Tisková zpráva: Co stojí v cestě vyřešení problémů s nekvalifikovanými učiteli

ilustrační foto. by John Haslam (flickr.com)(CC BY 2.0)

Ministerstvo školství se snaží situaci řešit, ale pro skutečně funkční řešení ještě mnoho věcí chybí.

Praha 17. dubna – Přinášíme stručný souhrn překážek, které mohou ztížit nebo zcela zabránit vyřešení problému s učiteli bez požadované formální kvalifikace. Smyslem tohoto výčtu je uvědomit si, že nejde jen o to, zda odejdou koncem roku učitelé bez zákonem požadovaného vzdělání, ale že funkční řešení musí řešit i problémy učitelské profese, které teprve nastanou.

Z novely zákona o pedagogických pracovnících, kterou předložil ministr Marcel Chládek, vyplývá systém výjimek, který má vyřešit situaci stovek škol, kde hrozí odchod většiny učitelského sboru. Mylná je ale představa, že jde jen o učitele se středoškolským vzděláním, kteří byli líní studovat. Situace je mnohem komplikovanější a navržená novela ji může vyřešit jen zčásti. Nabízíme přehled problémů, které mohou uspokojivé řešení zkomplikovat:

  • Velké množství komplikovaných případů a odchod oblíbených a kvalitních učitelů.

Se samotným zákonem i navrhovanou novelou nejsou spokojeni nejčastěji ředitelé škol. Často totiž hrozí, že budou muset odejít právě ti učitelé, které pracně pro pedagogickou profesi získali. Podle jejich názoru uplatnění zákona v mnoha případech kvalitu vyučování zhorší, protože odejdou i lidé s několika tituly a úctyhodnou praxí. Více ZDE.

  • Právní problémy při zřizování komisí a nerovný přístup k pedagogům při udělování výjimek.

Novela se snaží situaci vyřešit systémem výjimek a případným zřízením rozhodovacích komisí na školách, kde hrozí odchod velkého množství pedagogů. Ti by měli dostat dočasnou výjimku. Bude ale složité ustavit opravdu nezpochybnitelné komise a je otázka, zda jejich rozhodnutí obstojí při případném napadení u soudu. Poškození se mohou cítit i ti pedagogové, na jejichž škole podobná komise zřízena nebyla a museli odejít bez výjimky.

  • Náš systém neumí rozlišit a ocenit kvalitního pedagoga s diplomem i bez diplomu.

K dlouhodobým problémům patří, že stále ještě nemáme standard práce učitele a kariérní řád. Jejich přijetí mělo předcházet platnosti zákona o pedagogických pracovnících. Neumíme tedy kvalifikovaně rozlišit, co je a není dobrý výkon profese, a neumíme ocenit a nabídnout kariérní postup těm, kteří pracují dobře a systematicky se vzdělávají.

  • Pedagogické a učitelské fakulty jen obtížně nabízejí skutečně žádané vzdělání pro učitele.

Pedagogické a učitelské fakulty jsou dlouhodobě v obtížné finanční a personální situaci, a také proto nenabízejí doplňující vzdělávání v podobě, kterou by učitelé vnímali jako opravdu přínosnou pro výkon profese. Ředitelé často konstatují, že nastupujícím pedagogům chybí právě ty kompetence, které by jim mělo poskytnout magisterské pedagogické studium, na němž trvá Asociace děkanů pedagogických fakult (ZDE).

  • Přetrvává nespravedlivý stav při oceňování a podpoře učitelů, kteří na sobě pracují.

Stále platí, že učitel, který na sobě po léta pracuje a vzdělává se v nástavbových, často několikaletých, kurzech, jako by z hlediska své uznatelné formální kvalifikace neudělal nic. Taková situace je nepřijatelná a demotivující a dlouhodobě podráží kvalitu profese. Stejně tak jsou stále omezenější možnosti ředitelů ocenit takové učitele alespoň finančně.

Tomáš Feřtek, odborný konzultant EDUin, o.p.s., řekl: „Představa, že situace je jednoduchá a vyřeší se tím, že odejdou učitelé, kteří mají jen střední školu, a nahradí je mladí vysokoškoláci, je prostě mylná. Ti, kteří práci shánějí, obvykle nejsou ti samí, které školy hledají, a po odchodu mnoha takzvaně nekvalifikovaných učitelů zůstane ve sboru těžko nahraditelná mezera. Proto jsou se současným zákonem nespokojeni především ředitelé škol. Ale problémů máme mnohem víc. Nepropadejme proto pocitu, že se situaci vyřešíme jednou novelou, která zmírní současné požadavky zákona. O kvalitě škol opravdu rozhodují učitelé, ale my jsme se nevydali cestou, která by učitelskou profesi podporovala. Zatím jsme zvolili cestu, která často víc poškodí žáky a studenty a školy, než ty, kteří odejdou.“

 

 

ilustrační foto. by John Haslam (flickr.com)(CC BY 2.0)

Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

68 komentářů k "Tisková zpráva: Co stojí v cestě vyřešení problémů s nekvalifikovanými učiteli"

Upozorňovat mě na
avatar

Seřadit dle:   nejnovějších | nejstarších | nejoblíbenějších
Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
2 years 5 months ago

Jak víme, že hrozí právě „odchod kvalitních učitelů“, když „systém neumí rozlišit kvalitního pedagoga“? Zdá se, že Eduin/Feřtek – už opravdu nerozumím tomu, kde jedno končí a druhé začíná – dokáže zcela bezpečně identifikovat kvalitního učitele. Možná by bylo velice zajímavé a přínosné, kdyby Eduin/Feřtek mohl přestavit svoji představu. Tím ovšem nemyslím další a další novinářské story, ale konkrétní kritéria. Děkuji.

feřtek
feřtek
2 years 5 months ago
Pokud se ptáte na můj osobní názor, opravdu bych to nechal na řediteli, protože ten asi jediný je schopen posoudit úroveň vzdělání a kvalifikace konkrétního učitele a úroveň jeho práce. Ale rozumím námitce, že jsou ředitelé, kteří si dělají ze školy pašalik, pak, při všech pochybnostech, mi přijdou přijatelné ty navržené komise. Systémově, tedy ne subjektivně, kvalitního učitele rozlišit neumíme. Samotný diplom o kvalitě říká velmi málo a žádný popis kvalitního učení – onen standard práce učitele – nemáme. Za ty poslední týdny jsem mluvil s mnoha řediteli a vlastně je to pořád stejné. Vysvětlují, že tímhle zákonem přijdou o… Více »
Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
2 years 5 months ago
Dík za konkrétní odpověď. Nářek ředitelů, že přijou o ty nejlepší, je velice subjektivní, protože objektivně žádný nástroj k rozpoznávání těch nejlepší stejně nemáme, a proto takový nářek nepovažuji za relevantní. Obávám se, že vaše představa, že ředitel „jediný je schopen posoudit úroveň vzdělání a kvalifikace konkrétního učitele a úroveň jeho práce“ je stejně naivní jako spoléhat se na samotný diplom (což je obhájcům VŠ kvalifikace opakovaně podsouváno). Neznáte pohled zevnitř, z pozice učitele. Je zajímavé, že je tu neustále pochybováno o většině učitelů (těch kvalifikovaných), ale do ředitelů a jejich neomylnosti je vkládána tak obrovská víra. (Proč?) Pokud však… Více »
Josef
2 years 5 months ago

Velmi výstižné. K nejrůznějším „story“ ředitelů bych dodal jen to, že v mnoha případech se jedná pouze o boj o vliv a prestiž. A čerstvě jsem vyslechl lamentaci jednoho z vedoucích pracovníků nad zákonem, který mu snad definitivně znemožňuje vyhnat ze školy skvělého učitele a ponechat si tam svého oblíbence, přičemž větší rozdíl v kvalitě výuky podle žáků i rodičů snad ani nemůže být, samozřejmě ovšem v opačném gardu, než jak to líčí dotyčný ředitel. Každý si může vyprávět, co chce, a leckdo slyší jen to, co chce slyšet.

l.snirch
l.snirch
2 years 5 months ago
Objektivně nejde posoudit, který obchod je nejlepší, který kadeřník je nejlepší, která restaurace je nejlepší, které pivo je nejlepší….Přesto si pane Sotoláři určitě umíte vybrat správně. Všichni ředitelé firem, ministerstva, krajské zastupitelstva a obecní zastupitelstva si vybírají své pracovníky. Jen ředitelé školy nic neumí posoudit a poznat a potřebují zákon na to, koho mohou zaměstnat a na co. Chodíte na operace k preventivnímu lékaři nebo chirurgovi? Ale ve škole, když máte jednou provždy bez dalších atestací správný diplom, učít můžete cokoliv a každý v životě byl v situaci, kdy učí něco, co pracně narychlo studuje, (pan Soukal Vám napíše jak… Více »
Šárka
Šárka
2 years 5 months ago

Takže vše zůstává při starém. Někdo by ale přece jen měl objektivně posoudit tvrzení ředitelů, že přijdou o schopné lidi. Cožpak je takový problém zavést centrální registr učitelů, kam by se každý uchazeč o práci učitele zapsal, zaregistroval by své vzdělání,město působení a adresu školy, kde se byl ucházet o práci?Pak by stačilo pracovníkovi ČŠI jen ťuknout do databáze a hned by viděl, kolik lidí musel nebohý ředitel té které školy odmítnout než zaměstnal svého nekvalifikovaného kamaráda. Všechno se dá řešit, když se chce.

Josef Soukal
Josef Soukal
2 years 5 months ago

Centrální registr chce ministr zavést.

Šárka
Šárka
2 years 5 months ago

Akorát, že tu ten registr už měl dávno být. V dnešní době je jeho zřízení otázka pár hodin.

L.Snirch
L.Snirch
2 years 5 months ago

pár měsíců

L.Snirch
L.Snirch
2 years 5 months ago

Ale anonymní. Beze jmén. Takže něco jiné než výše uvedené.
Měl takový už být, souhlasím.

Josef Soukal
Josef Soukal
2 years 5 months ago

Matiku jsem učil rád, odjakživa mne bavila, ale stejně bych nepokoušel víc než 6. třídu. Psal jsem o tom proto, že považuji dnešní stav s vysokou skrytou (formálně neexistující) neaprobovaností za alarmující, přičemž jeho důsledky postihují děti i učitele. Tím se ale zjevně nehodlá zabývat vůbec nikdo, protože jednak jsou k řešení nutné nemalé investice, jednak to nekonvenuje s tažením proti kvalifikovanosti.

L.Snirch
L.Snirch
2 years 5 months ago

Já tomu rozumím a ve Vašem požadavku Vás podporují, to bylo myšleno na Vaši podporu, snad to tak chápete.

Jediná brána do školství, kde jednou na 40 let dopředu ukážete správný diplom a pak už můžete učit COKOLIV bez ohledu na KVALITU práce, je nesmysl. Přitom ředitel je nekompetentní ji posoudit – to je druhý nesmysl. Ředitelům nevěříme – třetí nesmysl.

A přesně toto nyní slavně řeší zákon o PP.

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
2 years 5 months ago

Ale kdo tvrdí, že diplom je dostačující bez ohledu na kvalitu práce??? Diplom je vstupním předpokladem. Pouze. To je přesně ono podsouvání, o kterém píšu.

Jistě si vyberu i bez znalosti, kdo je nejlepší. Ale nejsem to přece já, kdo hystericky křičí, že ze škol odejtou právě ti nejlepší. To snad uznáte.

Jak posuzují ředitelé kvalitu práce? Každý po svém. Někdo rád holky, někdo vdolky. Jeden ředitel fedruje kroužky, druhý DVPP, třetí brunety s patkou. V čem vidíte kompetentnost???

L.Snirch
L.Snirch
2 years 5 months ago

Ale všichni z pozice funkce nesou odpovědnost a tuto musí obhájit před zřizovatelem, ČŠI, ….

Kdo jiný má za konkrétní školu nést odpovědnost? Úředník, zákon, odbory ?
Pak ji nenese nikdo a tak to podle toho vypadá, nedivme se, když si to přejeme…

Hana Jančová
Hana Jančová
2 years 5 months ago
Aby tedy také zaznělo slovo někoho, kdo vystudoval dálkově: Učila jsem neaprobovaně 14 let, po absolvování dálkového studia učím dalších 17 let aprobovaně. Pedagogickou fakultu v Praze jsem nenáviděla a dodnes jsem přesvědčena, že právem. Nedá se říci, že bych se na ní dozvěděla něco zásadně nového, co by mi pomáhalo v mé práci; bylo tomu spíš naopak, to, že jsem učila, mi pomáhalo při skládání zkoušek. Bohužel. Co umím, jsem načetla, okoukala u zkušených kolegů, pochytala na PAU, v Kritickém myšlení, kurzech Aisis, Respektovat a být respektován apod. Pedagogická fakulta mě donutila odpapouškovat nějaké teorie a naprosto se nezabývala… Více »
Radek Sárközi
2 years 5 months ago

Co s tím? Jak přimět pedagogické fakulty ke změnám?

Přemysl Šrámek
Přemysl Šrámek
2 years 5 months ago

Pod váš poslední odstavec se bez jakýchkoli pochybností podepisuji! Vznesl někdo připomínku, že na VŠ učí mraky lidí, kteří v životě nebyli ve výuce?

Radek Sárközi
2 years 5 months ago

Podle mého názoru by měli odejít nejprve všichni ředitelé, kteří mají na svých školách nekvalifikované učitele. Nahradit by je měli schopnější ředitelé, kteří si kvalifikované pedagogy dokázali najít… Často se argumentuje i tím, že nekvalifikovaní učitelé prošli řadou praktických školení, ale těmi prošli i pedagogové kvalifikovaní! Je mnohem efektivnější investovat do kvalifikovaného pedagoga a poslat ho na další školení, než nekvalifikovaného učitele posílat na několik let kombinovaného studia na pedagogickou fakultu. Chybou je také, že nekvalifikovaní učitelé mají stejné platy jako kvalifikovaní. Kdyby měli platy poloviční, mnohem důsledněji by se snažili si kvalifikaci doplnit…

l.snirch
l.snirch
2 years 5 months ago

A odejít by měli všichni poslanci a senátoři, ministři a úředníci ministerstva, kteří dovolili učit nekvalifikovaným. Rovněž tak zastupitelé krajští a obecní, kteří takové ředitelé zvolili.
Když jste radikálem, je třeba se nezastavovat v půli cesty. Stejně tak vymést vysoké školy, kde učí často jen teoretici bez jakékoliv praxe.
:-)

