Tři nejlepší učitelky postupují do mezinárodní soutěže a svět podle Marka Hermana v LOLO třídě

18. 6. 2018
EDUin
beduin_210x210

Co přinesl týden 11.6. – 17.6.

Témata týdne: V reprodukci chudoby prostřednictvím vzdělávání je ČR mistrovská. Bob Kartous v komentáři pro Alarm upozorňuje v souvislosti s nedávno vydanými výsledky výzkumu Medianu o hrozbě chudoby mezi mladými lidmi (Britské listy), že vzdělávací systém aktivně přispívá k reprodukci chudoby, místo aby ji odstraňoval, a poukazuje na zájmy, které tuto reprodukci podporujíDěti na sociálních sítích jsou v průměru dříve než ve 13 letech. Česká rada dětí a mládeže zveřejnila výsledky průzkumu mezi českými dětmi a mladými od 10 do 18 let na téma sociálních sítí.  V průměru si děti reálně zakládají své profily na sociálních sítích dříve než ve 13 letech. Nebezpečí při užívání internetu si z téměř 90 % nepřipouštějí, nicméně deklarují, že jsou si jich vědomy. Doporučení: nenavyšovat věk dostupnosti na 15 let, vzdělávat rodiče i děti. Masarykova univerzita usnadní volbu studia. V souvislosti s přechodem na tzv. institucionální akreditaci umožní MU od akademického roku 2019/2020 odloženou volbu zaměření a snadnější studium na dvou fakultách zároveň (iDNES.cz). Unschooling, střet vzdělávacích paradigmat a Klausova „břitva“. Zastánci unschoolingu tvrdí, že samotný rodič a podnětné prostředí dává vše potřebné. Kritici v něm vidí riziko v dogmatické představě některých rodičů o „omnipotenci“ dětí. Klaus ml. „nemá na takové kraviny čas“… (Lidové noviny).

Výrok týdne: 

”Vnímám potřebu rozvoje jemné motoriky jako součásti lidské inteligence. Místo dílen bych tedy doporučoval muzicírování (nikoli „hudební výchovu“), které oproti kladivu a motyce dá člověku ještě několik dalších osobnostních rozměrů navíc.” Podnikatel, investor a zastupitel Jihomoravského kraje Jiří Hlavenka v rozhovoru o vzdělávání v 21. století pro magazín Perpetuum.

Novinky: 

  • „NĚŽNÉ A VOŇAVÉ MATKY“: SVĚT MARKA HERMANA V DALŠÍ LOLO TŘÍDĚ

Lobbista a učitel PR Marek Herman je relativně častým hostem mediálních interview na téma „rodičovství“ a „genderových rolí“ ve výchově dětí. Jeho názor je založen na imperativu, že matka je nezbytným elementem zdravého a prospěšného vývoje dítěte. Je zastáncem klasického rozdělení rolí, protože „máma je máma a táta je táta“ (Maminka.cz). Za vinu matkám klade, že se odchýlily od své původní role „dárkyň života“ a otcům, že historicky selhali v roli ochránců, a to zejména ve 2. světové válce (Novinky.cz). Herman je také jedním z iniciátorů petice proti zákonnému právu na umístění dvouletých dětí do mateřských škol. Podle petice dvouleté děti do mateřských škol nepatří, neboť, v souladu s Hermanovými postoji, se o ně v tomto vývojovém období má starat výhradně či převážně matka. Tento postoj významně zpochybnil bývalý ministr školství Stanislav Štech, když poukázal na rozšíření rané institucionální výchovy v rozvinutých evropských zemích a na situaci rodin v potížích (Deník Referendum). A právě Marek Herman bude dalším hostem LOLO třídy, nového pořadu zaměřeného na rodiče z dílny LOLO Zone, EDUin a Seznam.cz. V moderované diskusi s Bobem Kartousem dojde na to, zda je možné zastávat pozici klasického rozdělení rolí ve světě, který se diametrálně proměnil, o kulturních rozdílech, které výchovu dětí a rozdělení rolí výrazně ovlivňují i o specifické situaci různých rodin, které nemohou dostát ideálnímu standardu. Rozhovor a následné videochaty s Markem Hermanem proběhnou ve středu 20. 6. od 9:30. Zaregistrujte se do LOLO třídy, kapacita je omezená.

