Žebříčky škol. Nové koště, které špatně mete.

Ministr Dobeš vypustil z lahve džina a teď ho bude jen těžko cpát zpátky. Názor, že není rozumné zveřejňovat žebříčky škol vzešlé ze státní maturity, je správný a je dobře, že si ministr, který ještě loni s jejich zveřejněním počítal, nechal od kolegů na ministerstvu poradit. Jenže nakonec přece jen neodolal, zveřejnil alespoň nejlepší školy v republice a v krajích, a reakce byla očekávatelná. Masový zájem médií a volání od hejtmanů po novináře a rodiče, že chtějí ten žebříček celý. V něčem je pan ministr nepoučitelný. Teď už je to jen otázka času, kdy se žebříček maturujících škol dostane na veřejnost. Tak si alespoň ujasněme, co se z něho dá a nedá vyčíst. Jeho zveřejnění nám mnoho neprospěje, tak ať alespoň moc neškodí.

 

Největší potíž je, že ten žebříček budeme brát příliš vážně. Neřekneme si, že ukazuje jen to, jak která škola zvládla poněkud problematické maturitní testy a primitivně zadanou písemku, ale budeme ten žebříček brát jako ověřené pořadí škol od nejlepší po nejhorší (vsaďte se!). Jenže jsou přinejmenším tři důvody, proč je to nesmysl:

 

  • Srovnáváme jen obtížně srovnatelné. Spektrum středních škol je u nás velmi široké. Od učilišť po elitní gymnázia. Na každé té škole maturovali žáci z trochu jiné skladby předmětů, navíc v některých předmětech žáci vybírali mezi testem základní a vyšší úrovně. To všechno přepočítal Cermat podle jakéhosi vzorce do jednoho čísla. O jeho relevanci by bylo dobré se dozvědět něco víc a detailní pořadí v tomto žebříčku bych moc vážně nebral. Nanejvýš tak obecné sdělení, že gymnázia uspěla zásadně lépe než odborné školy. Ale to není žádná novinka, to jsme věděli a očekávali už před státní maturitou.
  •  

  • Státní maturita umí změřit jen méně podstatné věci. Mluvil jsem s ředitelem pražského Waldorfského lycea, které se mezi odbornými školami umístilo s velkým náskokem na prvním místě. Takže by pan ředitel měl být rád. Možná je, ale dodává, že tohle umístění říká nanejvýš, že jejich studenti „také zvládnou to, co chce ověřovat stát“, ale ty podstatné kompetence, které chtějí u studentů pěstovat, státní maturita zcela míjí. Podobně ředitelé středních škol Moravskoslezského kraje, s nimiž jsem mluvil v pátek na semináři o státní maturitě (opět tu byli i ti „úspěšní“), odhadovali, že tato maturita může ověřit tak 20 – 30% žákovských kompetencí a ve skutečnosti je méně náročná a vypovídající než předchozí maturitní model.
  •  

  • Výsledek často víc vypovídá o dětech než o škole. Jestliže se podíváme na výsledky škol podle krajů, vypadá to, že nejhorší školy jsou v Karlovarském a Libereckém kraji. Myslíte si, že to tak opravdu je? Podle mě ne. Populace v těchto dvou krajích má přece následkem poválečné historie mnohem nižší podíl vysokoškoláků a lidí ochotných investovat do vzdělání. A když jdou jejich děti na střední školu, je pro ně velmi těžké dosáhnout dobrých výsledků, ať se učitelé snaží sebevíc. Koneckonců výrazný úspěch pražských škol a vůbec škol ve velkých městech je způsoben zrcadlově shodným mechanismem. Jenže rodiče, kteří se na žebříček podívají, děti do škol na jeho konci logicky odmítnou dát. Máte pocit, že je to dobře? Ano, pochopitelné to je, ale problematické děti se jen přelijí jinam, problém nezmizí.

