Petr Kamberský: Vysvědčení: 4–. Naše vzdělávací programy potřebují radikální redukční operaci

2. 7. 2021
EDUin
Screenshot_4

Publikujeme komentář Petra Kamberského, který se zamýšlí na tím, zda nenutíme děti pamatovat si zbytné informace a jak by se mělo učivo ve školách redukovat. Text vyšel 30. června na zpravodajském webu Lidovky.cz.

To, co loni vypadalo jako splněný sen většiny školáků, se proměnilo v noční můru: z pár týdnů volna se stal takřka rok chaosu, izolace a nudy u monitorů. Přesto bychom si mohli z uplynulých šestnácti měsíců vzít spoustu poučení a udělat naše školství o třídu lepší – jen kdybychom chtěli. Obávám se však, že vše zůstane při starém.

Kvůli odstávkám a distanční výuce málokde stihli probrat všechno učivo tak důkladně jako v běžných letech. A při té příležitosti leckteří rodiče nahlédli, jaké nepotřebné zbytečnosti klínujeme dětem do hlaviček. Geografický rozhled je potřeba, ale musí páťáci vědět, že největší evropské jezero je „Ladožskoje ózero“? A proč, při Ámosovi, jim tlučeme do hlaviček, že Liberecký kraj se vyznačuje textilním a sklářským průmyslem?

Můžeme brát předmět za předmětem a sestavíme nekonečný list zbytečností, které děcka zapomenou s okamžikem napsané písemky. Poznat větu hlavní a vedlejší je znalost užitečná, ale k čemu třeba umět jednotlivé poddruhy vedlejších vět příslovečných? Čtvrtou dekádu se živím slovem psaným, a nic takového jsem ani jednou nepotřeboval.

Nemluvě o teroru přístavků, kdy leckteré chytáky nedovedou bez náhledu do pravidel vyřešit ani vystudovaní bohemisté. Půlka žáků si není jistá, kde psát i a kde ypsilon, ale hlavně že umějí označit přísudek jmenný se sponou! Naše rámcové vzdělávací programy potřebují radikální redukční operaci – ale zatím krom fyziky kde nic, tu nic.

Univerzity by se měly inspirovat zahraničím a přednášky streamovat a nahrávat – nejen pro absentující studenty, ale zejména pro možnost si složitější místa přehrát znova před zkouškou. A tak dále a tak dále, študáci a kantoři mají desítky poučení z covidu. Bohužel vítězství české reprezentace na fotbalovém Euru je řádově pravděpodobnější než modernizace našeho pravěkého školství.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články