Šedesát odborníků požádalo premiéra o odvolání ministra školství Dobeše – aktualizováno – 3882 signatářů

V pondělí 21. listopadu předal na Úřadu vlády zástupce šedesáti vysokoškolských pedagogů, ředitelů škol, učitelů a odborníků v oblasti vzdělávání dopis premiérovi Petru Nečasovi, který ho žádá o odvolání ministra školství, mládeže a tělovýchovy Josefa Dobeše. Hlavním důvodem je dlouhodobé chaotické řízení resortu. V etapě, kdy jsou zaváděny tak silné nástroje vzdělávací politiky, jako jsou například státní maturity nebo plošné testy na základních školách, není možné, aby o jejich smyslu nejen že ministr neměl jasnou představu, ale navíc ji měnil z týdne na týden. K dopisu se můžete připojit níže pomocí podpisového formuláře.

V tuto chvíli jsou na stránkách eduin.cz vystaveny tyto podpisové akce:
Výzva k bojkotu plošného testování ZDE
Dopis na podporu Metodického portálu RVP ZDE
Žádost o odvolání ministra Dobeše ZDE

 

Vážený pan

RNDr. Petr Nečas

předseda vlády České republiky

—————————————-

 

Vážený pane předsedo vlády,

naše školství se ocitlo v situaci, kdy autoritářské a neodborné zásahy ministra školství ohrožují vzdělávání našich dětí, a tím i budoucnost našeho státu. Také ve školství je třeba hledat rovnováhu mezi autoritou státu a rozmanitostí a svobodou jednotlivců. O tom, kde tato rovnováha leží a jak jí máme dosáhnout, však není shoda ani mezi odborníky, ani mezi veřejností nebo politiky.

 

V polistopadovém vývoji českého školství se neustále opakují snahy o nedemokratické nebo amatérské rozhodování jedince nebo skupiny ve vedení resortu. Ty mu také nejvíce škodí, protože maří práci všech, kteří o kvalitu vzdělávání usilují. Jejich ochotou nelze dál plýtvat. Nelze dál promarňovat osudy dětí. Je třeba společně dohodnout cestu k porozumění. Ministr Josef Dobeš v roli moderátora hledání dohody zcela selhal.

Je obtížné vyznat se v jeho zmatených záměrech, které si navzájem odporují a leckdy už po týdnu míří zase úplně jinam. Jedno je však přece jen zcela zjevné. Ministr školství kalkuluje hlavně s podporou těch učitelů a ředitelů škol, kteří si vždy radši počkají na detailní pokyny shora. Výsledky českých žáků se však začínají propadat právě proto, že se naše školství včas nezbavilo tohoto komunistického dědictví. Je hrubou chybou se k němu zase vracet. Z mladé generace by měly vyrůst samostatné a sebevědomé osobnosti, které dokážou obstát v globální konkurenci. Jejich vzdělávání nelze omezovat představami těch pedagogů, kteří samostatnost a sebevědomí sami postrádají a jde jim víc o vlastní pohodlí.

Pohár naší trpělivosti přetekl ministrovou nestoudnou představou, jak budou počítače testující žáky rozhodovat o tom, kdo půjde dál studovat a kdo do učení. Tak primitivní plošné zneužití testů odporovalo stavu vědeckého poznání a profesionální etice dávno předtím, než v psychologii získal vysokoškolský diplom. Podle všeho jde nejpravděpodobněji o další pouštění žilou státní pokladně.

Josef Dobeš ve funkci ministra školství, mládeže a tělovýchovy škodí nejen pověsti Vaší vlády, ale především škodí celé společnosti. Žádáme, abyste ho z ministerské funkce odvolal.

