Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Co přinesl týden 20. 4. – 24. 4. 2020
Krátce:
Výrok týdne: „Dnes je vzájemná komunikace skoro každodenní, učitelé se zajímají o to, jak děti a rodiny výuku zvládají, rodiče se ptají učitelů na nejasnosti. Dříve paní učitelka pouze dvakrát ročně pozvala rodiče na třídní schůzky, popřípadě jim poslala lísteček, že mají zaplatit školu v přírodě a kam se pojede.“ Podle Jany Šindelářové z FF UK distanční výuka zintenzivnila komunikaci mezi školami a rodinami. Řekla to na debatě DOXu o školství (Aktualne.cz).
V souvislostech:
„Zásadní je, že ve vyhlášce řekneme, jak přistupovat k tomu hodnocení a de facto touto vyhláškou vypneme školní řády tak, aby mohlo být ze strany škol přihlédnuto k dané situaci a hodnoceno třeba formativně,“ řekl ministr školství Robert Plaga začátkem dubna (Novinky.cz) k otázce klasifikace žáků. S blížícím se koncem školního roku a nedobrovolným přechodem na distanční vyučování bylo třeba aktualizovat pravidla pro vystavení vysvědčení. Ministr Plaga v mnoha mediálních vyjádřeních podporoval zpětnou vazbu, formativní hodnocení, a naopak vystupoval proti známkování, které je podle něj za nynější situace nespravedlivé. Plagův resort ovšem překvapivě předložil klasifikační vyhlášku, která tato slova zdaleka nenaplňuje.
Hlavním cílem, který ministerstvo ve vyhlášce sleduje, je zabránit vysvědčení z druhého pololetí, kde bude stát „Nehodnocen(a)“. Proto vznikly tři stupně, podle nichž žáka hodnotit: předně u všech dětí využít podklady za dobu osobní přítomnosti ve školách, dále u těch s dostatečnými podmínkami pro vzdělávání na dálku vyjít z podkladů pro hodnocení, a nelze-li uplatnit ani jedno z předešlého, mají školy využít hodnocení výsledků žáka za první pololetí školního roku. Vyhláška nevybízí školy k tomu, aby hodnotily slovně, a tak zůstává na školách, jestli se pro tento způsob místo známek rozhodnou. Valná většina českých škol přitom slovní hodnocení na vysvědčení nepoužívá a bez jasného pokynu k němu spíše nepřistoupí.
Navíc, ministerstvo v důvodové zprávě vyhlášky velmi zvláštně operuje s vymezením období prezenčního vzdělávání, tedy s prvním stupněm pro hodnocení. Nejprve správně uvádí, že žáci strávili ve školách necelou třetinu druhého pololetí (únor-březen), přičemž do toho školám běžně vstoupily jarní prázdniny, hned ale navazuje očekáváním, že děti ve škole stráví ještě další dva měsíce. Návrh klasifikační vyhlášky totiž předpokládá „opětovné umožnění prezenční přítomnosti žáků na vzdělávání“ v polovině května nebo v průběhu června. Tvůrci vyhlášky polemizují s dodatečným měsícem, kdy všechny děti budou ve školách, čímž se dle jejich slov můžeme dostat až na polovinu doby trvaní prezenční výuky za druhé pololetí. Přitom to je v přímém nesouladu s harmonogramem otevírání škol, který samo ministerstvo vydalo. Vyvstává otázka, jestli se odbory ministerstva vzájemně informují o svých opatření, či zda vyhláška nepočítá s tím, že se plán návratu dětí do škol ještě změní.
Dále za zcela překvapivé lze považovat doporučení hodnotit snahu žáků, jejich odevzdávání úkolů nebo samostatnou práci za období vzdělávání na dálku. Ministerstvo sice doplňuje, že k tomu má dojít „s uvážením objektivních možností a podmínek pro zapojení žáka do vzdělávání na dálku“, ale učitel bude stěží mít jasně zmapované domácí prostředí všech několika desítek svých žáků. Je tak možné, že se vyhláškou utvrdí nerovnosti vzdělávacích příležitostí a domácího prostředí, na nějž jsou nyní žáci zcela odkázání. Jediné, co ministerstvo školství pojistilo, je, že žáci nemají dostat na vysvědčení pětku vlivem své činnosti během distanční výuky. „Předložená vyhláška je metodicky chabá, neposkytuje školám oporu a nenaznačuje možnosti pro uplatnění inovativnějších způsobů závěrečného hodnocení žáků, přestože k tomu ministr Plaga nabádá snad v každém rozhovoru,“ říká analytik EDUinu Karel Gargulák.
Otázku známkování při zavřených školách řeší celý svět. Skvělou inspiraci, na níž EDUin upozorňoval, představuje postup na Slovensku. Učitelé v sousední zemi na vysvědčení nemusí hodnotit „výchovy“, všichni prvňáčci obdrží slovní hodnocení a ostatní ročníky taktéž, případně doplněné známkami. Na slovenskou praxi se odkazují i učitelé z Učitelské platformy (České noviny), kteří doplňují, že často nemají dostatek známek a dožadují se ministerstva, aby žáky nemuseli klasifikovat. I na druhé straně zeměkoule probíhá diskuse podobně. Kanadský profesor Louis Volante z Brock University své vládě doporučuje, aby se učitelé zaměřili na formativní hodnocení (The Conversation). „Výzkum jasně ukazuje, že když poskytujete zpětnou vazbu bez známek, má to pozitivní dopad na učení a výsledky studentů,“ říká Volante, který zkoumá metody hodnocení žáků.
Štěpán Kment, analytik EDUin
Výběr z Edukalendáře: