Jaká jsou slabá a silná místa dlouhodobého záměru rozvoje našeho školského systému

bEDUin

Co přinesl týden  6. 4. – 12.4. 2015

Témata týdne: Agentura pro sociální začleňování, prostřednictvím průzkumné agentury MEDIAN, zveřejnila výsledky průzkumu v romské populaci, který ukazuje, že předškolní vzdělávání má výrazný vliv na zaměstnanost (ČT). Jde o první průzkum svého druhu v ČR. Vláda schválila novelu zákona o dětské skupině, která umožňuje dobrovolnou registraci a tedy další existenci ohrožených lesních školek. Nad problematikou povinného předškolního vzdělávání se setkali poslankyně za ČSSD Vlasta Bohdalová a Bob Kartous (EDUin). Další centralizace a utahování maturit kvalitu vzdělávání nezvýší, píše Tomáš Feřtek na webu Respektu. O pasti často nesplatitelných půjček na školné v USA píše Deník Referendum. O úrovni vzdělanosti v ČR a dalších tématem s rektorem UK Tomášem Zimou (ČRo). Teolog Radim Ucháč se dělí o své zkušenosti s domácím vzděláváním. Bude mít automatizace vliv na hloupnutí lidí (Česká pozice)?

Výrok týdne: 

„Poděkování si dnes zaslouží hlavně pedagogové, kteří mají nelehký úkol své žáky a studenty nadchnout k touze vědět víc. Nesmíme ale zapomínat ani na nepedagogické pracovníky škol, bez kterých by školství nemohlo fungovat. Žákům a studentům všech věkových kategorií k tomuto dni přeji, aby je touha poznávat nikdy neopustila. Vzdělání  je trvalou hodnotou, kterou nám nemůže nikdo vzít.“ Tento nedatovaný vzkaz ministra školství Marcela Chládka ke Dni vzdělanosti (7. 4.) lze nalézt na webu MŠMT. Je patrné, že ministr stále spojuje vzdělanost pouze se školstvím, mnohem širší charakter, který vzdělanost má, se v jeho pojetí neodráží.

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • České vzdělávání zaostává desítky let za rozvinutým světem. Vláda dostala k projednání dlouhodobý záměr rozvoje českého školského systému. Dlouhodobý záměr by měl implementovat cíle Strategie vzdělávání 2020, zejména posílení docházky sociálně slabých na předškolní úrovni, vyrovnání kvality mezi 2. stupněm ZŠ a víceletými gymnázii a posílení výstupů SŠ vzdělávání směrem k potřebám zaměstnavatelů, což ostře odmítá Asociace ředitelů gymnázií. Některé kroky, jako třeba povinný poslední rok předškolní docházky, už obsahuje návrh novely školského zákona, jenž je aktuálně v meziresortním připomínkovém řízení. Obsahuje také velmi přínosné kapitoly o zvýšení rovnosti v přístupu ke vzdělání a o potřebě přechodu na formativní hodnocení ve školách. Ve srovnání s rozvojem v jiných zemích ale cíle na dalších 5 let poukazují na výrazné zpoždění za zeměmi jako Dánsko či Finsko. Komentář Boba Kartouse k dlouhodobému záměru vyšel dnes v HN. Stejný deník během týdne o záměru psal.

  • Ministr školství si upevnil pozici v rámci vlastní strany. Ministr Marcel Chládek politicky posiluje (ČT), stal se členem předsednictva ČSSD. Jeho pozice v rámci strany se tím upevní a zdá velmi nepravděpodobné, že by premiér Sobotka vyslyšel kritiku ze strany koaličního partnera Andreje Babiše (LN), který právě Chládka otevřeně kritizoval. Chládek tak pravděpodobně posílí i proti opozici v rámci ČSSD, kterou v oblasti vzdělávání představuje zejména Stanislav Štech, poradce premiéra pro vzdělávání. Oslabit by ale mohlo samotné ministerstvo, pokud by premiér skutečně vytvořil zvláštní úřad pro sport, Chládek se tomu brání (ČT).

  • „Nastupující obráběč má dnes vyšší plat než právní koncipient“. Tímto výrokem motivuje ředitel SOŠ a SOU Hradební v Hradci Králové Pavel Janovský potenciální uchazeče k přihláškám na jeho školu (iDNES.cz). Média opakovaně přinášejí podobné informace bez potřebného korektivu, kterým by v tomto případě měla být informace, jak si platově stojí obráběč a právník s dvacetiletou praxí.  Tentýž informační server přinesl podobný článek, tentokrát z Opavska, jiný (starší) pochází zase z Jihočeského kraje. Ve všech se mluví o tom, jak údajně finančně výhodné je pro absolventy vyučení ve strojařských oborech. Jednoznačný zájem rodičů a dětí o maturitu, která v českém školském systému zaručuje možné pokračování ve vzdělávání, dokumentuje článek v Deníku.cz.

  • Úspěch pro každého žáka spěje ke konferenci. Iniciativa Úspěch pro každého žáka, na níž se podílí široké spektrum organizací zapojených do podpory vzdělávání a která se snaží zejména najít a pojmenovat přenositelné příklady dobré praxe, které by pomohly žákům ve školách zažít pocit úspěchu, pořádá další ze série konferencí (DOX, 21. 4.). Navazuje tak na únorovou konferenci, na které lídři zapojených organizací hledali odpověď na otázku, jak rozvíjet osobní potenciál každého žáka.

Inspirace z (a do) praxe

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • Rodiče na start. Druhý ročník benefičního běhu pro celou rodinu.
  • Symposium. Pro mladé podnikatele (Mimo školu), 29. 4., Scala, Moravské nám. 3, Brno.
  • EDUpoint na „Staromáku“. Peďák + nad filmem Tomáše Škrdlanta Škola demokracie. Kam se české školství v tomto směru posunulo od roku 1997? 21. 4. 17 – 19:00, Staroměstské nám. 4.
Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

28 komentářů k "Jaká jsou slabá a silná místa dlouhodobého záměru rozvoje našeho školského systému"

Upozorňovat mě na
avatar

Seřadit dle:   nejnovějších | nejstarších | nejoblíbenějších
l.snirch
l.snirch
1 year 3 months ago
Už jste někdo zkoušeli zapisovat matematické úlohy s postupem do počítače? Fakt si myslíte, že to projde u maturit? Kde škola se 100 studenty maturanty sežene 6-7 počítačových učeben po 15-16 studentech (nesmí sedět vedle sebe, ale ob místo), aby najednou 100 studentů maturovalo? Nebo se ušetří na Cermatu a budou školy tisknout (minimálně záznamové archy matiky? Nebo zase budou jen piškvorkové otázky z matiky, které Cermat tak usilovně a dlouhodobě v médiích kritizuje a sám je v maturitních testech většinově používá? Doufám, že to silně pročeše Parlament stejně jako stávající novelu v připomínkovém řízení s povinnými školkami. Myslím si,… Více »
l.snirch
l.snirch
1 year 3 months ago
Zajímalo by, zda někdo z Prahy byl aspoň někdy v odlehlých regionech republiky. Například tam, kde já vyrůstal, v osadě s 50 obyvateli (kde se nyní hodně stavějí domy – čistý vzduch, nikde auta, les,…) je školka 3 km daleko. Matky jsou s více dětmi doma, manžel s autem odjíždí do práce. Takže matka, byť je na rodičáku s malým dítětem, poletí 2x za den do školky, druhé auto nemaje, a to i s malým dítětem, bo kdo by ho hlídal. Což v létě za sluníčka – řeknete procházka, ale za deště či v zimě za sněhu – pohodička co?… Více »
Iva Švarcová
Iva Švarcová
1 year 3 months ago
„Pokud rodinné prostředí nedokáže dítě podpořit ve zdravém vývoji a připravit ho na vzdělávání, potřebujeme, aby to zařídila instituce,“ vyzdvihl Šimáček význam předškolního vzdělávání. Z toho logicky vyplývá, že pokud rodinné prostředí dokáže dítě podpořit ve zdravém vývoji a připravit ho na vzdělávání, nepotřebujeme, aby to zařizovala instituce. Pokud má dítě spořádané a podnětné rodinné prostředí, opravdu není nutné, aby do jeho vývoje v předškolním věku zasahoval stát. Míst v mateřských školách je dlouhodbě nedostatek, proto předškolní vzdělávání suplují různé náhradní formy péče, jako jsou dětské skupinky a pod. Nevím, koho v této situaci napadlo učinit ze zákona povinným předškolní… Více »
l.snirch
l.snirch
1 year 3 months ago

S logikou bych na to nechodil. Páchat dobro ve jménu lidstva – to se vždy dobře prodá. A těch pár stovek či tisícovek mladých rodin, které to zbytečně odskáčou – co komu po nich je.

Jenže to fungovat nebude, jako nefunguje docházka a neschopnost státu ji zajistit ani v základním vzdělávání. Není nástroj nebo je strach jej využít.

vittta
vittta
1 year 3 months ago

„České vzdělávání zaostává desítky let za rozvinutým světem.“

Rád bych se EDUinu zeptal, co se ukrývá za označením „rozvinutý svět“ a jak konkrétně se projevuje zaostávání o desítky let za tímto světem.

V článku samotném je uvedeno Dánsko a Finsko, mám tomu rozumět tak, že tato země jsou tím „rozvinutým světem“, nebo je těch zemí víc, ale nestojí za zmínku?

Slávina
1 year 3 months ago
Povinné předškolní vzdělávání rok před vstupem do základní školy opravdu nemá logiku . Jeví se spíš jako “ řešení “ bezradnosti aktivistů kolem Agentury pro sociální začleňování . Jen by si zastánci této novinky měli uvědomit, že připravované dobro pro děti nebude akceptováno skupinou dětí, kvůli které se o prosazení povinného předškolního ročníku tolik snaží ! Vždyť ani u povinné školní docházky nedokážeme zajistit docházku pravidelnou. Rodiče píšou omluvenky , děti marodí a dalších důvodů absence je celá řada. Vrcholem je záškoláctví . A to budou učitelky MŠ nově řešit ! Bez efektu. Přijdou na řadu sociální pracovníci , asistenti… Více »
l.snirch
l.snirch
1 year 3 months ago

Máte pravdu, větší alibismus a vyhazování peněz jen pohledat.
Tento návrh se fakt ministerstvu školství povedl.
Jenže je to tak blbé, že jak říká kancelář Blaník, to projde a ještě za potlesku politiků a intelektuálů, kteří si zaplatí pro jistotu soukromé školky.
Což takhle skutečně potřebným pomáhat? Adresně, pracně ve spolupráci s rodinami (bez nich to nikdy nemůže fungovat), levněji, ale účinně?
Dá se zákonná povinnost a A JE TO.
Zbývá otázka – kdy a v čem zase vylepšíme lidstvo příště?

vittta
vittta
1 year 3 months ago

Pane Snirchu, jste si jistý, že ten návrh adresujete správně?
To jako MŠMT jen tak, bez vnějších aktivit, vymyslelo tuto nádheru? To já bych spíše zamířil své rozhořčení jinam.
Né že bych MŠMT považoval za výspu geniality, ale tohle z jejich hlavy není.
A mám dojem,že to u toho zdaleka nekončí, protože jak píše Paní Slávina, výsledek se nejspíš nedostaví,(nejspíš ho nikdo vyjma několika pomatenců ani neočekává) a příčina jistě nebude v „dětech ze sociálně nepodmětného prostředí“ ale jako vždy – v nás, zlé a zaostalé majoritě.

Iva Švarcová
Iva Švarcová
1 year 3 months ago

Jedna možnost je nabídnout rodičům možnost předškolního vzdělávání jejich dětí a druhá možnost je jim to přikázat. Já bych v demokratické společnosti určitě raději volila tu první variantu.

l.snirch
l.snirch
1 year 3 months ago
Ať stát dá garanci všem, kteří chtějí, že dostanou do školky dítě a ať přes neziskovky dá na práci s celými rodinami v socioekonomickém nevýhodném prostředí, které mnohem lépe a účinněji mohou něco udělat pro zapojení děti do vzdělávacího procesu, než může nějaká školky 4 hodiny denně v 5 letech vynuceně udělat. Rád se na tom budu daněmi podílet. Tento vynucený kočkopes za 450 milionů ročně je skoro k ničemu. Možná nás za něj nějakou instituce pochválí, ale o pomoc v první řadě asi nejde. Kombajn jede a pomáhá a někteří lidi musí v pozoru zase salutovat. To zase přibude… Více »
vittta
vittta
1 year 3 months ago
Pane Snirchu, naštěstí už nežijeme za totality, takže občan může svým jednáním cokoliv ovlivnit. Vaše napády ohledně předškolního vzdělávání můžete přednést na příslušných místech a jistě budou vyslyšeny. Bylo by ale dobré si uvědomit, proč tenhle zákon vzniká. Je to inkluze školství. Neziskovky, o kterých píšete, mají jiné starosti, než se starat o rodiny v sociálně nepodmětném prostředí. Neziskovky v tomto oboru prosazují inkluzi školství, která sama o sobě zlepší vzdělanost všech, omezí rasovou a jinou segregaci, zlepší nadšení dětí pro výuku a dožene vyspělé země, kde se vzdělávají v hlavním vzdělávacím proudu i mladí šimpanzi ze spádových ZOO. Problém… Více »
l.snirch
l.snirch
1 year 3 months ago
Já žiji víc jak 50 let, předtím 30 let v systému, který byl neskonale horší ve všech parametrech. Nyní to 25 let taky není a nemůže být ideální. Nechci se ukolébat jen tím, že je to mnohem lepší než před 25 lety, to není argument. O §36b píšu celou dobu – je urážlivý a doufám, že přes Parlament neprojde v tomto znění. Psal jsem včera i do Parlamentu, jaké mám reálné možnosti něco na novele změnit, nevím. Nevzdám se jen tak snadno u ořezávání svobod rodin s výchovou vlastních dětí. Když já i mé děti měly to štěstí, že ve… Více »
vittta
vittta
1 year 3 months ago
Pane Snirchu, co zas máte s tím minulým systémem? Řeč byla o tomhle. Ale jinak je dobře, že se proti tomu stavíte, je jen otázka, jestli je to MŠMT, které fakticky rozhoduje. MŠMT je pod silným politickým tlakem, oni MUSÍ nějak řešit neřešitelné, a neřešitelné se musí řešit tak, že se vlk nažere, a koza zůstane celá. Oni prostě pokrčí rameny, až nás budou z Bruselu plísnit, jak terorizujeme Romy, (což rozhodně budou) a řeknou, že dělají pro začleňování Romů co mohou. Nátlakové organizace jako je EDUin pak budou v požadavcích pokračovat, ohánějíc se u toho „desetiletým zaostáváním českého školství… Více »
l.snirch
l.snirch
1 year 3 months ago

Za Eduin to popsala velmi pěkně paní Lánská.

http://www.eduin.cz/clanky/zvoni-snaha-zavest-povinnou-predskolni-dochazku-plosne-ukazuje-na-limity-ministerstva-skolstvi/

Jinak já život a své zkušenosti nedělím na před a po, ale srovnávám a porovnávám, tak se na mě pane vittto nezlobte za to. :-)