 

 

Podepsáni:

  1. RNDr. Oldřich Botlík, CSc., osoba samostatně výdělečně činná

  2. PaedDr. Tomáš Bouda, ředitel CDV PedF Ostravské univerzity a projektový manažer KVIC, Nový Jičín

  3. Ing. Bořivoj Brdička Ph.D., odborný asistent PedF UK

  4. Zdeněk Brož, ředitel ZŠ Chrudim, Dr. Jana Malíka

  5. Bc. Eliška Bucvanová, lektorka – Centrum pro demokratické učení

  6. Mgr. Radka Černínová, učitelka na SŠ

  7. PhDr. Pavla Čučková, zástupkyně ředitele ZŠ Kelč, okres Vsetín

  8. Mgr. Dagmar Bulanová, zástupce ředitelky ZŠ

  9. Mgr. Petr Daniš, ředitel sdružení Tereza

  10. Mgr. Justina Danišová, lektorka environmentálního vzdělávání

  11. PhDr. Eva Dittrich Sanigová, sociolog, projektový vedoucí

  12. Mgr. Saša Dobrovolná, lektorka, manažerka a kouč

  13. Mgr. Tomáš Dopita, učitel ZŠ Vsetín

  14. RNDr. Renata Fejfarová, pedagog, lektor, supervizor

  15. Tomáš Feřtek, spoluzakladatel EDUin, o.p.s.

  16. Mgr. Jan Froněk, lektor DVPP, VŠ učitel

  17. Mgr. Bohuslav Hora, zástupce ředitele, ZŠ Planá nad Lužnicí, okres Tábor

  18. Doc. Ing. Jaroslav Hrubý, CSc., vysokoškolský učitel – speciální pedagogika

  19. Mgr. Iveta Hudzietzová, pedagog

  20. Anna Chocholová, učitelka ZŠ Kladno, Norská 2633

  21. Doc. Jaroslav Kalous Ph.D., docent, FHS UK

  22. Bc. Miroslava Knedlová, ředitelka MŠ RK Waldík Zlín

  23. Mgr. Jana Kneřová, učitelka ZŠ

  24. Mgr. Věra Krejčová, Ph.D., vysokoškolská učitelka na PdF UHK a lektorka v oblasti dalšího vzdělávání učitelů

  25. Mgr. Stanislava Křížová, projektová manažerka, lektorka, učitelka

  26. PhDr. Libor Kyncl, učitel, lektor DVPP, systemický kouč

  27. Mgr. Beata Kynclová, učitelka, lektorka DVPP, systemický kouč

  28. Mgr. Karel Lippmann, gymnaziální učitel

  29. Mgr. Eva Malířová, lektorka NaZemi – Centra globálního rozvojového vzdělávání

  30. Prof. PhDr. Petr Matějů, Ph.D. Institut pro sociální a ekonomické analýzy (ISEA)

  31. Mgr. Eva Mokrošová, vedoucí útvaru DVPP, KVIC Nový Jičín

  32. Dr. Dana Moree, VŠ pedagog

  33. Mgr. Petra Morvayová Ph.D., odborná asistentka PF UJEP & profesní kouč

  34. PhDr. Jana Nováčková, CSc., předsedkyně Společnosti pro mozkově kompatibilní vzdělávání

  35. Ing. Miroslav Pavel, lektor vzdělávání a systemický kouč, Zlín

  36. prof. Ing. arch. Petr Pelčák, vedoucí Ústavu navrhování 3, Fakulta architektury VUT v Brně

