Tisková zpráva: Naplňovat Strategii 2020 se v mnoha ohledech nedaří, je třeba to napravit

ilustrační foto (c) Kateřina Lánská

MŠMT podniklo chvályhodný krok, analýza naplňování Strategie vzdělávací politiky v ČR do roku 2020 ukazuje na řadu problémů, které je třeba řešit. Vyzýváme MŠMT k participaci na každoročním Auditu vzdělávacího systému.

Praha, 20. dubna – Analýza naplňování Strategie vzdělávací politiky v ČR do roku 2020, zpracovaná týmem s vysokým expertním kreditem, ukazuje, nakolik se (ne)podařilo cíle strategie prosadit. MŠMT tím podniklo doposud ojedinělý, byť zcela přirozený krok posilující důvěru ve vzdělávací politiku v ČR. Výsledek analýzy ukazuje, že přes určité kroky, zejména v legislativní oblasti, které cíle strategie sledují, je nutné podniknout kroky, které významně přesahují dosavadní – pasivní – přístup ke vzdělávací politice.

Analýza, kterou tímto zveřejňujeme na webových stránkách EDUin, se detailně dívá na hlavní cíle strategie: posílení společného vzdělávání, podporu učitelské profese a zefektivnění řízení vzdělávacího systému.

Ve všech třech oblastech analýza shledává řadu podstatných problémů, které i přes dílčí pokrok (např. změnu legislativy podporující společné vzdělávání ve školách) významně komplikují naplňování strategie a posilují skepsi vůči konečné bilanci strategie v roce 2020.

Vedle doporučení, které analýza přináší na margo dosavadního nezdaru v naplňování strategie, zejména posílení odborné diskuse, evidence based politiky a jednotlivých klíčových problémů (podpora učitelů, kurikulární reforma, aktualizace středního školství a vztahu mezi všeobecným a odborným vzděláváním atp.), považujeme za důležité následující:

  • Primárně apelovat na nutnost výrazně zvýšit investice do vzdělávacího systému, bez čehož nebude možné realizovat žádný z podstatných kroků k naplnění strategie.
  • Určit priority mezi dílčími cíli tak, aby bylo jasné, které z nich bude reálné naplnit do roku 2020.
  • Paralelně připravovat strategii překračující horizont roku 2020, a to v rámci široké odborné diskuse.
  • Zapojení MŠMT do každoročního Auditu vzdělávacího systému v ČR, který může mimo jiné „provést důkladnou reflexi silných a slabých stránek současného způsobu řízení vzdělávání v České republice“, jak analýza požaduje.

Bob Kartous, vedoucí komunikace EDUin, řekl: „Je vážně cenným krokem, že MŠMT přistoupilo k analýze, u které bylo dopředu velmi pravděpodobné, že nevyzní příliš povzbudivým způsobem. Je to dobrý impuls k tomu ukázat, jak obrovským handicapem je dosavadní vzdělávací politika zatížena a že bez diametrální změny v přístupu k ní nebude sebelepší strategie k ničemu. Nabízíme pomoc prostřednictvím našeho auditu, který by umožnil každoroční hodnocení stavu.“

Záznam semináře k hodnocení naplňování Strategie 2020:

  • Strategie vzdělávací politiky v ČR do roku 2020 ZDE.
  • Analýza naplňování strategie ZDE.

Přidat komentář

avatar
  Odebírat komentáře  
Upozorňovat mě na