Lubomir
1 year 3 months ago

Dneska už všechno dirigují úředníci, komu se to nelíbí, nemá šanci. A něco navrhnout? A kde, prosím vás?

vittta
vittta
1 year 3 months ago
Já se na vás nezlobím, pane Snirchu, naopak bych s vámi rád dal řeč na to téma, protože jakkoliv jsem měl s minulým režimem potíže, považuji ho za daleko lepší, než ten dnešní.Obecně pro většinu lidí.(jenže tohle není ta hospoda, jak jsem již několikrát nadhodil, čtenáře politické rozhovory nezajímají) Tehdy tomu režimu k dokonalosti hodně věcí chybělo, tomu dnešnímu k dokonalosti až moc věcí přebývá. K článku paní Lánské jsem se vyjádřil už pod ním, je to přesně to mlácení prázdné slámy, EDUin navrhuje v osobě paní Lásnké kuriozní nesmyly, které ovšem vyplývají z absolutní neznalosti prostředí sociálního vyloučení a… Více »
l.snirch
l.snirch
1 year 3 months ago

Pane Vittto, my dva by jsme se na moc věcech asi neshodli, to jsem již dávno pochopil a to vím, že se ještě na Eduinu mírníte (sám to píšete). Raději bych zůstal u nesetkání – myslím, že by nikoho z nás nikam stejně neposunulo. Takže pokud setkání, tak u piva a spokojeně mlčet.
Zajímalo by mě, jak byste doložil tu většinu lidí, o které píšete, ale to je jen řečnická otázka. Stačilo by lidem sebrat hypermarkety a bylo by po iluzorní většině. :-) Berte to jako vtip, ne jako podklad pro diskusi.

vittta
vittta
1 year 3 months ago
Nemyslel jsem, že bychom se měli setkat, i když by mě to nevadilo. A že bychom se neshodli…to si všiměte, že na věc předškolního vzdělávání máme stejný názor a přece každý ZÁSADNĚ jiný. Zatímco vy vidíte jako vinníka MŠMT, obecně zřejmě stát jako takový, já vidím jako vinníka různé „neziskové“ organizace, které vyvolávají politický tlak na Český stát. Jablkem sváru jsou Romové, kterých je tady dle EDUinu 1,9-2,8% ale občané ČR se dělí na Romy a neromy. O nikom jiném se nemluví, když je řeč o vzdělávání, dříve nebo později je vždy někde utlačovaný Rom, který naprosto netuší, že je… Více »
l.snirch
l.snirch
1 year 3 months ago
Já s tím článkem 100 % nesouhlasím, jsem nepsal, z 95 % určitě, ale v porovnání s tím, jaké jednostranné nesmysly slyším od politiků k předškolní POVINNÉ výchově, ten článek obdivuji pro svou analytickou vyváženost. To, že se shodneme v jedné věci, jak správně uvádíte, že dojdeme k témuž bodu z opačných cest, takový je někdy život, ale ani v tomto bodě se neshodujeme v názorech – jen jsme se náhodou potkali a zase jdeme po rozličných cestách. Ve škole učím dlouho, u nás nikdy výuka neprobíhá „v linii Rom a nerom“, to příliš věříte nějaké skupině lidí, ve které… Více »
vittta
vittta
1 year 3 months ago

To je povzbudivé….kolik máte ve třídě Romů?

vittta
vittta
1 year 3 months ago

Jinak já vám zase nerozumím, svět Roma a neroma není můj svět a neznám nikoho, kdo by to takto bral.
Ale EDUini to tak berou….byl to kdysi výrok V.Havla, doufám, že s ním souhlasíte….

l.snirch
l.snirch
1 year 3 months ago

Neznám výrok VH k danému tématu natož jeho kontext.
Když nevykládáte (po svém) mé názory, vykládáte (po svém) názory EDUIN. Nebo většiny občanů. Zajímavé.

vittta
vittta
1 year 3 months ago

Zkusím to ještě jednou:
Kolik máte ve třídě Romů, pane Snirchu?

