Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Nadační fond Prague Post od 90. let přináší inovace do výuky angličtiny

31. 3. 2016
EDUin
photo-2-article-eduin

Nadační fond Prague Post (PPEF) od roku 1992 pomáhá učitelům angličtiny v kariérním růstu. Před čtyřiadvaceti lety měli zakladatelé PPEF vizi, že pomohou české společnosti v její transformaci do plně funkční občanské společnosti, a to především podporou kulturně-vzdělávacích projektů zaměřených na výuku cizích jazyků. O jejich činnosti jsme se bavili s ředitelkou Šimonou Huitric.

Uvádíte, že vaše nadace působí v ČR již od roku 1992. Jaký byl kontext jejího tehdejšího vzniku a jaké služby školám nabízela?

Nadační Fond Prague Post byl založen zahraničními novináři a zakladateli anglického týdeníku The Prague Post. Na příchod demokratického tisku v angličtině navázaly výukové programy angličtiny na českých školách, v té době stále ještě primárně orientovaných na ruštinu. Ve spolupráci s pedagogy vytvářel PPEF studijní materiály pro porevoluční učitele angličtiny. Do škol pravidelně posílali výtisky anglického týdeníku, které byly pro učitele a ředitele škol nejen zdrojem zpráv, ale také sloužily jako materiál ke čtení do hodin angličtiny pro střední a vysoké školy.

Jak byste zhodnotili situaci výuky angličtiny na českých školách?

Situace se jednoznačně zlepšuje, nicméně stále je před námi dlouhá cesta. Dokládají to desítky žádostí o podporu při založení knihovny s anglickými tituly, které by si samy ze svých prostředků školy nemohly dovolit pořídit. Na druhou stranu vidíme širokou škálu aktivit učitelů, zapojení do nejrůznějších i mezinárodních aktivit, už dávno to není jen o práci s žáky v rámci několika hodin angličtiny týdně.

Jakým projektům se věnujete v současnosti?

PPEF v současnosti realizuje dva vzdělávací projekty: prvním je SMART – Skills Make Ready Teachers. Jedná se o  ministerstvem školství akreditovaný kurz, jehož cílem je vést učitele angličtiny k zatraktivnění jejich každodenní výuky. Účastníci kurzu získávají dovednosti, které jim umožňují udržovat výuku efektivní a zároveň zajímavou pro žáky.  Důležitou složkou jsou nástroje výuky, které ji umožňují alternovat dle potřeb a schopností žáků. Kromě kurzu SMART Nadační Fond ve spolupráci s Macmillan Education každoročně vyhlašuje soutěž o vybudování anglické knihovny na českých školách – Grab the Reader.

Co nového přinášejí vaše projekty do výuky angličtiny? Různých metod výuky je dnes více (např. CLIL), v čem se od nich vy odlišujete?

Při tvorbě dlouhodobé koncepce aktivit PPEF vycházíme vždy z potřeb učitelů. Projekt Grab the Reader je naprosto unikátní –  chceme zlepšovat komunikační kompetence studentů prostřednictvím podpory čtení jako řečové dovednosti.

Kurz SMART, který právě probíhá, klade důraz na provázanost, samostatnou práci učitelů v rámci své praxe mezi jednotlivými bloky a zpětnou vazbu, kterou si odnesou od lektorky, ale i ostatních účastníků. Lektorka – rodilá mluvčí Daniela Clarke – působí nejen v ČR, ale pomáhá nastavovat vzdělávání učitelů a metodologii výuky angličtiny i v zahraničí, v současnosti například v Gruzii.

Důležitost jazykového vzdělávání dnes snad žádný odborník nerozporuje. S jakými postoji a zkušenostmi se ale ve vztahu k cizím jazykům setkáváte ve školách?

Naše zkušenost je pozitivní, jak jsem již zmínila, učitelé se zapojují do nejrůznějších aktivit a projektů. Mluvíme zde ale o skupině učitelů, jejichž práci můžeme skrze naše projekty pozorovat, kteří jsou aktivní, dbají na svoje kontinuální vzdělávání a kvalitu své práce. My v nadačním fondu se snažíme, aby takových učitelů bylo čím dál tím více.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články