Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Připomeňme si: Kam se za půl roku posunula debata o „nekvalifikovaných“ učitelích

30. 7. 2014
EDUin
ucit_z

Situace tisíců učitelů bez požadovaného diplomu začala být naléhavá počátkem letošního roku. (viz tisková zpráva a rozsáhlá diskuse ZDE). Zbýval jim rok na to, aby začali studovat, nebo ze škol odešli. Prvotní stanovisko MŠMT, pedagogických fakult a školských odborů k problému bylo nekompromisní (viz záznam Kulatého stolu ZDE), všichni nekvalifikovaní učitelé budou muset ze škol odejít. Přečtěte si aktuální přehled o tom, jak se v průběhu debaty o řešení problému vyvinuly postoje jednotlivých stran. Doporučujeme také přehlednou grafiku na aktualne.cz  (ZDE) a komentář Tomáše Feřteka, který vyšel 23. 7. v Lidových novinách pod názvem Bez učitelů bez razítka (ZDE). Novelu zákona schválila po debatě Poslanecká sněmovna ve středu 30. července.

  • Ministerstvo školství původně  zastávalo názor, že z požadavků na kvalifikaci nelze ustoupit, neboť by to bylo nespravedlivé vůči těm, kdo si vzdělání již doplnili. Po nástupu ministra Chládka, který zveřejnil statistiku učitelů bez požadované kvalifikace, vyšlo najevo, že problém se týká velkého množství učitelů a existuje řada komplikovaných případů. (O případech konkrétních učitelů se dočtete ZDEZDE.)
  • MŠMT navrhlo novelu zákona, která obsahovala výjimky pro učitele odborných předmětů, umělce a sportovní trenéry, kteří mají částečný úvazek, rodilé mluvčí a pedagogy nad 55 let s nejméně 20 letou praxí. V uvedených případech by trvání na původních požadavcích bylo kontraproduktivní a školy by neměly kým tyto odborníky nahradit. Dalším vstřícným krokem bylo zřízení informační linky, která poskytuje konzultace ohledně kvalifikačních požadavků v konkrétních případech (bližší informace ZDE).
  • Novelu zákona o pedagogických pracovnících pustila do dalšího čtení Poslanecká sněmovna a zákon prošel debatami ve výborech a v tuto chvíli čeká na schválení Sněmovnou ve třetím čtení. Někteří poslanci mají proti uvedeným výjimkám zásadní výhrady, a i kdyby novela prošla ve stávající podobě, bude nabízet pouze částečné řešení současné situace (více v tiskových zprávách ZDEZDE).
  • Pedagogické fakulty zpočátku považovaly pětileté vysokoškolské studium za nezbytnou podmínku pro kvalitní výkon pedagogické profese. Posléze ale přihlédly k situaci dobrých a zkušených učitelů, kteří mají dlouhodobou praxi a připustily možnost výjimek. Přesto jejich postoj k novele je spíše kritický. Na druhé straně se ukázalo, že učitelé neměli mnoho možností si vzdělání doplnit. (Podrobně o tom píše Miroslav Šoukal v článku ZDE, druhou část článku s tabulkou otvíraných oborů najdete ZDE.) Fakulty tedy vyšly zájemcům vstříc otevřením mimořádných studijních termínů.
  • Školské odbory nejprve prosazovaly titul z pedagogické nebo učitelské fakulty jako nezbytně nutný, neboť ústupky by poškozovaly prestiž učitelské profese. V průběhu debaty o možných řešeních však přistoupily na uznání některých výjimek (viz výše).
  • Ředitelé škol se obávali zásahu zákona do svých rozhodovacích pravomocí a toho, že vinou zákona přijdou o kvalitní, praxí prověřené pedagogy, kteří ale nemají předepsaný diplom. Návrh novely zřídit komise, které by posuzovaly jednotlivé případy, jim vychází vstříc.
  • Samotní učitelé vnímají hodnotu vysokoškolského vzdělání jako důležitou. Kvalifikaci by si rádi doplnili, pokud by nabídka odpovídala jejich profesním potřebám a časovým a organizačním možnostem. Rozhodování o kvalifikaci konkrétních učitelů by rádi přenechali vedení škol. (K tématu si přečtěte aktuální tiskovou zprávu ZDE.)
logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články