EDUin se k tomu může vyjádřit, byl bych i rád.
Kde vykládám po svém názor většiny občanů?

l.snirch
l.snirch
1 year 3 months ago

Několik ve třídách, kde učím, na přesném počtu nezáleží, záleží na každé osobnosti, ne na jeho národnosti, etniku,…. Považujte to v kontextu uvedeného za přesné vyjádření.

„Považuji ho za daleko lepší, než ten dnešní. Obecně pro většinu lidí.“

vittta
vittta
1 year 3 months ago
Ptal jsem se, kolik máte ve třídě Romů, předpokládám, že máte třídnictví. Pokud ne, pak jste odpověděl, že jich pár ve třídě máte (kde učíte), co je na tom, říci jejich počet? Hlavně že oduševněle plácáte, jak nezáleží na etniku ale na osobnosti. Já si to také myslím, ale pak nechápu, proč je takový důraz kladen na etnicitu, konkrétně Romů? I vy ten důraz kladete, nechcete odpovědět….co je na tom tak ošemetného? Není tam napsáno „považuji“? To slovo znamená, že je to můj názor, ne že za někoho mluvím. Navíc nechápete text, copak mohu v tom kontextu mluvit za někoho,… Více »
l.snirch
l.snirch
1 year 3 months ago
Ošemetného nic, jen to nevím, jak na to mám odpovědět. Když se mě někdo ptá, co jsem – jsem Čech, Moravák, Slezan, Němec? Žil jsme v několika státech různých názvů a nehnul jsem se z místa, jednou tomu říkali Československo, Česko, jednou Morava, jednou Slezsko, jednou Sudety. Předci měli německé příjmení, ale byl Češi – jsem Němec a z jaké části? Nechcete mi poradit, jak od pohledu poznat, kdo je co či kdo? Do nějakých kolonek jsem furt musel něco vypisovat o národnosti, už to naštěstí zrušili. Znám své občanství, někdo jich má více – tak které je a z… Více »
vittta
vittta
1 year 3 months ago
Proč se ptáte mě? Já tady tu rasovou segragaci dlouhodobě napadám. To se zeptejte EDUinů, jak poznají Roma, nebo u Evropského soudu pro lidská práva, nebo v Bruselu, kde máme každou chvíli škraloup, že je diskriminujeme. Já se ptal už mnoha sluníčkových lidí, jak poznají Roma, nikdo, zdůrazňuji NIKDO mi neodpověděl. Jediný, kdo odpověděl aniž bych se ptal, byla Paní Karvaiová, která nám, čtenářům přiblížila, jak poznají Romy komise, za tím účelem vysílané do praktických škol. Jak sakra EDUini vědí, kolik % Romů chodí do PŠ, když u toho dělají takový humbuk? Ty vaše problémy s chápáním textu, to VY… Více »
l.snirch
l.snirch
1 year 3 months ago

Vynikající rozhovor se šéfem Cermatu.
To, co píšu již několik let na Eduin, výborným způsobem vyjádřil (mnohem lépe než já), k přímačkám. Souhlasím s ním do posledního písmene. A z velké části vystupuje i proti tomu, co navrhoval či navrhuje ministr.
http://zpravy.aktualne.cz/domaci/na-elektronicke-prijimacky-a-maturity-si-jeste-pockame-rika/r~364858e2ea7511e496f2002590604f2e/

Jen co mi jen rozum nebere:
Tímto rozhovorem jednoznačně vystupuje ředitel Cermatu v některých bodech proti FORMĚ (jednotné na všech typech škol) maturity z matematiky a z velké části na uzavřených otázkách postavené, kterou Cermat dělá.

P.S.
Přijímačky z matiky od Cermatu považují za výborné.
Maturity z matematiky za velmi problematickou a ve svém důsledku za demotivační a ovlivňující negativně výuku.

wpDiscuz