  • PLOŠNÉ TESTOVÁNÍ: VZDĚLÁVÁNÍ K HLOUPOSTI A SYSTÉM MATURIT VE FINSKU

Lidové noviny vydaly komentář Oldřicha Botlíka, dlouholetého profesionála v oblasti měření výsledků vzdělávání. Botlík v něm detailně rozkrývá na konkrétních příkladech úloh v plošných testech (přijímací zkoušky a státní maturita), jak tyto vedou k drilu a hodnotí často nesouvisející dovednosti, například pochopit zbytečně složité zadání, místo samotného obsahu vzdělávání. Vedle toho ukazuje, že v úlohách, které v maturitě testovaly pochopení principů a vyvození neznámého z dostupných informací, žáci selhávají. Botlík uzavírá poukazem na varovné signály, které míní z těchto nástrojů učinit vlivné regulátory přístupu k formálnímu vzdělání, zejména k omezení počtu maturantů a tedy i VŠ studentů. Takovou funkci plošného testování podpořil např. odvolaný ředitel servisní organizace Cermat Jiří Zíka (ČT). V souvislosti s maturitou a regulací prostřednictvím high-stakes zkoušek se nabízí srovnání s Finskem, které poskytuje ze své studijní stáže předsedkyně SKAV Sylvie Pýchová. Finská státní maturita platí jen pro všeobecné vzdělávací obory, více než 50 % studentů z každého populačního ročníku směřuje na odborné střední školy a pro ty není povinná (mohou však pokračovat ve studiu na VŠ). Tito studenti si však mohou do svého studia dobrovolně zakomponovat modul státní maturity.

  • PLATY ČESKÝCH UČITELŮ VE SROVNÁNÍ S VŠ VZDĚLANÝMI: MINIMÁLNÍ NÁRŮST V POSLEDNÍCH LETECH

Nová studie think tanku IDEA, projektu CERGE-EI, jmenovitě autorů Daniela Münicha a Vladimíra Smolky, poukazuje na přetrvávající závažný deficit v platech českých učitelů. Jakkoliv se podařilo vládě Bohuslava Sobotky a za ministrování Kateřiny Valachové a Stanislava Štecha navýšit procentuálně pevnou část učitelských mezd (byť panují spory o tom, k jak vysokému navýšení vlastně došlo), studie IDEA ukazuje, že v poměru k platům jiných VŠ vzdělaných na českém pracovním trhu došlo ke zcela zanedbatelnému růstu. Zatímco průměr v OECD je 83 % vůči průměrnému platu všech VŠ vzdělaných, v ČR jde o podle dostupných dat (2015) o 56 %. V roce 2017 se zvýšil rozdíl mezi platy VŠ vzdělaných ve veřejném sektoru na 21,8 % v neprospěch učitelů. Současná vláda v demisipřipravovaná koaliční vláda (iDNES.cz) má za cíl navýšit platy učitelů během 4 let na 150 % současného průměrného platu učitelů v MŠ, ZŠ a SŠ.

  • PRVNÍ ČESKÁ GLOBAL TEACHER PRIZE MÁ SVÉ VÍTĚZE

Ocenění v rámci prvního celonárodního ročníku Global Teacher Prize bylo uděleno ve čtvrtek 14. 6. Celkovou vítězkou se stala Kateřina Vrtišková ze ZŠ Jílové u Prahy, druhé místo obsadila Petra Šubrtová ze ZŠ Petřiny, třetí místo patří Kateřině Sládkové ze ZŠ Za Nádražím v Českém Krumlově. Konkrétních kvalit oceněných učitelek si všímá server Novinky.cz. Ocenění, jehož hlavním partnerem je firma Albi a partnerem je Nadace Blíž k sobě, se snaží reflektovat nejen deklarovanou činnost učitelů či oblibu, ale jejich práci ve třídě. Členové výběrové komise proto navštěvují finalisty přímo ve výuce a posuzují stanovená kritéria. Tři nejvýše oceněné finalistky získají podporu EDUin v nominaci do mezinárodního kola soutěže, jehož vyhlášení proběhne v březnu příštího roku v Dubaji.

Inspirace z (a do) praxe: 

Výběr z EDUkalendáře:

  • 19. 6., 19.00, Praha, Když děti učí roboti
  • do 29. 6., celá ČR, Týdny mediálního vzdělávání
  • do 31. 10., celá ČR, Běh pro Afriku
logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články