Jak propojit „školu života“ a akademické znalosti

bEDUin

Co přinesl týden  2. 2. – 8.2. 2015

Témata týdne: Vláda schválila návrh ministra školství Marcela Chládka, podle něhož se školy nebudou moci zbavovat učitelů na prázdniny. Diskuse o znění novely školského zákona směrem k diagnóze postižení a poskytnutí tzv. podpůrných opatření se nese v duchu soupeření zájmových skupin, jak ilustruje konflikt mezi psychologem Stanislavem Štechem a speciálním pedagogem Janem Michalíkem (Referendum). ). Proč znalosti a schopnosti českých dětí stagnují, tématu se věnuje aktuální vydání Týdeníku ECHO. Rozhovor o rozvoji kreativity, jejím příznivém vlivu na vzdělávání a uvažování s vědkyní a učitelkou Teresou Tipton přinesly Britské listy. Některé školy se údajně vyhýbají přijímání romských dětí (ČT). Ve svém oboru pracuje dle Národního ústavu pro vzdělávání 46 % vyučených a 36 % maturantů (Česká škola).

Výrok týdne:

Víme to opravdu všichni, že je důležitá? Vždyť mnohé osobnosti veřejného života si činí čest z toho, že se chvástají, že s matematikou nikdy neměly nic společného, nenáviděly ji, a přesto říkají: „Podívejte, jak velkými jsme se staly.“ Matematika je pochopitelně důležitá nejen kvůli svým četným praktickým aplikacím, ale především je to nejlepší prostředek, který učí lidi myslet. Učí mladé lidi se nejen ptát, že něco platí, ale i PROČ to platí. Na věci je smutné, že mnozí mladí dnes ani nechápou, proč by se taková otázka měla klást.“ Prof. Pavel Exner, předseda Evropské matematické společnosti (Česká pozice).

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • „Škola života“ vede k přízemní nevzdělanosti. Konrád Liessmann, autor bestselleru Teorie nevzdělanosti, vydal další knihu: Hodina duchů. Praxe nevzdělanosti. Polemika. Poukazuje na paradox požadavku tzv. „školy života“, údajného ideálu, a potřeby odvádět ve škole pozornost od každodenního života, umožňovat získávat nadhled a sebereflexi (Česká pozice). Autoři filmu Ivory Tower (Aj) mimo jiné poukazují na fakt, že se výuka na některých amerických univerzitách téměř obejde bez toho, aby studenti vůbec četli. Zajímavým průnikem mezi „školou života“ a akademickým vzděláváním, které vede k sebereflexi, nabízí projekt Deep Springs College (Aj), na který dokument upozorňuje. Studenti zároveň pracují na statku a studují. Projekt zažívá velký úspěch.

  • Potřebuje české školství pedagogy z UJAK? Kdo by vlastně měl učit? Akreditační komise požaduje odebrání akreditace na obor Speciální pedagogika soukromé Univerzitě Jana Ámose Komenského (ČT). UJAK se snaží ekonomicky využít povinnosti formálního vzdělání, stanovené novelou zákona o pedagogických pracovnících. Před pár dny zároveň vyšla zpráva, že do programu Teach for America, který získává pro potřebné školy talentované absolventy VŠ, se přihlásilo asi o čtvrtinu méně uchazečů (NY Times, Aj). Program je vysoce prestižní a selektivní a uspěje jen cca 15 % uchazečů. V ČR je taková možnost kvůli zákonu o pedagogických pracovnících mimo úvahu. Podle zprávy České školní inspekce přitom 23 % učitelů nemá dostatečnou autoritu na to, aby si zjednali respekt (Novinky.cz). O výchovných problémech ve školách pojednává díl Vší ve škole (Aktuálně.cz).

  • Nebýt inkluze, byl bych nyní pomocnou silou v kuchyni. Reakce na výroky prezidenta o inkluzi pokračují. Jan Michalčák, handicapovaný student University College London, napsal Miloši Zemanovi, aby vysvětlil svůj výrok o segregaci handicapovaných a normálních. Dostalo se mu vyhýbavé odpovědi. Zemanovi postoje považuje za skandální a na svém vlastním příkladu dokládá, že se Zeman hrubě mýlí (DVTV). O tom, že inkluze není neštěstím pro „normální“ a handicapované, dokládá i článek o zkušenostech ZŠ v Horní Moštěnici (LN). PedF Univerzity Palackého připravuje pro školy manuál inkluze, vznikla organizace Rodiče pro inkluzi, všimla si ČT

Inspirace z (a do) praxe

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • Kulatý stůl SKAV a EDUin o předškolním vzdělávání, 19.2.,10.00, ZŠ Vodičkova, Praha
  • Odborný seminář k tématu předškolního vzdělávání dětí ohrožených budoucím školním neúspěchem, 23.2., 10.00 – 15.00. Goethe Institut, Masarykovo nábřeží 32, Praha
Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

Zahajte diskuzi!

Upozorňovat mě na
avatar

wpDiscuz