Tisková zpráva: Audit vzdělávacího systému 2020: Rok, co uspíšil digitalizaci. Dlouhodobé problémy ale přetrvávají

(c) eduin

EDUin zveřejnil Audit vzdělávacího systému za rok 2020. Nezávislá analýza shrnuje současnou situaci a také hledá cesty k řešení aktuálních výzev českého školského systému. Celý audit si na webu můžete přečíst už teď.  

Pět analytických textů analyzuje v širším kontextu aktuální témata českého školství, nechybí také shrnutí toho nejdůležitějšího, co se ve vzdělávání událo během loňského roku.

  • Česko patří mezi zeměmi Evropské unie mezi rekordmany v počtu dní, kdy děti nechodily do školy. Co se za tu dobu naučily? A co jsme se my všichni díky přepnutí do online světa naučili o škole? „Nedělejme, že se to nestalo. Byla by chyba nenavázat na technologický posun celého vzdělávacího systému,“ píše v kapitole věnované vzdělávání v době pandemie Štěpán Kment.
  • „Zatímco těmto testům nedůvěřujeme natolik, abychom z nich vypracovávali obecné statistické analýzy o kvalitě vzdělávání, neštítíme se používat je pro potřeby certifikace a přijímacích řízení. Často tak rozhodujeme o životních drahách dětí bez odůvodnění účelu nebo garance rovnosti a spolehlivosti,” komentuje Jiří Münich způsob, jakým ověřujeme znalosti a dovednosti ve vzdělávání.
  • Více než dvacet let se strategické dokumenty zabývají problémem přípravy učitelů – a zatím se nic systematického nestalo. „Ministerstvo školství se své role regulátora v tomto případě chopilo spíše opatrně a to, jak bude učitelská příprava konkrétně vypadat je primárně v rukou pedagogických fakult a fakult připravujících učitele,” upozorňuje Karel Gargulák.
  • Pandemie znovu a velmi důrazně ukázala nevýhody extrémně decentralizovaného vzdělávacího systému, stát v něm není schopen efektivně realizovat svou vzdělávací politiku. Odkud začít se změnou? Ze středu, doporučuje Miroslav Hřebecký.
  • „40 procent absolventů učňovské větve nepracuje v oboru, který vystudovali. Obecně platí, že odborná kvalifikace v ČR na rozdíl od jiných zemí dle dostupných dat nezvyšuje pravděpodobnost uplatnění na trhu práce,“ píše Karel Gargulák v textu věnovanému stavu odborného školství.

Podívejte se na záznam představení Auditu vzdělávacího systému 2020:

Stručný souhrn jednotlivých kapitol najdete v ZDE.

Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments