Romea.cz: Kanadský odborník na inkluzivní vzdělávání: Jen inkluzivní škola je opravdu dobrá škola

Publikujeme text, který shrnuje vystoupení kanadského odborníka na inkluzivní vzdělávání Gordona Portera, který je momentálně v České republice. Pokud jste neměli možnost navštívit jeho přednášku v Praze, můžete jej zastihnout ještě na vzdělávacím festivale Eduspace, který se koná ode dneška do neděle v Brně (ZDE). Text vyšel 17. 5. ZDE.

„Dobří učitelé s dostatečnou podporou mohou dosáhnout i lepších výsledků než speciální pedagogové ve speciálních školách,“ řekl včera na kanadské ambasádě přední odborník na inkluzivní vzdělávání Gordon Porter, kterého do České republiky pozvala Nadace Open Society Fund. S publikem se podělil o své letité zkušenosti s inkluzí v Kanadě.

Podle něj je výsledkem třicetiletého prosazování inkluzivního vzdělávání, které v Kanadě zahájili sami rodiče, fakt, že například ve státě Nový Brunškvik  jsou všechny děti bez ohledu na jejich postižení vzdělávány ve své místní komunitní škole. „Jen inkluzivní škola je opravdu dobrá škola,“ řekl publiku Porter. „Multikulturalita dělá Kanadu silnější,“ připomněl kanadský velvyslanec Otto Jelinek, který setkání s tímto odborníkem na inkluzi zahájil. Sám dlouhodobě podporuje inkluzi a za své aktivity byl oceněn i Gordonem Porterem.

Ministr pro lidská práva Jiří Dienstbier zdůraznil, že dle mezinárodních úmluv má každé dítě právo na kvalitní vzdělávání, inkluze je tedy závazek České republiky. „V inkluzivní škole se děti učí, že každý je jiný, pokud všechny děti toto pochopí již v raném věku, celá společnost a kvalita života bude lepší pro nás pro všechny,“ uzavřel ministr.

Náměstek ministryně školství stanislav Štech uvedl, že inkluze je trend probíhající celé 20. století a že historie ukázala, že inkluze je možná, i když ne u všech a za všech okolností. Podle Štecha ideál inkluze neexistuje, jde o změnu myšlení a je to dlouhodobý proces. Na druhou stranu Gordon Porter upozornil na skutečnost, že implementace inkluze by neměla trvat déle než tři až pět let. „Pokud bude trvat déle, je možné, že se neuskuteční nikdy. Může dojít ke změně politické reprezentace, která bude mít jiné priority,“ uvedl Porter.

Zdůraznil však nutnost vydržet u jedné myšlenky a v aktivitách neustávat. Mezi některými účastníky setkání však panovaly obavy, do jaké míry jsou zkušenosti Gordona Portera aplikovatelné například v oblasti společného vzdělávání romských dětí v české společnosti se silně zakořeněným anticiganismem.  Gordon Porter k tomu uvedl: „Každá země si musí vytvořit svůj vlastní funkční model, když se však podělíme o zkušenosti, budeme úspěšní.“ Zdůraznil však, že není nutno vyhrát každou bitvu, je možno si stanovit malé cíle a propagovat pozitivní příklady.

„Vyberte si deset škol, kde to jde, udělejte z nich vzory pro ostatní, pak najděte dalších deset atd., až jich bude většina, a i těm nejzarytějším odpůrcům inkluze nezbude, než se přidat,“ dodal Porter. O tom, že společné vzdělávání žáků je jediná správná cesta, nebyl však ani Porter přesvědčen od začátku. Podle jeho slov ho však vždy zajímalo, co umí speciální pedagogové, co on ne.

Konečné rozhodnutí, že se musí něco stát na poli vzdělávání postižených dětí, ho přivedl nakonec jeho tehdy dvanáctiletý syn: „Jednou jsem ho požádal, aby na místní školu, kde se vzdělávaly postižené děti a v jíž radě jsem byl tehdy prezidentem, přinesl dopis pro paní ředitelku. Syn tam dopis nepřinesl, protože nechtěl, aby ho na této škole viděli jeho kamarádi. V této chvíli jsem si uvědomil, že musím něco udělat.“

Gordon Porter obdržel za své zásluhy v oblasti vzdělávání řadu ocenění. V roce 2010 například získal nejvyšší kanadské státní vyznamenání Řád Kanady a v roce 2013 Řád Nového Brunšviku. V roce 2012 obdržel medaili královny Alžběty II. S inkluzivní reformou školství má více než pětadvacetiletou zkušenost a v posledních 15 letech pracoval ve více než 40 zemích po celém světě. Možnost seznámit se blíže s jeho poznatky a zkušenostmi mají zájemci ještě na konci tohoto týdne na festivalu vzdělávání Eduspace v Brně.

Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
13 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pěnice Skalicová
Pěnice Skalicová
4 years ago

Kanada neni jen Brunsvik. Proc mam vtiravy pocit,ze uz jsem to cetla?A jak zbytek Kanady?A jak se jim tam podarilo zaclenit nase Romcata?

Tomáš Feřtek
Editor
4 years ago

Moderoval jsem tu debatu v Brně a na tohle jsem se také ptal. Pan Porter začínal jako ředitel a organizátor inkluzivních opatření v Novém Brunšviku, ale dnes řídí tento proces pro celou Kanadu a jezdí jako konzultant po světě. Je třeba vzít v úvahu, že v Kanadě tyto věci zaváděli už před třiceti lety, tedy je to dnes zavedená, vyzkoušená a osvědčená věc, o níž je navíc shoda napříč politickým spektrem. Pokud jde o Romy, Kanada má mnohem pestřejší etnické složení obyvatel, včetně skupin původních obyvatel – Inuitů, takže se musela vyrovnávat s podstatně většími kulturními rozdíly, než jak je… Více »

Pěnice Skalicová
Pěnice Skalicová
4 years ago

Já mám v Kanadě spoustu příbuzných. O inkluzi mluví dost s despektem. O Inuitech a Indiánech taktéž- jsou s nimi stejné problémy jako zde s Romy. Jeden z mých strýců byl i viceguvernérem provincie a o školství mi vyprávěl, ale trochu jinak, než pán na konferenci.

Romana Howe
Romana Howe
4 years ago
Reply to  Pěnice

jo jo, Inuiti (vůbec všichni indiáni) dodnes vzývají všechny své i naše bohy za přízeň štěstěny, že se konečně stali součástí naší úúúúúúžasné civilizace :), která tak pečuje o přírodu a moudrost – myslím, že i ptáčky zpěváčky mají v úctě, paní pěnice

Pěnice Skalicová
Pěnice Skalicová
4 years ago
Reply to  Romana

Jak by vam rekl muj kanadsky stryc-nedivejte se na naivni americke filmy.Bohuzel,vetsina puvodnich obyvatel uz nejsou ti opevovani rudi bratri.To je proste realita 21.stoleti.A ja spis verim tem,co v Kanade ziji od 68 roku,nez vam.I me by se vice libila predstava Indianu Karla Maye

Romana Howe
Romana Howe
4 years ago
Reply to  Pěnice

kdo tady mluví o filmech? Já mluvím o genocidě indiánů….

Pěnice Skalicová
Pěnice Skalicová
4 years ago
Reply to  Romana

Genocida Indiánů a vůbec kohokoli je hrozná. O tom žádná. Já se ale vyjadřuji k dnešku. Co bylo, to tu asi nenapravíme. A já mám dojem, že i to, co se dnes děje, je jen podobné, i když o hodně mírnější a jakobylidské. Montujeme se do postižených, montujeme se do Afriky, montujeme se do všeho. Ve jménu dobra. A je to dobro? Stojí o to ti, kterým se jako snažíme pomoci? Tuhle otázku si kladu už řadu let a odpověď zní – nestojí. určitě nestojí o pomoc tak, jak si ji představujeme my.

Romana Howe
Romana Howe
4 years ago
Reply to  Pěnice

co je to za nešvar – o tom žádná. Slýchám to často od učitelů a naskakuje mi husí kůže!

Co bylo, to ovlivnilo současnost. Vše co se ve vesmíru stane má svojí příčinu (Aristoteles).

Vaše další slova jsou pro mne nesrozumitelná.

Markéta Tillerová
Markéta Tillerová
4 years ago
Reply to  Pěnice

Pokud pomoc postavím tak, že pomůžu jedině, pokud to bude podle mě, není to pomoc, ale nejspíš snaha toho druhého ovládnout… pomoc má smysl jedině tehdy, pokud respektuje toho, komu chci pomoci. A je důležité vědět, že mám právo odmítnout pomoc, stejně jako ten druhý má právo mou pomoc nepřijmout, a není proto ani jeden horší nebo lepší..

Pěnice Skalicová
Pěnice Skalicová
4 years ago
Reply to  Markéta

Ano.podepisuji. A paní Howe asi nebude rozumět. Bohužel. Je jich víc, kdo nerozumí nebo nechtějí rozumět. Páchání dobra je stejné zlo jako páchání dobrého. Celá inkluze je postavena na tom, že jsou všichni povinni přijmout to údajné dobro. A nepište, že to není pravda. je tak postaven zákon i vyhláška.

Richard Pesik
Richard Pesik
4 years ago
Reply to  Pěnice

Viceguvernér?

Pěnice Skalicová
Pěnice Skalicová
4 years ago
Reply to  Richard

Možná jsem nenapsala přesný termín.

Richard Pesik
Richard Pesik
4 years ago

Jako dlouhodobý kanadský učitel s tím plně souhlasím.