Josef
2 years 5 months ago

„Stále platí, že učitel, který na sobě po léta pracuje a vzdělává se v nástavbových, často několikaletých, kurzech, jako by z hlediska své uznatelné formální kvalifikace neudělal nic.“
Sebevzdělávání se ale musí zúročit ve výkonu. Nebo v tomto případě papír s potvrzením o vzdělávání stačí? A nebo vlastně jde jen o ty „správné“ papíry?

rodič
rodič
2 years 5 months ago

‚Sebevzdělávání se ale musí zúročit ve výkonu. Nebo v tomto případě papír s potvrzením o vzdělávání stačí? A nebo vlastně jde jen o ty „správné“ papíry?‘

Rovněž, jako by se na výkonu mělo zúročit vzdělání z PedF? A nebo jde jen o ten správný papír?

Josef
2 years 5 months ago

Jen pro pořádek – všiml jste si rozporu v argumentaci EDUinu? To je to, o co tady běží.
A znáte nějaké kurzy, kterými se dá nahradit ZÁKLADNÍ PROFESNÍ průprava, například pro češtináře?

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
2 years 5 months ago

Eduin opakovaně a velmi vytrvale vytváří představu, že vzdělání z PedF je nekvalitní, zatímco všeliké další neformální vzdělávání je vždy to pravé ořechové. Ani jedno, ani druhé není pravda.

Stejně tak tu mnozí kritizují věkový platový automat, ale na druhé straně by mnozí chtěli nahradit právě jen praxí vysokoškolské vzdělání.

rodič
rodič
2 years 5 months ago
Pánové, pokud přijmeme jako možnou hypotézu, že existuje pouze jeden výborný nekvalifikovaný učitel, třeba jen s vystudovanou mateřskou školou, tvrzení, že PedF či DPS je nutná profesní průprava pro všechny, neplatí. A netahejte sem zas lékaře. viz. domácí škola versus domácí chirurgie. Eduin žádné představy nevytváří. To, že dnešní PedF vzdělání je nekvalitní, zastaralé a zcela nevyhovující soudobým požadavkům škol a dětí, potvrzují svými výpovědmi sami absolventi, ředitelé škol a dokonce i někteří profesoři, kteří tam učí. Těch článků a rozhovorů bylo poslední dobou opravdu mnoho. Není možné nadále zavírat oči a předstírat, že problém neexistuje. Školy nepotřebují bohemisty, jazykáře… Více »
Josef
2 years 5 months ago
Samozřejmě jste se vyhnul odpovědi na to, o čem jsem psal, ale to je v rámci celé negativistické kampaně detail. Školy potřebují učitele-profesionály a inspirující osobnosti, a k tomu patří co nejlepší znalost daného oboru. To už v diskusi padlo tisíckrát a nerozumí tomu jen ten, kdo rozumět nechce. Co se týče vysokoškolské výuky, nevěřím, že je jen špatná, alespoň to, co slýchám od svých bývalých studentů, to nepotvrzuje. Ani z mediálně prezentovaných kritických hlasů – pokud se opírají o konkrétní skutečnosti, nikoli pouze o apriorní postoj – to nevyplývá, vždy se jedná o jednotlivosti či určitou část oboru, především… Více »
rodič
rodič
2 years 5 months ago

A co jsou zákony, když ne naprostá a stoprocentní paušalizace. Taky nikdy ničemu nepomohou?

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
2 years 5 months ago

Nikdo nepopírá, že existuje na PedF problém. Ale z toho nijak neplyne, že bychom se měli vzdát požadavku na vysokoškolskou kvalifikaci učitelů garantovanou zákonem. Dokonce v tom se ještě nedávno rýsovala shoda, ale znovu a znovu vstávají noví bojovníci, kteří tento požadavek zpochybňují. Co vlastně chcete? Zrušit zákon a čekat, až budou PedF jiné? A do té doby bude co?

rodič
rodič
2 years 5 months ago
Do té doby bude toto. Dobří učitelé určeni bývalými žáky a jejich rodiči se dají dohromady a vyhodí ze škol prasata, co tam nemají co dělat. Namísto nich přijmou lidi s talentem a zapálením pro profesi, které budou oni sami vést k dobré praxi. Mšmt decentralizuje školy do podoby samosprávy a jako kontrolní orgán ustanoví rodiče. Ministr s Babišem zvýší výdaje na školství o 200 procent v důsledku generální stávky škol, která na měsíc či dva ochromí českou ekonomiku. Učitelé na Pedf a DPS, udělají totéž co zš a sš a učit tam půjdou dobří učitelé z praxe. Po 30… Více »
Dagmar
2 years 5 months ago

Naléhavě vyzývám EDUIN, aby se ujal role moderátora této diskuse. Nazývat lidské bytosti, byť by to byli nenávidění kvalifikovaní učitelé, „prasaty“, jak činí „rodič“, je daleko za hranou slušnosti. Mám pocit, že jsem se ocitla v té nejhorší diskusi na novinkách.cz, nikoli na tradičně solidně vedené debatě na webu pro učitele.

