Tisková zpráva: Hodí novela zákona o kvalifikaci učitelů komplikované případy přes palubu?

Untitled-1

Jana Petrů z pražské základní školy učí 15 let, má za sebou studium waldorfské pedagogiky, další pětileté studium je však nad její možnosti. Jak její situaci vyřeší novela zákona?

Praha 11. dubna – Příběh Jany Petrů je jedním z mnoha, které v kontextu požadavků na učitelskou kvalifikaci nemají snadné řešení. Dalším je například situace nositelky ocenění Best Teacher of English či učitelky, která má titul Ph.D. v oboru, který učí, absolvovala pedagogické studium, chybí jí však potřebný magisterský titul. Ministr Chládek představil novelu zákona, která má situaci učitelů bez diplomu řešit. EDUin zajímá, jak zákon ošetří podobně komplikované případy.

V únoru začal ministr Chládek řešit naléhavou situaci tisíců učitelů, kterým chybí potřebná kvalifikace a 8. dubna přestavil novelu zákona, která má projít zkráceným připomínkovým řízením. Na rodilé mluvčí, kteří učí jazyk, pedagogy nad 55 let, umělce a mistry odborného výcviku se bude vztahovat výjimka, ostatní případy mají posuzovat komise složené z ředitelů škol, zástupce zřizovatelů, školských odborů a České školní inspekce.

Kromě uvedených výjimek bude novela trvat na tom, aby si „nekvalifikovaní“ učitelé potřebné vzdělání doplnili. V řadě případů formou několikaletého studia. Není však jasné, jakým způsobem se bude postupovat u komplikovaných případů učitelů, jako je Jana Petrů a další.

Oblíbená učitelka s patnáctiletou praxí má přirozené učitelské nadání, absolvovala tříleté studium waldorfské pedagogiky a průběžně se vzdělává. Míru jejího profesního nasazení může každý posoudit ve video medailonu, který je přístupný na stránkách Chciucit.cz a v němž výstižně charakterizuje, jaké dovednosti učitel při výkonu své profese potřebuje. Povinnosti spojené s výukou a péčí o postiženou dceru jí však neumožňují absolvovat požadované pětileté studium. Možnost e-learningu zatím fakulty nenabízejí. Pokud studium nezahájí, bude muset podle novely zákona odejít.

Podívejte se na video medailon Jany Petrů, který byl natočen v rámci kampaně Chci učit

Jana Petrů, učitelka na waldorfské základní škole Jinonice, řekla: „Mně v tomhle ohledu dalo nejvíce tříleté studium waldorfské pedagogiky a další navazující semináře a kurzy, kterých je během roku 2-3 týdny, a kromě toho spousta hodin samostudia. To samostudium dá dohromady až 250 hodin ročně.
… Čas, který učitelé mohou [magisterskému] studiu věnovat, to jsou víkendy, prázdniny, tak ten já využít nemohu, protože se starám o dceru. Teď například studuji roční kurz pro koordinátory školních vzdělávacích programů, který je plně e-learningový. Tahle forma je pro mě přijatelná. Ale to, co nabízejí pedagogické fakulty jako kombinované studium, to je pro mě neschůdné.“

Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

11 komentářů k "Tisková zpráva: Hodí novela zákona o kvalifikaci učitelů komplikované případy přes palubu?"

Upozorňovat mě na
avatar

Seřadit dle:   nejnovějších | nejstarších | nejoblíbenějších
Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
2 years 5 months ago

Jen pro zajímavost: Jak tedy paní Jana Petrů zvládla tříleté studium waldorfské pedagogiky? To nebyly víkendy a víkendy? V popisu studia čtu, že „Obnáší šestnáct až osmnáct víkendových kurzů…Do studia 2.ročníku je integrována dvoutýdenní hospitace (10 pracovních dnů) a ve 3.ročníku dvoutýdenní praxe(10 pracovních dnů)… v tuzemsku a nebo v zahraničí.“ O nějakém e-learningu ani slovo. Viz http://waldorfsky-seminar-praha.webnode.cz/sluzby/a3-lete-studium/

Jana Petrů
Jana Petrů
2 years 5 months ago

V té době byla dcera v celoročním ústavu. Už nikdy bych jí to nechtěla způsobit znovu. Byla to hrozná zkušenost, i když jsme se jako rodina „nadechli“ (dceři je dnes 28 let a kromě ní máme ještě o 6 let mladší kluky – dvojčata) k další péči o ni. Budu jí za tehdejší trpělivost nadosmrti vděčná.

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
2 years 5 months ago

Paní kolegyně, děkuji za dovysvětlení. Možná je to teď ještě – výmluvnější. (Nevím, zda jsem našel to pravé slovo.)

Radek Sárközi
2 years 5 months ago

Bylo by tu řešení: kdyby stát uznal dlouhodobá školení typu waldorfské tříleté studium nebo diplomový kurz pedagogiky montessori jako plně dostačujicí k získání kvalifikace učitele. Navštěvoval jsem druhé z nich a dalo mi více než 5 let na VŠ…

poste.restante
poste.restante
2 years 5 months ago

Řešením by také možná bylo nikoliv automatické uznávání neformálních typů studia, ale spíše jakási forma jejich „nostrifikace“ veřejnou vysokou školou.

Zkusme také například rozlišit, zda a kdy je pro praktikující učitele nevyhnutelné absolvovat pedagogické vzdělávání prezenční formou a kdy by mohlo stačit „pouhé“ absolvování příslušné zkoušky.

Lubomir
2 years 5 months ago

To byste chtěl po vysokých školách příliš mnoho :-) Bohu žel, na to tady nejsme zavedení a zvyklí.

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
2 years 5 months ago

Nevidím důvod, proč bychom měli uznávat waldorfské nebo montessori vzdělávání jako kvalifikaci učitele mimo waldorfské nebo montessori školy.

Jestlipak si tyto dvě alternativy uznávají navzájem svoje vzdělání?

Radek Sárközi
2 years 5 months ago

Ano, stačilo by uznání takové kvalifikace, že absolventi kurzu pro montessori školy jsou kvalifikovaní vyučovat v montessori školách. A obdobně ve waldorfských…

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
2 years 5 months ago

Samozřejmě. Tak jsem to myslel.

Lubomir
2 years 5 months ago

Všechny tyto alternativy fungují s doložkami MŠMT ČR, stejně tak i jejich vzdělávací akce ….. takže spíše nevidím důvod, proč nepřiznávat. Ministerstvo zesměšňuje samo sebe, svá rozhodnutí.

Lubomir
2 years 5 months ago

Kéž by všichni učitelé splňující kvalifikaci měli úroveň učitelů škol s waldorfskou pedagogikou.

Co mi vadí, je to, že se ministerstvo a zejména odbory mocí mermo snaží ne řešit problém vadného zákona, ale novelizací tento zákon, který je potřeba nahradit úplně novým a racionálním zákonem, udržet při životě.

wpDiscuz