Proč ministr školství podporuje odklon od všeobecného vzdělávání?

bEDUin

Co přinesl týden  4.5. – 10.5. 2015

Témata týdne: Výzkumník Jan Germen Janmaat z London University College poukázal v rámci své přednášky organizované Ústavem výzkumu a rozvoje vzdělávání (UK) na fakt, že ČR patří mezi země s relativně vysokou závislostí dosaženého vzdělání na socioekonomickém statusu rodiny (Britské listy). Prezident Zeman odmítl jmenovat tři profesory (ČT), jmenování profesorů se po výzvě akademiků k bojkotu odkládá. Rektor UK se domnívá, že vzdělávání (školství) je třeba měnit evolučně, nikoliv revolučně. V rozhovoru pro Českou pozici se konkrétně vyjadřuje zejména k nízkému veřejnému financování vzdělávání v ČR. O nutnosti změnit výuku matematiky a o pochybnosti navrhované povinné maturity z ní píše Petr Honzejk (HN). Časopis Forbes poukazuje na prognózu projektu Inspired Minds o vzniku profesí budoucnosti. Úsměvný „průzkum“ o zkušenostech dospělých ze ZŠ přináší korporátní časopis Čilichili.

Výrok týdne: 

Základním společenským posláním demokratického vzdělávacího systému je totiž být nástrojem a prostředkem sociální mobility, emancipace a otevírání rovných příležitostí k úspěšnému životu. A všichni dobře víme, že v tomto ohledu náš systém podle všech dostupných sociologických výzkumů stále selhává, stále patříme k vyspělým zemím, kde tento sociální výtah nefunguje. Nadále staticky reprodukujeme sociální rozdíly, místo abychom je uváděli do sociální dynamiky, jež je základem tolikrát vzývané konkurenceschopnosti. Základním posláním demokratického vzdělávacího systému není rozšiřování technického vzdělávání či učňovského školství, jakkoliv jsou důležité. Jde o víc, o společenský pohyb, rovné příležitosti a emancipaci. Rektor MU Mikuláš Bek ve svém projevu předneseném na Dies academicus, 6. 5. 2015.

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Proč ministr školství hlásí „odklon od všeobecného vzdělávání“ na SŠ? Ministr školství Marcel Chládek poskytl Českému rozhlasu rozhovor, v němž hovořil mimo jiné o tom, že je potřeba podporovat rodiče v tom, aby své děti posílali na učiliště, a o tom, že v Evropě údajně panuje trend odklonu od všeobecného vzdělávání. Tomáš Feřtek reaguje ve svém blogu na sporná tvrzení ministra školství, které ministr systematicky nedokládá. V některých ohledech, právě v případě všeobecného vzdělávání, se názory ministra školství výrazně liší od doporučení vyplývajících z mezinárodních srovnání, které samotné ministerstvo školství zveřejňuje na svých stránkách. V této souvislosti stojí za připomenutí text Jany Strakové a Jaroslavy Simonové o občanských postojích žáků SŠ. Byť se podle tohoto výzkumu zdá, že se postoje formují ještě před vstupem na SŠ, výrazně negativní občanské postoje zejména žáků SOŠ bez maturity podle autorek vyžadují pozornost. Jan Germen Janmaat z London University College, který 7. 5. přednesl přednášku na totéž téma na půdě PedF UK, tento trend potvrdil a zdůraznil potřebu vyššího poměru všeobecného vzdělání pro žáky odborných SŠ. Důležitost vzdělávání primárně vztahu k rozvoji společnosti zdůrazňuje i rektor MU Mikuláš Bek.

  • „Jidáš“ a smysl maturit. Velkou mediální odezvu vzbudila otázka z letošních státních maturit z českého jazyka (iDNES.cz), která staví na dialogu ze seriálu Jistě, pane ministře (Yes ministr, BBC), do nějž měli maturanti doplnit jméno známé biblické postavy. Otázka byla relativně návodná, neboť přímo v dialogu bylo uvedeno přízvisko „Iškariotský“. Následná diskuse se láme na tom, zda je vhodné takovou otázku položit, či nikoliv. Většina těch, kdo měli potřebu se vyjádřit, otázku hájí. Jan Jandourek ve svém parodickém komentáři poukazuje na nebezpečí, které představuje pokles obecné vzdělanosti (Reflex).  Ministr kultury Daniel Herman (někdejší mluvčí biskupské konference) soudí, že základní znalost biblických příběhů je pevnou součástí naší kultury. Jeho stranický kolega, europoslanec Pavel Svoboda, zastává podobný názor, neváhal ovšem vytáhnout xenofobní kartu a integrovat do svého názoru „vrchní ideology politického islámu“ (obojí Aktuálně.cz). Dana Koutecká (Scio), se naopak domnívá, že „Jidáš absolventovi zaměstnání nenajde“. Co tím chce autorka sdělit, ale z jejího textu není příliš jasné. Vznikla petice za „zmírnění kritérií hodnocení“ maturit z českého jazyka.

  • Sladkosti ve školách: dojde skutečně k jejich omezení? Ministr Chládek v Interview ČT24 (20. 3. 2015) tvrdil, že škola má být „určitým takovým ostrovem bezpečí,“ čímž obhajoval zákaz prodeje sladkostí ve školách. Ministr tento zákaz opakovaně proklamoval. Podle Margit Slimákové z iniciativy Skutečně zdravá škola se významně posouvá záměr ministerstva od „zákazu“ k „doporučení sortimentu“, jenž bude záležet na řediteli školy (DVTV). Proti zákazu se dříve pro stejné médium vyslovil Pavel Suchánek (IKEM), který zdůrazňuje roli rodičů. Proti zákazu sladkostí ve školách se (z ideologických důvodů) staví i Václav Klaus ml. (ČRo). 

Inspirace z (a do) praxe

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  •  Otevřená třída: Výuka angličtiny s prvky Montessori, 12.5, 17.00, EDUpoint, Praha 1
Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

8 komentářů k "Proč ministr školství podporuje odklon od všeobecného vzdělávání?"

Upozorňovat mě na
avatar

Seřadit dle:   nejnovějších | nejstarších | nejoblíbenějších
Jana Karvaiová
Jana Karvaiová
1 year 4 months ago

Odklon od všeobecného vzdělání nikdo nepodporuje. Jen tu brzy bude generace, která nebude umět uříznout prkýnko nebo zatlouci hřebík.Zato se bude umět sofistikovaně pobavit o kantově filozofii.Pak bud třeba pozvat tisíce přistěhovalců, kteří ještě budou umět dělat rukama. Už nyní tu máme generaci expertů, kteří mají pocit, že vše vyrábí stroje,nejlépe stroje počítačem řízené.Přemek Podlaha se obrací v hrobě.

Jana Karvaiová
Jana Karvaiová
1 year 4 months ago
Eva Hajerová
1 year 4 months ago

to asi učíte na divném učilišti, když nenaučíte zatloukat hřebík

Eva Hajerová
1 year 4 months ago

to asi učíte na divném učilišti, když nenaučíte zatloukat hřebík

Stanislav
Stanislav
1 year 4 months ago
Prý Výrok týdne – proboha, co je na něm zajímavého a tak zásadního. Opakování elementárních, dnes již neplatných tvrzení o významu vzdělání pro vertikální mobilitu. Stačí si přečíst práce Jana Kellera, zejména Keller-Tvrdý: Chrám, výtah, pojišťovna. Nebo třeba i na ty zahraniční autory, na které se odvolává. Dnes už vyšší vzdělání slouží v tzv. rozvinutých zemích s obtížemi jako pojišťovna před pádem do záchranné sociální sítě a o vertikální mobilitě ani řeč být nemůže. A to že u nás je vyšší závislost délky školní trajektorie na rodinném zázemí se omílá asi 15-20 let – k tomu nepotřebujeme zahraničního odborníka. Nikdo… Více »
Iva Švarcová
Iva Švarcová
1 year 4 months ago

Tady se stále zaměňuje všeobecné vzdělání a společenskovědní vzdělání. To zdaleka není totéž.
Všeobecné vzdělání je možné posilovat i na středních odborných školách, středních odborných učilištích a odborných učilištích, pokud se ukáže, že jeho současná úroveň není dostačující.

vittta
vittta
1 year 4 months ago
No vidíte, Stanislave, úplně jste na to kápl. „Dnes už vyšší vzdělání slouží v tzv. rozvinutých zemích s obtížemi jako pojišťovna před pádem do záchranné sociální sítě …..“ Když se nad tím člověk zamyslí, asi ho lecos napadne. A jak píše Paní Švarcová – jasně, že všeobecné vzdělání je něco jiného než společenskovědní. Jenže se to nedá měřit, nikdo neslízně smetanu, když budou občané všeobecně vzdělaní, za to když budou mít maturity a tituly…to je jiná. Také se jen těžko dávají kvóty na všeobecné vědomosti…navíc, dneska je ve všem politika, kam se hrabe minulý režim, kdo by se odvážil studenty… Více »
Věra Veselá
1 year 24 days ago

Paní Karvaiová, budete se možná divit, ale „učňák“ nikoho zatloukat hřebík nenaučí, tam už to žáci musí umět :-), učím na speciálním učilišti, tak vím, o čem píšu. Navíc všeobecné znalosti – znalost naší kultury, jejích kořenů je v dnešní době čím dál větší nutnost, děti působí vykořeněně, snadno podléhají extrémismu, gangům, partám, jejich stylu a vyjadřování. O naší zemi nemají ani páru, díky již málo existujícím výletům v rodinách a na ZŠ. Dělat nechtějí, raději pobírají dávky a naši školu navštěvují jen z donucení, aby za ně rodina neplatila sociální a zdravotní.

wpDiscuz