Dáša Divišová
Dáša Divišová
2 years 5 months ago

to máte odvahu, když jste podepsán jako anonym a neumíte vystupovat pod vlastním jménem…
Kdo jste, představte se nám…
Díky

Dáša Divišová
Dáša Divišová
2 years 5 months ago
S povinností univerzálního požadavku na vysokoškolskou kvalifikaci všech učitelů zásadně nesouhlasím… Proč by měli mít čitelé odborných předmětů a odborných praxí povinnost vysoké školy, když by byli skvělí odborníci na daný obor a měli zájem učit. Umíte si představit instalatéra, který uči učedníky a musel by mít vysokou školu…? Proč by měla být povinnost vysoké školy pro učitelky v mateřských školách, máme ve školce u dětí samé středoškolačky? …a ve velké uctě k nim, lepší učitelky MŠ než jsou ony, si neumím představit, proč je nutit studovat ještě vysokou školu, co je naučí navíc? Jaká bude přidaná hodnota jejich studia… Více »
Josef
2 years 5 months ago

„Podle jejich názoru uplatnění zákona v mnoha případech kvalitu vyučování zhorší, protože odejdou i lidé s několika tituly a úctyhodnou praxí.“
Mám dojem, že komise by měly vyřešit právě případy pedagogů, kteří jsou v oboru nesporně vzděláni.
Jinak jde samozřejmě o řešení problematické a nesystémové. Pozitivem je ovšem fakt, že se problém konečně začal řešit.

l.snirch
l.snirch
2 years 5 months ago

Komise ke každému jednomu učiteli je řešení systémové a neproblematické?

Radek Sárközi
2 years 5 months ago

Neměli by odejít na prvním místě ředitelé, kteří dopustili, že mají školu plnou nekvalifikovaných učitelů?

Jana Karvaiová
Jana Karvaiová
2 years 5 months ago

Naprostý souhlas.Ředitelé věděli,že zákon vstoupí v platnost a přesto nabírali nekvalifikované.V blízkém okolí máme školu,kde je skoro 80% nekvalifikovaných.A je to státní škola.Přitom kvalifikovanost se posuzuje při inspekcích.To si toho nikdo nevšiml?nebo se to se souhlasem !vyších míst“ tolerovalo?

Jindra
Jindra
2 years 5 months ago

Dobrý den,
musím už na Vás reagovat. Nejdříve na dovětek, který komentuji. Učíte v oblasti, kde nikdy, a na žádné škole, nebude plná kvalifikovanost. Jsou prostě oblasti, kde je hodně dětí a málo kvalifikovaných kantorů.
Chtěl jsem komentovat další vaše články a příspěvky, ale nechci být jako vy.
Krásný sluneční den.

Jana Karvaiová
Jana Karvaiová
2 years 5 months ago

Nikdy neexistuje jednoduché a jednoznačné řešení.Jenže někteří se o to zas a zas marně pokoušejí.Klidně mé články komentujte,pro mě je to zpětná vazba k zamyšlení se nad sebou. Nepasuji se do funkce ředitele zeměkoule,abych neuměla připustit, že se v některých věcech mohu mýlit.Když uznám svou chybu ,klidně ji i veřejně připustím.Dělám to i před dětmi ve třídě a zatím jsem autoritu neztratila.

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
2 years 5 months ago

Že mnozí ředitelé hájí „své“ nekvalifikované je pochopitelné. Byli by blázni, kdyby teď zpochybňovali svoji volbu. Navíc získávají vděčného zaměstnance.

Jana Karvaiová
Jana Karvaiová
2 years 5 months ago
Jestli jsou fakulty dobré nebo špatné tu teď neřešíme.Přece nejde o to, že začnu krást a být agresivní a když mě chytí,tak budu argumentovat blbým zákonem a proto ho odmítám respektovat. To by se mě soudy vysmály. Takže nechte si tu argumenty o špatných fakultách od cesty. Jde tu o zákon,který říká něco o kvalifikaci.Řešení fakult musí probíhat po jiné linii.Navíc by možná stálo za to, udělat anketu, jestli podobné výhrady na kvalitu vysokých škol nejsou i u jiných institucí. Nechce se mi zdát, že pouze pedagogické fakulty jsou tak příšerné a ostatní je v tomhle státě skvělé. A stále… Více »
rodič
rodič
2 years 5 months ago

Ten radikální řez se nelíbí více stranám, mezi jinými například i ředitelům škol a rodičům.
Hledáme už půl roku kvalifikovaného učitele do první třídy. Inzerujeme všude, také na ÚP. Nikde nikdo. Kde jsou ty zástupy kvalifikovaných učitelů, hořce doplácejících na mrzké nedouky zabírající jejich místo?
Proč nebuší na vrata školy?

