodičů dětí s postižením adresovaný Asociaci speciálních pedagogů na základě rozhovoru Martina Veselovského s Jiřím Pilařem v DVTV.  Text dopisu v pdf si můžete stáhnout ZDE. V DVTV jako oponentka Jiřímu Pilařovi vystoupila 5. 12. Klára Laurenčíková z České společnosti pro inkluzivní vzdělávání.

Vážené dámy a pánové, vážený pane Pilaři,

Možná nevíte, co to inkluze je, možná jen nechcete změnit svůj pracovní styl a podmínky a učit děti s postižením společně s ostatními. Možná si nedovedete představit svoje působení v jiné škole, než speciální. Možná, že nevěříte ve schopnosti učitelů běžných škol. Je to ale dostatečný důvod k tomu, abyste odmítali se na inkluzi podílet a zastrašovali rodiče, kteří si pro své dítě cestu inkluze vybrali? Svým vystupováním jednáte proti zákonům, právům a zájmu našich dětí.

Sdělujeme vám, speciálním pedagogům z organizace ASP, že o našich dětech, které mají mentální postižení, chceme rozhodovat my, jejich rodiče. Neodpírejte nám právo zvolit pro jejich vzdělávání běžnou základní školu. My známe naše děti nejlépe, nám na nich záleží, my máme představu o tom, jak je motivovat i kam chceme, aby směřovaly. O tom, kde se budou naše děti vzdělávat, přemýšlíme a rozhodujeme se vší odpovědností. Víme, proč chceme, aby byly vzdělávány s ostatními dětmi.

Zdá se, alespoň podle vystoupení pana Pilaře, že do vaší asociace ještě nedosáhla znalost toho, co inkluzivní vzdělávání je a na jakých principech je založeno. Usuzujeme tak z dehonestujících výrazů, které pan Pilař při argumentaci a obhajobě svého pohledu na inkluzi využívá. Usuzujeme tak především i z konstatování, že „učitel nastolí stejné tempo a oni to nestíhají“. Kompetence učitele ve 21. století nespočívá snad v tom, že stojí na startovní čáře, udává tempo a měří výkony. Inkluze stojí na principu poskytnutí podpory na základě možností žáků a tempo je dané individuálním plánem.

Slovo individuální znamená v praxi, že je sestaven právě pro jedno konkrétní dítě, stojí na znalosti tohoto dítěte a je sestavován týmem lidí, kteří dítě učí, starají se o něj, znají ho a mají ho dokonce rádi! Dobrý plán je sestaven podle možností dítěte a umožňuje je zapojit do výuky i hodnotit. Plán se upravuje, přehodnocuje, jsou do něj začleněny způsoby motivace dítěte, pomůcky, pracovní  postupy. Ujišťujeme vás, že ani jeden či jedna z nás od běžné školy neočekává, že tam postižení našich dětí „vymizí“. Ale známe spoustu speciálních pedagogů, kteří skvěle pomáhají v tom, aby inkluze našich dětí byla úspěšná.

Ptáme se, proč se zrovna vy, speciální pedagogové z organizace ASP, nepodílíte více na pomoci svým nepřipraveným kolegům v běžných základních školách, když víte, jak na to? Proč nevyužíváte svých odborných znalostí k tomu, abyste pomohli dětem dosáhnout co nejlepších výsledků? Proč nehledáte cesty, jak se připravit, místo toho, abyste jen kritizovali a vyjadřovali různý stupeň znepokojení nad stavem? Možná, že jen nevíte, jak se do takové podpory zapojit? Možná, že týmová práce s učitelem běžné základní školy a s rodiči není to, co jste se ve škole učili?

Myslíme si, že na přípravu společného vzdělávání měli učitelé i ředitelé několik let čas. Jde o evergreen, který máme dle pana Pilaře poslouchat ještě 12 let? Už jsme to slyšeli od našich rodičů, teď se o tom snažíte přesvědčit naše děti a podle plánu pana Pilaře to uslyší i naše vnoučata. Oddalováním jen zastíráte své segregační postoje vůči lidem s mentálním postižením a upíráte jim místo v běžné škole, komunitě, sousedství.

Nechceme samozřejmě, aby byly naše děti ve škole pouze trpěny. Jsme si vědomi, že potřebují expertní podporu od vás, speciálních pedagogů. Víme také, že to nemáte jednoduché, že vaše místa, znalosti a zkušenosti nejsou v procesu změny dostatečně zohledněny. Jsou toto důvody, proč bráníte další generaci se učit společně, a proč jste se postavili proti rodičům dětí s postižením?

S pozdravem

(v abecedním pořádku)
Lukáš Bartoň, DiS, Svatobořice-Mistřín (rodič dítěte s MP), Mgr. Pavla Baxová, Praha (rodič dítěte s MP), Jindřiška Blovská, Brno (prarodič dítěte s MP), Dagmar Holá, Praha (rodič), Mgr. Hana Kubíková, Liberec (rodič dítěte s MP), Ing. Andrea Lásková, Brno (rodič dítěte s MP), Gabriela Lhotská, Unhošť (rodič dítěte s MP), Ing. Olga Měkotová, Kralupy nad Vltavou (rodič dítěte s MP), Ing. Milena Němcová, Brno (rodič), Mgr. Kamila Novotná, Kostelec nad Ohří (rodič), Bc. Petra Obrtalová, Havlíčkův Brod (rodič dítěte s MP), Dagmar Paulíková, Brno (rodič dítěte s MP), Ing. Jana Podhorská Fečková, Břeclav (rodič dítěte s MP), Mgr. Kateřina Pavlásková, Litoboř (rodič dítěte s MP), Dagmar Pekařová, Deblín (rodič dítěte s MP), Mgr. Bc. Jindřiška Riesnerová, Brno (rodič dítěte s MP), Ing. Karla Trusková, Brno (rodič dítěte s MP), MgA. Jitka Vrbková, Brno (rodič dítěte s MP), Mgr. Hana Zemanová, Lelekovice (rodič dítěte s MP)

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články