MŠMT při přípravě prováděcí vyhlášky k inkluzi postupuje netransparentně, jednání se snaží utajit

bEDUin

Co přinesl týden  22.6. – 28.6. 2015

Témata týdne: Přinášíme poslední vydání Beduina pro školní rok 2014/2015. Bob Kartous bilancoval uplynulý školní rok ve dvou textech: v jednom akcentuje fakt, že se Česká republika neumí vyrovnat se svým dědictvím segregace ve vzdělávání a také s historicky danou reprodukcí nízké kvalifikace (LN). Komentář k proklamacím nové ministryně školství poskytl Bob Kartous ČT. Ve druhém poukazuje na „moonwalk“, který českému vzdělávání dominuje: zdánlivý pohyb vpřed skrývá v pozadí snahu zvrátit relativně progresivní trendy (HN).  Centrum občanského vzdělávání představilo „mapu“ občanské angažovanosti českých občanů. K čemu může přispět projekt Města vzdělávání (EDUin) ilustruje odhalení šachového stolku a spuštění dvou mobilních aplikací o pamětihodnostech ve Dvoře Králové (Deník.cz). Rekviem za zdecimované „červnové učitelky“ secvičil dětský sbor Blahováček ze ZŠ Bří Čapků v Úpici, hudbu a libreto zkomponovala Eliška Vintrová.

Výrok týdne:

„Mým cílem je, abych byla obklopena odborníky, kteří nezastávají vždy stejný názor jako já.“ Ministryně školství Kateřina Valachová v rozhovoru pro LN (22. 6.). Tým jejích spolupracovníků zatím plní až na výjimky lidé velmi blízcí ČSSD.

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • ČŠI: České školství selhává ve výuce přírodovědných předmětů. ČŠI zveřejnila výsledky Výběrového zjišťování výsledků žáků 2015, v němž jsou obsaženy výsledky testů z přírodovědných a společenskovědních předmětů.  Testy měly ukázat, zda žáci 3. a 9. tříd ZŠ (odpovídajících ročníků VG), případně 3. ročníků SOŠ dosahují výsledků předpokládaných Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání. Hranice pro splnění byla stanovena na úspěšnost ve 2/3 testu a v průměru všech testů jí dosáhlo jen 21 % žáků ZŠ (VG) a 25 % žáků SOŠ. Ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal interpretoval zprávu pro média jako důsledek převažující frontální výuky na českých školách (ČRo) a mechanismus vzdělávání založený na memorování (HN). V souvislosti s výsledky také vychází najevo kritická situace stavu učitelů fyziky a dalších přírodovědných předmětů na českých školách. S interpretací výsledků jako „neochoty českých učitelů změnit způsob výuky“ odmítá Petr Soukup, proděkan FSV UK, který se dlouhodobě podílí na výzkumech výsledků vzdělávání. Podle něj výsledky tohoto šetření nedávají žádnou oporu pro poskytnutý výklad a stejně tak dobře může být viněno ministerstvo za nekoncepčnost v podpoře škol, stejně jako špatně sestavené RVP. V tomto smyslu se vyjádřil pro EDUin.
  • Prováděcí vyhláška k inkluzi tématem vášnivé diskuse na České škole. Setkání pracovní skupiny na MŠMT k „Návrhu vyhlášky k provedení § 19 a některých dalších ustanovení zákona č. 561/2004 Sb.“ (22. 6.) vyvolala velkou diskusi o způsobu, jakým chce MŠMT implementovat nová pravidla poskytování podpůrných opatření žákům se speciálními potřebami do praktické výuky. Účastnice Jiřina Janáčková upozorňuje na znepokojivou žádost organizátorů, aby návrh vyhlášky dále nešířili. Zároveň v něm vidí silný rukopis náměstkyně NÚV Jany Zapletalové a snahu jejích spolupracovníků vyhnout se kritice a případným úpravám. Jan Wagner doplňuje, že ustavení pracovní skupiny a informace o jejím vzniku se nesou ve stejném duchu. Zároveň však zveřejnil reakci Jany Zapletalové, která postup hájí tím, že text návrhu je „velmi pracovní“. Hana Kroupová za Systémovou podporu inkluzivního vzdělávání konstatuje, že návrh vyhlášky nezaručuje podporu ani učitelům, ani žákům. Pavlína Baslerová, speciální pedagožka a zároveň manažerka téhož projektu, považuje návrh za zcela nepoužitelný. Text návrhu vyhlášky, stanovisko SPIV.
  • Školy, které nedávají vysvědčení. Vysvědčení se stalo tradičním sezónním vrcholem diskusí o vzdělávání. Vzniká však relativně hodně škol, které nechtějí hodnocení vzdělávání svých žáků omezit na pěticifernou škálu. Například soukromá MŠ a ZŠ Magic Hill v Říčanech praktikuje slovní hodnocení a číselné vyjádření uděluje pouze dětem, které přecházejí na další stupeň vzdělávání. Podle vyjádření zřizovatelky Martiny Olivové jsou to však často rodiče, kdo známky požadují. Se slovním hodnocením chtějí pracovat i nové projekty: ZŠ Livingston (včetně sebehodnocení) či tzv. Scioškola i řada dalších. Praktické příklady slovního hodnocení a info o přednostech formativního hodnocení zveřejnil portál RVP.

  • Přibývá obav z robotizace a computerizace: lze vzděláváním vzdorovat? Aleš Drobek zveřejnil blog, v němž poukazuje na fakt, že postupná technologizace práce v některých oborech vede k úbytku pracovních míst. Tento trend v současnosti ohrožuje zejména zaměstnance s nízkou kvalifikací. CGP Grey ve svém videu upozorňuje na možný dopad na téměř jakoukoliv sféru lidské činnosti, dokonce i na kreativní oblasti. Na tyto obavy reagoval před pár týdny Bob Kartous článkem, v němž poukazuje na letargii nastupující generace, během jejíhož života možná dojde ke zcela zásadní redefinici společenské smlouvy a vztahu k práci.

