Tisková zpráva: Jak budou na Slovensku psát vysvědčení

ilustrační foto

Slovenské ministerstvo školství vydalo pravidla pro průběžné i závěrečné hodnocení v mimořádné době

Praha, 9. dubna – České ministerstvo stále ještě pracuje na pravidlech pro učitele, jak hodnotit a klasifikovat žáky ve druhém pololetí letošního školního roku. Slovenští učitelé už takový návod mají, a to velmi dobrý. Vybíráme z něj základní zásady, podle nichž se bude letos na Slovensku psát vysvědčení.

Zadáním nového ministra školství Branislava Gröhlinga je dodržení tří základních principů:

  • zajistit spravedlivost hodnocení každého žáka respektováním individuálních podmínek na jeho domácí přípravu a distanční vzdělávání
  • soustředit se na poskytování slovní zpětné vazby
  • akceptovat jedinečnost celkových podmínek žáků na vzdělávání

Výběr ze slovenských pravidel pro hodnocení (ne známkování) v letním pololetí:

  • během přerušeného vyučování se klasifikovat nebude, průběžné hodnocení má mít podobu konstruktivní zpětné vazby, má mít motivační charakter, pojmenovávat chyby a navrhovat postup, jak je odstranit
  • slovenské ministerstvo nedoporučuje během výuky na dálku hodnotit na základě testů a písemných zkoušek
  • ruší také povinnost realizovat předepsané kontrolní práce
  • v průběžném i závěrečném hodnocení doporučuje zohlednit i sebehodnocení žáka
  • po návratu žáků do školy se nebude minimálně tři týdny ústně ani písemně zkoušet

Podle čeho budou slovenští učitelé psát vysvědčení:

  • pokladem pro závěrečnou klasifikaci mají být hlavně portfolia žákovských prací a rozhovory s žáky, případně konzultace s rodiči, klasifikace má přihlížet k individuálním podmínkám žáka, včetně jeho osobnosti nebo domácího zázemí
  • předměty, jejichž cíle nelze při vzdělávání na dálku dosáhnout (především “výchovy”) se na vysvědčení nebudou vůbec klasifikovat, jejich výčet stanoví ředitel školy
  • prvňáčci nedostanou na vysvědčení známky, škola je bude hodnotit jen slovně
  • v ostatních ročnících je možná jakákoli kombinace slovního hodnocení a známek, kterou škola zvolí, ve všech ročnících je možné pouze slovní hodnocení
  • žáci nebudou na vysvědčení hodnoceni jako nedostateční, až na opravdu mimořádné případy při realizaci přezkoušení či komisionálních zkoušek

Karel Gargulák, analytik EDUin:  “Na závazných pokynech slovenského ministerstva školství k hodnocení a klasifikaci žáků ve složitém období je dobře vidět, že byly připraveny skutečně komplexně a promyšleně. K tomu patří i zákaz písemně i ústně žáky zkoušet nejméně tři týdny poté, co se žáci vrátí do škol, zejména pokud k tomu dojde ještě před koncem tohoto školního roku. Tento zákaz bude chránit žáky před nedočkavými učiteli, kteří by se ve zbývajících pár dnech před uzavřením klasifikace mohli snažit co nejrychleji – a často nesmyslně – nasbírat chybějící známky, aby mohli klasifikovat, jako by výuka v tomto pololetí probíhala normálně.” 

Připojit se s



Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
1 Komentář
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Josef Soukal
Josef Soukal
2 years ago

Ne že by v ministerském materiálu nebyly dobré věci a snad si dovedu představit, čemu se snažil zabránit, ovšem pokusím se konstruktivně upozornit na problematická místa: – během přerušeného vyučování se klasifikovat nebude, průběžné hodnocení má mít podobu konstruktivní zpětné vazby, má mít motivační charakter, pojmenovávat chyby a navrhovat postup, jak je odstranit – Klasifikování – zřejmě se myslí známkami – se může přirozeně propojovat s tím, co je v tomto bodu uvedeno dále. – slovenské ministerstvo nedoporučuje během výuky na dálku hodnotit na základě testů a písemných zkoušek – Testy či klasické písemky poskytují zhruba stejně přesné / nepřesné… Více »