Proto má mít podrobné výsledky podobného testování v ruce jen školní inspekce a ta se má jít podívat do neúspěšných škol, jestli opravdu jsou mizerně organizované, nebo se ocitly v nevýhodné situaci a musejí učit obtížně vzdělavatelné žáky. Jinak budeme novým koštětem státně – maturitního žebříčku honit vodu kolem dokola po dvoře v představě, že sama od sebe zmizí.

 

Jednoduché přirovnání. Představme si stovku desetibojařů, které necháme předvést jen tři čtyři disciplíny, a to ještě někoho necháme skákat, někoho běhat, někoho házet oštěpem a pak z toho s velkou slávou sestavíme žebříček nejlepších desetibojařů. Bylo by to nevěrohodné a k smíchu, i kdyby shodou okolností byli na prvních příčkách jako obvykle Dvořák a Šebrle.

 

Zatímco u sportovců je mylnost takového žebříčku úspěšných všem a hned jasná, v případě škol a studentů to odmítáme vzít na vědomí. Proto případně zveřejněné pořadí škol doporučuji číst s mírou. Nadměrná konzumace může škodit.

 

P.S. Docela přesně formuluje převládající názor veřejnosti kolega bloger Josef Nožička. Čtěte ZDE.

 

11
Přidat komentář

avatar
11 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
Ondřej HausenblasJan MikulaJanveronika valíková Recent comment authors
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozorňovat mě na
Veronika

Nu, když jsme prošvihli příležitost, jak přesvědčit veřejné mínění, že je ministr školství demagog, co s tím teď naděláme.

Odjedeme na prázdniny.

vv

Ondřej Hausenblas

Prázdniny lákají a nedají se odvrátit. Naštěstí. Ale myslím, že každá trefa do úřední a politické zpupnosti je důležitá. Neřekl bych, že si veřejnost – aspoň její inteligentnější část – myslí, že pan Dobeš není demagog. Je to horší – i když si to myslíme, rezignujeme. To je, přátelé, totéž jako za (ab)normalizace v 70.letech. Jen zcela zanedbaný buran nebo úplný idiot mohl tehdy věřit na nějaké bolševické žvásty, a přece tolik lidí rezignovalo a dopřálo štrébrům bez skrupulí, aby si ve jménu socialismu rozkradli stát. Ovšem byo tehdy možné přijít o zaměstnání. Dneska nám osobně nic nehrozí, když budeme… Více »

Veronika

Myslím, že se mýlíte, pane Hausenblasi. Vám nic nehrozí. Učitelům středních škol, kteří dávají najevo svou nespokojenost, hrozí ztráta zaměstnání sále zřetelněji. Možná byste si to na fakultách měli uvědomit. A možná byste si také měli uvědomit, že když jsme před dvěma lety začali volat o pomoc, nikdo nám nenaslouchal. Proto se nedivte, že všechny své studenty důrazně varuji před studiem češtiny. Na FF UK i Pedagogické fakultě. Jazyk je vždycky napaden nejdříve. Klidně s perte dále. Vojáci jsou unavení. Jejich generálové se buď nechali koupit, nebo poletovali v oblacích. Nebo obojí. vv

Jan

Dobrý den, musím říct, že argumenty proti zvěřejnění jsou dost mylné. Jinými slovy říkáte, že obyvatelstvo a předvším rodiče jsou neinteligentní tvorové, kteří nechápou omezenost státní maturity jako ukazatele kvality školy (viz tento a další Vaše příspěvky). Mimochodem i v atletice v desetiboji, pokud člověk například po čtvrté disciplíně odstoupí a tedy šest disciplín nedokončí, je uveden ve výsledkové listině. Proboha přestaňme dělat z rodičů hlupáky a ze státu (české školní inspekce) jedinou instituci, která dokáže školy zhodnoti. Jsou to právě rodiče a jenom rodiče, nikdo jiný, kteří mají odpovědnost za své děti, tak jim prosím Vás dejme maximum informací,… Více »

Veronika

Kolik rodičů si prostudovalo didaktické testy z češtiny? V mých elitních třídách na elitním gymnáziu to byli asi tři lidé. Ale žebříčky zajímají všechny. Pěna u huby, biče do rukou. Užijte si to. vv

Jan Mikula

To jako, že sportovat mohou jen lidé vystudování na FTVS? Abych si nakoupil v Albertu, tak musím mít VŠCHT (Fakulta potravinářské a biochemické technologie)? Na balení potravin máte také chemické látky, kterým 99% lidí ve skutečnosti vůbec nerozumí a přesto díky přirozené inteligenci respektive intuici nám tyto informace na výrobcích potravin pomáhají k lepším nákupům. A přeci naprosto stejně je to u státních maturit. Ano 99% rodičů státní maturitu neprostudovalo, přesto jím zveřejněné výsledky pomohou k lepšímu výberu školy pro své děti. A pokud by zvěřejnění výsledků škol vedlo k tomu, že jen 1% rodičů půjdou za svým ředitelem školy… Více »

Veronika

Pane Mikulo, jazyk není sportovní disciplína. Ale pokud někdo postaví laťku mimo rozběhovou dráhu a doskočiště, většinou to poznají i nesportovci. Pokud se tedy obtěžují sledovat závody. Pokud jen nečtou výsledkové listiny. Ty blafy o laťkách a sportovních výkonech, které pan ministr a vy tak často používáte, začínají být nudné. Neučím studenty soutěžit. Učím je číst, psát a přemýšlet. A nepodléhat demagogickým tezím. Dobrou noc vv

Jan Mikula

Ale já s Vámi souhlasím. Mě akorát vadí, že si myslíte, že rodiče jsou hlupáci a vy jediný jste ti chytří, kdo testům rozumí.

Mimochodem je mnohem lepší rozporovat jednotlivé argumentu, než psaní o blafech. Sportovní příklady jsem použil jednduše proto, jelikož je využil i autor článku.

Píšete, že učíte studenty číst, psát a přemýšlet. Skvělé. Proč to samé neumožníme rodičům – přečíst si výsledky maturitních zkoušek, popřemýšlet, co výsledky znamenají a případně napsat řediteli/učitelům, jak dosáhnout zlepšení.

Veronika

Ale naše škola to rodičům umožnila. Jsou tu dobře vybrané děti a měly skvělé výsledky. Ne mou zádsluhou – já maturuji až za rok a mám strach. Protože českou poezii učím méně než světovou prózu. Možná stojí za úvahu, pane Mikulo, že proti maturitě, konkrétně proti systému a obsahu maturity z ČJL se ohrazují češtináři právě z těch škol, které „laťku“ ministra Dobeše přeskočily bez problémů. A hlupáky z rodičů nedělám. Hlupáka ze mě dělá pan ministr Dobeš. Také svou češtinou. vv

Jan Mikula

Já ale brojím proti snaze nezveřejňovat výsledků maturit jako takových. To, že maturitní testy byly špatně připraveny včetně těch z češtiny je bez diskuse. A do příštích ročníků maturit se musí kvalita testů jednoznačně zlepšit. Toto vůbec nerozporuji. Jediné, co rozporuji, je fakt, že by se neměly zveřejňovat kompletní výsledky státních maturit.

Ondřej Hausenblas

Pro vv: Docela mě mrzí, že mě házíte do stejného pytle. Všimla jste si, že proti hloupé státní maturitě něco dělám – nejen já, ale společně s dalšími, od samého počátku, tj. ještě od minulého století, když ji vymýšleli? A psali jsme o tom, kde se dalo číst. Když to ovšem někdo četl (číst, to je ovšem podstatný rys veřejné debaty). Když na fakultu (na tu hroznou FF i na PedF) přišla z MŠMT nějaká žádost o vyjádření – a ony chodily, psal jsem to já, a byl to vždy hodně podrobný rozbor toho, co je v ní chybného a… Více »