  37. RNDr. Pavel Pešat Ph.D., vysokoškolský učitel FP TUL

  38. Mgr. Martina Pokorná, právník

  39. MUDr. Věra Pokorná, lékařka

  40. Mgr. Vít Pokorný, externí pedagog na UJEP

  41. Ing. Miloš Rathouský, ředitel sekce RLZ, Svaz průmyslu ČR

  42. Mgr. Michaela Rychtecká, lektorka, NaZemi – společnost pro fair trade

  43. Mgr. Bohuslav Sedláček, učitel na ZŠ

  44. Mgr. Jaroslava Simonová, analytička v oblasti školství

  45. Mgr. Zdeněk Slejška, spoluzakladatel a ředitel EDUin, o.p.s.

  46. Ing. Ivan Smolka, ředitel Waldorfského lycea v Praze

  47. Mgr. Alena Sobotová, školní speciální pedagog

  48. Prof. PhDr. Vladimíra Spilková, CSc., Univerzita Karlova a Asociace profese učitelství

  49. Hana Svobodová, ředitelka ZŠ a MŠ Kamenický Šenov

  50. Bc. Eva Sůrová, ředitelka soukromého vzdělávacího zařízení Ekoškolka Rozárka

  51. Hana Šimková, učitelka ZUŠ

  52. Mgr. Jan Špaček, asistent, Filozofická fakulta Masarykovy univerzity

  53. Mgr. František Tomášek, učitel a metodik CIV

  54. PhDr. Marek Václavík, VŠ pedagog

  55. Doc. PhDr. Josef Valenta, CSc., akademický pracovník FFU a DAMU

  56. Ing. Milan Vašák, stavitel

  57. Mgr. Hana Vaverková, ředitelka ZŠ Olomouc, Gagarinova 19

  58. Mgr. Hana Vellánová, ředitelka ZŠ Planá nad Lužnicí

  59. Anna Veselková, studentka ÚISK FF UK, koordinátorka PR aktivit Step by Step ČR

  60. Doc. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D., vedoucí Ústavu filmu a audiovizuální kultury, Masarykova univerzita

  61. Janek Wagner, šéfredaktor, Česká škola

  62. Mgr. Michaela Willheimová, lektorka – Společnost Montessori o.s.

  63. PhDr. Stanislav Zajíček, učitel, Gymnázium Matyáše Lercha, Brno

  64. Mgr. Jan Zouhar, kouč, mediátor a konzultant škol

 

AKTUÁLNÍ POČET SIGNATÁŘŮ: 3882

Pokud se chcete k žádosti připojit, vyplňte formulář zde.

Seznam signatářů naleznete zde.

Připojit se s



Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
12 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vít Pátek
Vít Pátek
11 years ago

Asi bychom se my, kdo jsme přímo zainteresováni na výdajích rezortu školství, měli podepisování tohoto dokumentu zdržet, protože by to Dobeš zcela jistě zneužil a křičel, že je za touto akcí jen prosazování soukromých obchodních zájmů. Ale moc si přeji, aby tento dokument podepsalo co nejvíce lidí, kterým nebude možno vytknout žádnou obchodní zaujatost, a aby konečně vedl k odvolání ministra. A hlavně doufám, že se pak najde lepší. Tak špatné vedení naše školství ještě za existence tohoto státu nemělo.

Matějů
Matějů
11 years ago

Se školstvím nemám (naštěstí) nis polečného, dokonce ani nevlastním dítka školou povinná. Zato mám několik spolužaček, které pod školství spadají: buď přímo učí, nebo působí v organizacích patřících pod MŠ. Když se jejich prostřednictvím doslýchám, co se v oboru děje, myslím, že odvolat toho pána včera bylo pozdě. Proto jsem podepsala.

Petr Kadlec
Petr Kadlec
11 years ago

A je možné někde podepsat petici na podporu ministra Dobeše? Podle mě je to nejlepší ministr od listopadu 89. Jasně pojmenovává problémy a s patřičným tahem na branku se snaží o jejich řešení. Učím desátým rokem a dobře vidím, kam naše školství spěje. Zcela v souladu s všeobecným úpadkem hodnot ve společnosti upadá i přístup žáků a studentů ke vzdělávání. A jinak než tvrdým přístupem to nezměníme. S většinou ministrových slov nelze nesouhlasit. Ať mluví o potřebě rozlišit špatné školy od dobrých, zpřísnit podmínky pro získání maturit, zpřísnit podmínky pro přijetí na VŠ atd atd. Je samozřejmě možné diskutovat o… Více »

ver.valikova
ver.valikova
11 years ago

Pan ministr používá pět frází, které neustále opakuje: zpětná vazba pro školy, testování v uzlových bodech, rozvolnili jsme osnovy a učitelé nevědí, co učit, školy nebudou muset platit soukromým firmám za přijímací zkoušky a ještě … podruhé přidávám učitelům.

Mně přidal jen práci.

A jestli ještě jednou prohlásí, že učitelé něvědí, co učit, opravím mu zase nějakou předmětovou vazbu.

Valíková

Renata Kozlerová
Renata Kozlerová
11 years ago

Pro pana Kadlece.
Nemyslíte, že už toho zkoušení je nějak moc? On se pan ministr opravdu nebojí, protože nemá vůbec ponětí, co všechno svýmy pokusy způsobí. Školy v České republice nejsou jen v Praze! Vzdělávat se chtějí i děti z malých vesniček a slabých sociálních rodin!

Kare Lippmann
Kare Lippmann
11 years ago

Vážený pane Kadleci,

zatím jsem od stoupenců plošného testování neslyšel závažnosti problému přiměřenou odpověď mj. na tyto otázky:
1) Čím se vyznačuje kvalitní vzdělání?
2) Co z obsahu a rozsahu vzdělání jsou testy schopny postihnout?
3) Jaký dopad má plošné testování na předchozí výuku?
4) Existuje nějaká odborná práce, která by se problematikou plošného testování zabývala a přesvědčivě dokládala vhodnost jeho využití?
5) Kdy a kde se u nás konala zásadní diskuse o testech, které se zúčastnili odborníci mající různé názory na tuto zkušební metodu?

Pavel Mráz
Pavel Mráz
11 years ago

Pro pana Kadlece (tady čtu – viz žádost): „Ministr školství kalkuluje hlavně s podporou těch učitelů a ředitelů škol, kteří si vždy radši počkají na detailní pokyny shora.“ (Aneb potrefená husa se ozvala.) A pokud chcete vlastní petici, jsem pro. Alespoň by se ukázalo, kolik lidí z řad učitelů a také jmenovitě kdo, nemá našim dětem vůbec co nabídnout. Za sebe bych rád dodal, že jsem bohužel přesvědčen o tom, že taková petice by si jistě dokázala zařídit mnohem větší podporu. Je to tím, že v naší post-komunistické společnosti je stále ještě více těch, kteří čekají na rozkazy, než samostatně… Více »

Petr Matějů
Petr Matějů
11 years ago

Nevím, jakou odpověď na otázky 3 a 4 položené panu Kadlecovi dostaneme. Odpovím za sebe: naprosto zásadní publikace na toto téma, která ovlivnila jak odbornou tak politickou debatu nejen v USA vyšla již před více než dvaceti lety. Jde o monografii: Jay P. Heubert and Robert M. Hauser (eds.): „High Stakes: Testing for Tracking, Promotion, and Graduation. Committee on Appropriate Test Use.“ Committee on Appropriate Test Use. Board on Testing and Assessment. Commission on Behavioral and Social Sciences and Education National Research Council. Washington, DC, 1999. Odpověď na otázku 5 je zřejmá: podle mého názoru se opravdu odborná debata na… Více »

Pavla Polechová
Pavla Polechová
11 years ago

A ministr takovou debatu nepochybně iniciovat nebude, evidence based policy neboli (vzdělávací) politika založená na zjištěních výzkumu a výzkum samotný ho nezajímá, sám to několikrát řekl, v tomto postoji je opět exotem v mezinárodním měřítku. Jenže i kdyby ho Nečas odvolal, Klaus to nepřijme, už to předvedl. Měli bychom napsat další dopis na vytvoření institutu pro odvolání prezidenta, impeachment. Neodvolaný ministr škodí společnosti a veřejný zájem není to, co jako veřejný zájem označuje prezident.

Jana Petrů
Jana Petrů
11 years ago

citace: „…upadá i přístup žáků a studentů ke vzdělávání. A jinak než tvrdým přístupem to nezměníme. S většinou ministrových slov nelze nesouhlasit. Ať mluví o potřebě rozlišit špatné školy od dobrých…“

A která škola je, podle Vás, pane Kadleci, ta dobrá – ta, kde učitelé nedokáží dát žákům vzdělání jinak, než pod pohrůžkou tvrdého přístupu? Nebo ta, které tvrdý přístup zničí dlouholetou práci tím, že zlikviduje vnitřní motivaci žáků, kterou se jim podařilo vybudovat?

Radek Sárközi
11 years ago

Takže nyní už pan Dobeš zná přesná jména těch lidí, na které bude muset nasadit detektivy z ABL…

Jana Dobroruková
Jana Dobroruková
11 years ago

Rozhodovat na základě testu o budoucnosti dítěte (testu, který vytváří někdo velice „statečný“, když si troufá rozhodovat plošně, kdo má právo studovat a kdo ne), mi připadá silně neetické. Myslím, že se tím ministerstvo snaží co nejméně bolestivou cestou zredukovat počet škol s maturitním vzděláním, místo aby zodpovědně rozhodlo, které školy by měly maturitou končit a kde je to zbytečné. A dále zvážit budoucnost těch středních škol, které se v posledních letech zcela nekoordinovaně vyrojily a teď je často obce drží při životě vlastními prostředky. Ovšem to jsou kroky silně nepopulární a asi na to chybí dost odvahy.