Co se chcete zeptat příštího ministra školství: Fiala, Chládek, Zlatuška, Navrátilová, Wagnerová, Liška, Gabal

m111

Předvolební debata už za týden: Fiala, Chládek, Liška, Navrátilová, Zlatuška, Gabal, Wagnerová

SKAV a EDUin v rámci pravidelných Kulatých stolů zvou veřejnost i novináře na předvolební debatu politických stran o vzdělávání a školství

Praha 12. září – V rámci Kulatých stolů SKAV a EDUin proběhne ve čtvrtek 19. září v aule ZŠ Vodičkova 22 předvolební diskuse zástupců politických stran a hnutí, které kandidují v podzimních volbách.  Záznam akce najdete na webu eduin.cz.

Účast v debatě potvrdili: Petr Fiala (ODS), Ivan Gabal (KDU-ČSL), Marcel Chládek (ČSSD), Ondřej Liška (SZ), Dagmar Navrátilová (LIDEM), Lenka Wagnerová (Piráti), Jiří Zlatuška (ANO)

Diskutující budou odpovídat na tyto okruhy otázek:

  • V čem chcete navázat na práci současného vedení ministerstva a v čem byste chtěli jít jinou cestou?
  • Co je vaším nejdůležitějším cílem v oblasti vzdělávání?
  •  Co uděláte jako ministr pro to, aby se každé dítě ve škole opravdu něco naučilo?
  • Jaká opatření pro podporu učitelské práce navrhujete?
  • Jaká je vaše představa o dalším vývoji maturitní zkoušky a plošného testování?

Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin a moderátor diskuse, řekl: „Rozhodli jsme se pozvat k debatě jak zástupce velkých stran, které téměř jistě zasednou v nové sněmovně, tak představitele těch malých a nových uskupení, o jejich názorech se toho zatím moc neví. Zajímá nás právě ono srovnání, míra znalosti problému a schopnost navrhovat koncepční řešení. A důraz budeme v debatě dávat hlavně na to, co jednotliví kandidáti na ministerskou funkci oceňují na práci svých předchůdců a na co z toho, co už bylo uděláno, chtějí navázat.“

Pozvánku na kulatý stůl najdete ZDE.

Z debaty pořizujeme zvukový i obrazový záznam, který bude veřejnosti k dispozici na stránkách www.skav.cz a www.eduin.cz.

Na co se chcete zeptat vy? Zanechte v komentářích dotazy či návrhy na témata k debatě. Napište otázku pro konkrétního panelistu. Vaše připomínky a otázky využijeme v panelové diskusi!

Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

28 komentářů k "Co se chcete zeptat příštího ministra školství: Fiala, Chládek, Zlatuška, Navrátilová, Wagnerová, Liška, Gabal"

Upozorňovat mě na
avatar

Seřadit dle:   nejnovějších | nejstarších | nejoblíbenějších
Radek
2 years 9 months ago

„Co uděláte jako ministr pro to, aby se každé dítě ve škole opravdu něco naučilo?“ Něco se naučí každé dítě už nyní…

Radek
2 years 9 months ago

Otázky:
1) Kolik procent HDP by se mělo ročně investovat do školství ze státního rozpočtu?
2) Na co by měly jít prioritně peníze z evropských fondů v oblasti vzdělávání?
3) Podporujete vznik pedagogické komory (obdoba lékařské komory zřizované speciálním zákonem)?

David Yilma
David Yilma
2 years 9 months ago

Co jsou 3 nejdůležitější konkrétní kroky ke zlepšení Českého školství, které začnete po volbách realizovat? Díky.

Radek
2 years 9 months ago

1) Jak budete řešit nedostatek míst ve školkách a do budoucna i na prvním stupni ZŠ?
2) Jaký by měl být maximální počet dětí ve třídě?
3) Kdy bude mít každá škola školního psychologa a speciálního pedagoga a každý učitel asistenta?

l.snirch
l.snirch
2 years 9 months ago
1. Jak zajistíte, aby státní maturity měly odpovídající kvalitu jak pro gymnázia, tak pro odborné školy i učiliště – stávající jednotná forma je nepochybně demotivující pro gymnázia, které navíc nedělají praktické zkoušky, takže mají i počtem známek maturitu nejjednodušší. 2. Jak zajistíte, aby didaktické testy z češtiny a matematiky měly ověřovací funkcí dovedností a nebyly v tak velké míře zneužívány opisováním (forma uzavřených otázek či otevřených otázek s pouhou odpovědi do jednotného formuláře je de facto návodem k opisování). 3. Jak zajistíte, aby drahým způsobem provozované státní maturity byl měřítkem pro vysoké školy a pro zaměstnavatele a nebyly jen draze… Více »
Jiří Kostečka
Jiří Kostečka
2 years 9 months ago
1. Zasadíte se o zrušení kapitačního financování středního školství, které tragicky devastuje jeho úroveň, neboť vede mj. k tomu, že: a) na střední školu dnes přijmou kohokoli, kdo jde kolem její vrátnice a umí se podepsat; b) mnozí zřizovatelé i ředitelé středních škol nutí učitele, aby nechali doslova „dolézt“ k maturitě a tu následně zadarmo složit i takové středoškoláky, kteří zcela zjevně postrádají nejzákladnější akademické či morálně-volní předpoklady k tomu, aby střední školu korektně vystudovali a ukončili řádně složenou maturitou? (Například takové, jejichž otřesné a bohužel reálné maturitní slohové kreace uvádí ve výňatcích Asociace středoškolských češtinářů na své webové adrese… Více »
pajasXS
pajasXS
2 years 9 months ago

Co to je za blaf? Státní maturita je akorát vyhazování peněz státu za něco co je naprosto nereálné. Nelze připustit stejnou obtížnost pro studenty gymnázií a průmyslových škol jako pro studenty středních odborných škol a učeliští… Nejde maturovat z českého jazyka ve stejné úrovni jako na gymplu když na gymplu mají cca 6 – 8 hodinový základ českého jazyka týdně a na odborných školách nějakých 4 – 5 hodin, kde je krom toho věnována větší pozornost studiu odborných předmětů

Josef Zemek
Josef Zemek
2 years 9 months ago

6 hodin jazyka + literatury týdně mají leda na knihkupecké škole, na gymnáziu jsou 3-4 a na SOŠ 2-3. Dálkaři mají 30 hodin ročně.