Co když se žádný neobjeví? Řekneme rodičům, nedá se svítit, není kvalifikovaný učitel a jiný nemůže být. Jděte hledat jinou školu. Anebo se obraťte na paní Karvaiovou. Ta vám to vysvětlí.

Jana Karvaiová
Jana Karvaiová
2 years 5 months ago
Promiňte,nikdy jsem se nestavěla do role experta na všechno,tak si nechte ty osobní narážky.Pokud skutečně marně některé školy hledají kvalifikované, pak nevím,co poradit.Pokud vím z mého kraje,tak zde by problém s hledáním kvalifikovaných nebyl. Asi jsou to určitá místní specifika.Jenže myslíte si, že je fakt vhodné to řešit tím, že zaměstnáte nekvalifikovaného (např. maturanta,který se nedostal na vejšku)?Zde by mohla pomoci nějaká klauzule v zákoně, že po dobu nezbytně nutnou by mohl učit na 1. (2.) stupni učitel s kvalifikací na 2.stupeň(a obráceně).Důležité je – na dobu nezbytně nutnou. Pokud by se objevil kvalifikovaný pro 1.stupeň,pak by samozřejmě měl dostat… Více »
rodič
rodič
2 years 5 months ago

Omyl paní Daňková,
neměl jsem oním nelichotivým označením na mysli kvalifikované učitelstvo, nýbrž lidi, kteří nemají na školách co dělat, například učitele, kteří neumí učit, nebo ředitele, kteří neumí řídit, či uklízečky, které neuklízí. Pokud se vás můj, cíleně přehnaný příspěvek dotekl na citlivém místě, omlouvám se vám i jiným čtenářům, kteří si ono označení vzali osobně.

Dagmar
2 years 5 months ago

Člověk, který se vyjadřuje o jiných lidech jako o „prasatech“, nemá skutečně ve školství co dělat. Je to ohavnost, která jde úplně proti veškerému smyslu vzdělávání a výchovy.

Se mnou si nedělejte starosti, pane rodiči, jsem docela obstojná učitelka, práce mne baví, se žáky si rozumím a zároveň je moc „nešetřím“. O Vás soudím, že jste hodně nešťastný a nevyrovnaný člověk.

Irena
Irena
2 years 5 months ago

Hm, tak prasata jsou někteří učitelé,… Dlouho jsem tuto nic neřešíci diskuzi nenavštívila. A vidím, že kolegové měli pravdu, že se zde nic neřeší. Pokud jsou vítání Eduinem takoví rodiče, jako Vy, pane rodiči, tak jsem ráda, že u nás ve škole nálepku „Rodiče vítáni“ nemáme. Já jsem ochotna se rodičům věnovat kdykoliv i bez nálepky a jsem ráda, že (zatím) rodiče jako Vy k nám nedorazili. Hezké jaro, kvalifikovaná učitelka

rodič
rodič
2 years 5 months ago

Chápu,
Nejlepší rodič, uctivý rodič. Bohudík, časy, kdy rodiče sklapli podpatky a sklonili hlavy, jsou nenávratně ty tam. Lidé se probouzí z dlouhého socialistického spánku, a že je načase.

Jana Petrů
Jana Petrů
2 years 5 months ago

Přimlouvám se za to, aby i rodič, který má jiný názor než já, byl v diskuzi uctivý. Snažím se o totéž. Uctivý neznamená bez názoru.

