Tisková zpráva: Každoroční handrkování o procenta je nedůstojné

ilustrační foto

EDUin vítá návrh Pirátů, podle nějž by se učitelské platy automaticky upravovaly na 130 procent průměrné mzdy.

Praha, 5. března – Do konce volebního období vlády, která slíbila zvýšit průměrný plat učitelů na 150 procent průměrného platu z roku 2017, už zbývá jen rok a jedno vyjednávání o státním rozpočtu, které ukáže, zda se jí podaří slib splnit. Česká pirátská strana nyní předložila pozměňovací návrh k novele zákona o pedagogických pracovnících, který odpovídá na otázku, jak by učitelské platy měly vypadat po roce 2021.

Podstatou pirátského návrhu je navázání objemu prostředků ze státního rozpočtu určených na platy pedagogických pracovníků na průměrnou mzdu v České republice tak, aby průměrný plat pedagogických pracovníků odpovídal minimálně 130 procentům této průměrné mzdy. Z celkového objemu prostředků má být 5/6 určeno na tarifní část platu, 1/6 na jeho netarifní složky.

„Obecně návrh vítáme. Otevírá debatu nad otázkou, jak systémově ukotvit odměňování práce pedagogických pracovníků – učitelů i ředitelů, kteří i přes navýšení platů v posledních letech stále patří k nejhůře odměňovaným v rámci zemí Evropské unie a OECD,“ říká analytik EDUin Karel Gargulák.

Způsob, jakým to chtějí Piráti udělat, tedy navázání na průměrnou mzdu, považuje EDUin za funkční řešení, které by do budoucna umožnilo vyhnout se nedůstojným tahanicím provázejícím v posledních letech prakticky pravidelně vyjednávání o státním rozpočtu. Pro učitele i ty, kdo o učitelském povolání uvažují, by to byl signál, že to tato vláda s podporou vzdělávání myslí vážně i do budoucna. Cenné je i to, že pozměňovací návrh klade zvláštní důraz na zvýšení platů pedagogů v mateřských školách i začínajících učitelů.

Některé části návrhu by si však zasloužily zvážit:

  1. Podíl motivační složky platu by měl být vyšší. Měl by také být plně v rukou ředitele školy, který musí mít možnost ocenit kvalitní pedagogickou práci svých zaměstnanců. Ideální poměr mezi základní (tarif) a motivační (nadtarif) částí platu je podle EDUin 75 ku 25 procentům.
  2. Spíše než na průměrnou mzdu pro všechny zaměstnance (tedy soukromý i veřejný sektor) by mohlo být vhodnější navázat plat pedagogů na průměrný plat ve veřejné sféře, mezi jehož zaměstnance učitelé patří. To by mohlo mimo jiné zabránit možnému poklesu jejich platů během hospodářských výkyvů.
  3. Návrh v současné podobě zachovává „věkový automat“, kdy zvyšování základního platu učitele závisí téměř výhradně na délce jeho učitelské praxe. Příliš přitom neřeší, jak odměňovat další práci navíc nebo jak zohlednit ve výši platu kariérní a profesní růst.
  4. Ve sněmovně se nyní projednává novela zákoníku práce, jejímž cílem je zvýšení tzv. funkčních příplatků a především příplatků za třídnictví. „Zejména třídnictví je dnes velmi podceněné, přitom třídní učitelé jsou první linie většiny výchovných procesů a sociální práce s rodinou, státu odvádějí nesmírně cennou službu,“ říká programový ředitel EDUin Miroslav Hřebecký. Piráty předložený návrh to však nereflektuje.

Přidat komentář

avatar
  Odebírat komentáře  
Upozorňovat mě na