Inspirace z (a do) praxe

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

 

 

Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

11 komentářů k "MŠMT při přípravě prováděcí vyhlášky k inkluzi postupuje netransparentně, jednání se snaží utajit"

Upozorňovat mě na
avatar

Seřadit dle:   nejnovějších | nejstarších | nejoblíbenějších
Bořivoj
11 months 27 days ago

S Johnem Moravcem jsme se již setkali. Dá se říci, že je odborníkem, jehož názory na vliv technologií na školství stojí za to si poslechnout. Psal jsem o něm např. zde – http://spomocnik.rvp.cz/clanek/17157/.

Václav Votruba
11 months 26 days ago

„Frontální vyučování“ – a má ČŠI nějakou studii pro srovnání škol, na kterých převažuje frontální vyučování, s jinými školami? Co kdyby dalším (a podstatným) vlivem byla aprobovanost učitelů – fyzika je na tom, aspoň co tuším, nejhůř – může ji učit „každý“, kdo prošel nějakým přírodovědným základem.

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
11 months 26 days ago

Magic Hill má heslo „jde nám o děti“. Za 148 000 ročně aby ne.

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
11 months 26 days ago

Livingstone za 99 000. Ekonomická elita se odděluje od hlavního proudu. Segregace.

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
11 months 26 days ago

Scio je lidovka za 65 000. Ať žije inkluze!

Václav Votruba
Václav Votruba
11 months 26 days ago

Ale to je nefér. Taková Magic HIll sbírá peníze na dobročinné účely a spolupracuje s Institutem výzkumu inkluzivního vzdělávání (http://www.ped.muni.cz/iviv/), jak uvádí na svých stránkách. Za ty peníze se budou věnovat všem dětem bez rozdílu! Takže být ze sociálně znevýhodněného prostředí, vezmu si půjčku na lichvářský úrok z nebankovní instituce na 15 let a děti si ji jistě zaplatí z dobrého místa, které po takové škole jistě získají!
Jinak díky za upozornění příkladů dobré praxe.

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
11 months 26 days ago

Vůbec nepochybuji, že tyto děti budou mít taková místa, že školné hravě zaplatí i s lichvářským úrokem. Jen nevím, zda v tom bude hrát větší roli škola, nebo sama příslušnost k ekonomické elitě.

Pavel Doležel
Pavel Doležel
11 months 26 days ago
Pánové, tak tohle je podle mě ten největší průser. Já jsem sice proti inkluzi, ale nejsem pro ekonomickou segregaci – to ani náhodou. To jediné, co musí ve vzdělávání vítězit a nebrat na nic jiného ohled, je výkon žáka, ne obsah jeho peněženky, obsah peněženky jeho rodičů, politická, či jiná moc rodičů, ostré lokty a drzost, apod. Pokud bude trend ekonomické segregace pokračovat, skončí společnost velmi, velmi špatně. Skoro bych řekl, že stojíme na křižovatce a podle toho, kterou cestou se dáme, se rozhodne o existenci té civilizace v níž žijeme a jejíž hodnoty vyznáváme. Osobně se obávám, že se… Více »
vittta
vittta
11 months 24 days ago
Ekonomická segregace je přece cílem inkluze, Pane Doležele. Celé to žvanění kolem je jenom omáčka. Podle mě jde o to, aby se do státních škol dostalo tolik inkluzivních žáků, aby byla výuka prakticky nemožná. Na to zareagují rodiče ostaních tím, že své děti dají do soukromých škol-dle možností své peněženky. Chudí nebudou mít nárok. Tím samozřejmě poklesne i kvalita pedagogického sboru ve státních školách, protože učitelé půjdou za lepším do škol soukromých. Výsledkem bude obrovský kšeft se vzděláním, a když si tak čtu různé vzdělávací hochštaplery, tak placené školství bude stavět spíše na mokrých snech svých majitelů,(nebo jejich obchodní mazanosti,… Více »
Jiri Janecek
Jiri Janecek
11 months 24 days ago
„Skoro bych řekl, že stojíme na křižovatce a podle toho, kterou cestou se dáme, se rozhodne o existenci té civilizace v níž žijeme a jejíž hodnoty vyznáváme.“ Mozna je lepsi mluvit o lodi na volnem mori nez o krizovatce. Mate pravdu, ze ted se otacime spatnym smerem, ale spatny kurz drzime jiz delsi dobu… Vzdycky se sice muzeme zkusit otocit a vydat spravnym smerem, ale je fakt, ze to bude cim dal tezsi… — „tak placené školství bude stavět spíše na mokrých snech svých majitelů…“ To bych rekl, ze jsou takovi ledoborci, kteri prorazeji cestu, za nimi pojedou jakz takz… Více »
Nioteryg Gyretoin
9 months 25 days ago
Celá bublina v médiích a ovlivňování politiků ,aby vyhověli několika rádobyodborníkům ,neziskovkám které nejsou neziskovkami ,lidskoprávním křiklounům ,europatolízalům , análnímspeleologům bude mít za následek : české školství které mělo dosud nějakou úroveň ,byť ne ideální, bude o level níž a náprava bude velmi složitá ne-li nemožná – dosáhne se tohoto : kdo bude mít zájem o kvalitní vzdělání dětí buď bude své děti vzdělávat sám , nebo si najde soukromé vyučování i základní i střední i vysokoškolské – ti ostatní budou mít smůlu a absolvují nenormálněnormální školu , to bude jediné čeho se dosáhne – vítejte na Planetě opic !
wpDiscuz