Radek Sárközi
2 years 5 months ago

To bych od anonyma ani nečekal…

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
2 years 5 months ago
„Nepropadejme proto pocitu, že situaci vyřešíme jednou novelou, která zmírní současné požadavky zákona,“ píše Feřtek. V novele máme tři velké skupiny, kterým je vzdělání prominuto, navíc mohou vznikat komise – a to možná leží v žaludku některým nespokojeným ředitelům -, které mohou vzdělání promíjet dalším, tudíž žádná „těžko nahraditelná mezera“ pravděpodovně vůbec nevznikne. Není mi jasné, co vlastně Feřtek (nebo Eduin?) v dané chvíli ještě chce. Čekat na standard učitele? Jak dlouho? Co bude do té doby? Dalších 10 let výjimek? Z některých příspěvků v diskusi (a nejenom zde) se znovu a znovu ozývá spíše přání zákon o vysokoškolském vzdělání… Více »
Jana Petrů
Jana Petrů
2 years 5 months ago
Já jsem se vždycky domnívala, že právě pedagogické fakulty by měly být nositelkami moderních pedagogických metod a směrů a zkoumat, co děti potřebují a jak jim to poskytnout. Přitom z rozhovoru vyplývá, že fakulty čekají, až jim nějaký politik řekne, jaký má být učitel a jaký je jeho standard, a ony se tomu potom přizpůsobí. A v tom je ten zakopaný pes. A taky pravděpodobný důvod, proč pedagogické fakulty mají málo peněz. V čem spočívá jejich výzkumný přínos? V prohlášení děkanů je 11 bodů, které by skutečně byly žádoucí, ale na fakultách k tomu studenti nejsou vedeni (vím to přímo… Více »
Dáša Divišová
Dáša Divišová
2 years 5 months ago
Váš komentář se mi pravdu líbí. :) Kdyby to tak bylo a kéž by to učitelům vydrželo i v jejich reálné praxi… řadu takových učitelů znám. Jak je ale ocenit a „změřit“ jejich kvalitu? Má to být práce ředitele nebo se to dá popsat tabulkou, resp. kariérním řádem učitele? a k zadáním politiků… tak prý to funguje v Německu, tzv. duální systém vzdělávání (aktuálně prý 65% všech středoškoláků). Prý zaměstnavatelé popíšou potřebu na počet absolventů v daných oborech, z toho ministerstvo hospodářství definuje požadavky na ministerstvo školství a to stanoví počet míst na středních školách (tam se učí jen všeobecné… Více »
Dáša Divišová
Dáša Divišová
2 years 5 months ago
Kdo je to vlastně, reálně, „kvalikovaný učitel“…? Je to takový učitel, který učí např. strojírenství na SŠ, který splňuje podmínky zákona a pedagogické vzdělání, ale posledních 15 let se NEBYL ani podívat ani v jednom ve strojírenském podniku ve městě, kde se nachází škola, ve které učí předmět strojírenství(a ani nikde jinde). A na druhou stranu, je „kvalifikovaný učitel“ odborných předmětů či praxe, který svým žákům skvěle předává aktuální znalosti a zručnost daného oboru (může být i učitel angličtiny), protože si neustále udržuje kontakt s praxí daného oboru, ale nesplňuje požadavky na pedagogické vzdělávání dle zákona? Koho byste jako ředitelé… Více »
Tomáš Dopita
Tomáš Dopita
2 years 4 months ago

Odpovím vám. Ten první je neschopný a měl by být nahrazen schopným. Ten druhý je nekvalifikovaný a měl by si kvalifikaci doplnit.

Petr Koubek
2 years 5 months ago
Vážení, jsem rád, že se společnost EduIn věnuje závažnému tématu i že dokáže oddělit aktuální potřebu a dlouhodobou vizi. K textu proto jen dvě poznámky: 1. kariérní systém samozřejmě máme, je daný vyhláškou 317/2005 v platném znění doprovázející zákon o pedagogických pracovnících. Jen není dokončený, protože chybí kariérní pobídky pro ty učitele, kteří nechtějí vykonávat specializované funkce – btw, to neřeší ani „Kuhnův“ kariérní systém (vzniklý v projektu ESF realizovaném MŠMT a NIDV), který implikuje jen vznikání dalších funkcí a nemyslí tedy na učitele, kteří vidí své poslání (a „kariérní ambice“) v práce ve třídě se žáky. 2. ředitelé očekávají,… Více »
Zdenka
Zdenka
2 years 5 months ago

Petře, děkuji Vám jménem všech absolventů čekajících a bojujících za šanci učit, kteří jsou momentálně znevýhodněni nedostatkem praxe a (téměř znevýhodněni!)diplomem z pedagogické fakulty! Jen jedna poznámka – praxí v rámci pedagogické fakulty by opravdu mělo rapidně přibýt.

Petr Koubek
2 years 5 months ago

Tak snad získáte místo ve škole, kde ten systém podpory reflektivní praxe bude; já měl štěstí, ale nebyl to systém, byl to pan učitel Holeček, který mi dělal mentora a já jemu druhý hlas při zpívání :)

Dáša Divišová
Dáša Divišová
2 years 5 months ago
S povinností univerzálního požadavku na vysokoškolskou kvalifikaci (magisterské vzdělání) všech učitelů zásadně nesouhlasím… problém kvalitních a kvalifikovaných učitelů to nevyřeší!!! 1)Finance Je potřeba zásadní změna financování nejen vysokých škol, ale i středních škol. Dokud budou ředitelé škol dostávat peníze za počet studentů/žáků a nikoliv za kvalitu (kvalita nemusí znamenat pouhé splnění zákona) výuky (učitelů), resp. absolventů, do té doby nebude všeobecná vůle se změnit. O tom jsem naprosto přesvědčena. Další argument k tématu… zástupci OECD se nedavno bavili tím, že v ČR máme více míst pro studenty VŠ než je počet míst na MŠ a jak prý to můžeme ufinancovat,… Více »
Petr Koubek
2 years 5 months ago

ale pozor, učitelé na praxích NEMUSÍ MÍT VYSOKOU ŠKOLU, DOKONCE ANI MATURITU, čtěme prosím zákon!!!

Dáša Divišová
Dáša Divišová
2 years 5 months ago

pradon, já zákon čtu, ale vy a nejen vy to ve svých prohlášeních nezohledňujete… co si asi myslí učitelé MŠ a odborných předmětů… když všichni píšou učitelé budou muset mít VŠ vzdělání… prosím važte slova, díky

Petr Koubek
2 years 5 months ago

stejně tak jako umělec vyučující na uměleckých středních a vyšších odborných školách…

Petr Koubek
2 years 5 months ago

učitel MŠ také nemusí mít bakaláře… prosím, diskutujme korektně!

Dáša Divišová
Dáša Divišová
2 years 5 months ago

nemusí, ale jaký je požadavek do budoucnosti? mohl byste mi to, prosím, připomenout…

Petr Koubek
2 years 5 months ago

aktuální znění zákona o PP je zde: http://www.atre.cz/zakony/page0083.htm

Dáša Divišová
Dáša Divišová
2 years 5 months ago

když už znáte ten zákon… můžete mi také ocitovat jak řeší profesi a odbornost učitele…?
Neřeší! je to pouho pouhé polovičaté, tj. pedagogické kompetence, nikoliv odborné ve smyslu znalosti „oboru či vyučovaného předmětu“

jedná se mi jen o to, abyste za učitele nepovažovali jen učitel všeobecně vzdělávacích předmětů, tak jak se to děje ve většině prohlášení do teď… děkuji za pochopení a souhlasím, buďme korektní :)

Petr Koubek
2 years 5 months ago

§ 9 Učitel střední školy
(3) Učitel praktického vyučování získává odbornou kvalifikaci
c) středním vzděláním s maturitní zkouškou získaným ukončením vzdělávacího programu středního vzdělávání v oboru vzdělání, který odpovídá charakteru vyučovaného předmětu, a
3. studiem pedagogiky.


(5) Učitel odborného výcviku získává odbornou kvalifikaci
b) středním vzděláním s výučním listem získaným ukončením vzdělávacího programu středního vzdělávání v oboru vzdělání, který odpovídá charakteru vyučovaného předmětu, a
3. studiem pedagogiky.

Dáša Divišová
Dáša Divišová
2 years 5 months ago

a dobrá ještě jeden dotaz, protože znáte zákon určitě lépe… jak zákon řeší situaci, že učitel odborných předmětů nebyl 15 a více let v praxi jeho odbornosti a přesto dále může být učitelem, i když učí až 15 let zastaralé věci. a je považován za kvalifikovaného učitele.. předem díky za Váš odborný výklad :) tomu opravud nerozumím

Klárča
Klárča
2 years 4 months ago
Dobrý den , jsem studentkou gymnázia v posledním ročníku.Studuji dohromady už 13 let ,a tudíž jsem pár učitelů poznala.Ze své zkušenosti můžu říct, že učit je dar a ten buď člověk má a nebo nemá. Vysoká škola k tomu nepomůže.Nechápu proč se na vysoké škole(obor učitelství základní škola) mají učitelé učit derivace a podobné věci , které dětem na prvním stupni nikdy nepředají.Naopak si myslím , že čim vyšší titul učitele tím hůř umí předat dětem znalosti.Na základní škole jsem si myslela , že učitelka s doktorátem ,která nebyla schopná ani udržet pozornost žáků, natož něco naučit, je jen výjimka.Učila… Více »
Václav
2 years 4 months ago
Milá Klárčo, omlouvám se, ale nedá mi to. Neměla jste štěstí na učitele. Jste-li opravdu na gymnáziu, pak nevím, proč jste v posledním ročníku: 1) Za tečkou se píše mezera, před otazníkem a tečkou se nepíše. 2) „Vyučovací hodiny vypadaly“ – ty hodiny 3) Derivace učitel matematiky potřebuje k tomu, aby chápal, co je to funkce, jak se zkoumá, jak se dá předpovědět její průběh. 4) Účast v soutěžích nikdy a nikde nezakládá nárok na určitou známku z předmětu, i když je obvyklé, že pokud v něčem soutěžíte, máte v tom i výborné známky. Základní potíž mám ale s tím… Více »
Jindra
Jindra
2 years 4 months ago

Pane Votrubo,
doufám, že nejste učitel. Já učím už 21 let, ale takto reagovat na příspěvek do diskuse, bych si nedovolil.
Ať je někomu 10 nebo 30, má nárok na svůj názor.
Já jsem za svoji pedagogickou praxi zažil takových učitelů, o kterých se Klára zmiňuje, daleko víc…

wpDiscuz