Radek
2 years 9 months ago

Ano, na gymnáziích je dvojnásobek hodin češtiny než na odborných školách, přičemž na gymnáziích jsou chytřejší studenti. Aby došlo ke kompenzaci tohoto znevýhodnění u maturit, muselo by být na odborných školách 2x více hodin češtiny než na gymnáziích…

Ivana
Ivana
2 years 9 months ago

přesně můj názor

Miloš
2 years 8 months ago

Zkoušky pro zisk řidičského průkazu jsou taky v celé ČR stejné (pokud neuvažujeme uplacené komisaře) a asi by nikoho nenapadlo tvrdit, že truhlář, který umí udělat pěkný zahradní nábytek, nemusí umět polovinu věcí!
Rovné podmínky pro všechny! Absolventům gymnázia by asi k zisku výučního listu nestačilo uříznout prkno a zatlouct do něj hřebík!

Josef Zemek
Josef Zemek
2 years 9 months ago

Podmínka umět se podepsat platí pro VŠ, pro většinu SŠ stačí jen doklad u ukončení základního stupně vzdělání, na některá mimopražská víceletá gymnázia není potřeba ani to.

Pavel
Pavel
2 years 9 months ago

Omyl, pro přijetí na jakoukoliv SŠ stačí ukončení devítileté docházky. Jestli má základní vzdělání (prospěl v deváté třídě) nebo jen základy vzdělání je jedno. To není vtip, to je zákon.

Radek
2 years 9 months ago

Jak ale jinak nastavit financování škol než podle počtu žáků? V zahraničí navštěvuje SŠ s maturitou ještě větší procento populace než u nás – problém bude jinde. Stejně tak se maturuje z mnohem menšího počtu slohových útvarů než u nás (často z jediného – eseje)…

Jiří Kostečka
Jiří Kostečka
2 years 9 months ago

Ještě jedna maličkost:
Pane Feřteku, je to opravdu jen náhoda, že se tak důležitá debata koná ve všední den a v čase 10:00-12:30, tedy v době, kdy VŠICHNI praktikující učitelé mají řádnou výuku? To si opravdu kandidáti na ministerský post nemohou pro nás udělat čas řekněme mezi 16:30-18:00, kdy už by na setkání mohli dorazit i učitelé z terénu? Skoro mně to připadá, jako by právě oni měli být tímhle časem z debaty eliminováni.
Mýlím-li se, prosím za prominutí, leč pro příště – bude-li EDUin něco podobného ještě spoluorganizovat – i o nápravu. Suplování totiž ředitelé škol musejí někomu zaplatit, víte…
Jiří Kostečka

Janek Wagner
2 years 9 months ago

Kulaté stoly SKAV se tradičně konají v této době, ale vzhledem k závažnosti by možná byla změna vhodná.

Josef Zemek
Josef Zemek
2 years 9 months ago

Já klidně mezi paneiisty zavítám i v těch 10 (jako nezávislý za Hlavu vzhůru)

Radek
2 years 9 months ago

Určitě by bylo dobré ty kulaté stoly SKAV posunout do večerních hodin, aby se jich mohli účastnit i pracující. :-)

Radek
2 years 9 months ago

Zásadní otázka: Budete po volbách plnit své volební programy, nebo to bude jako doposud (před volbami je školství priorita, po volbách se propadne do zapomnění…)?

Ivana
Ivana
2 years 9 months ago
Dobrý den, chci se zeptat promě důležitou otázku, většina z Vás tu řeší otázky ohledně matematiky , češtiny atd: ale pro mě z nepochopitelných důvodů nám stačí pro úspěšné ukončení z češtiny slohové práce 12 bodu kde navíc mám dvacet minut předem na rozmyšlení a pak rozhodně více času na sepsání, u německého jazyka mám jen hodinu a dvě práce příjde Vám to logické:?? mě unikla písemná práce o jeden bod, odvolání jsem podala určitě zbytečně protože ruka ruku myje,, studovala jsem tři roky dálkově na soukromé škole z němčiny jsem tak dostala ve škole asi deset procent, zbytek jsem… Více »
Bohumila
Bohumila
2 years 9 months ago

Milá Ivano, podle Vašeho písemného vyjadřování soudím, že na maturitu z českého jazyka ještě nemáte nárok. Skoro bych si dovolila tvrdit, že Vaše poznámka je totální fraška.

Pavel
Pavel
2 years 9 months ago
Tazatelka sice v dotazu nemá vytříbený sloh a pravopis, ale znám spoustu lidí, kteří na internetu, v SMS ap. píší méně „oficiálně“ a jinde píše bez chyb. Proto považuji Vaše vyjádření za mírně netaktní a potíže nemá s ČJ, ale s NJ. Problém, na který tazatelka poukazuje, je dost velký. Možná až tak velký, že ho mnozí nechtějí vidět. Pokud provedeme srovnání složení zkoušek společné části, podmínek zadání a pravidel hodnocení, tak jsou zde markantní rozdíly v obtížnosti. Zkouška z cizího jazyka je nejnáročnější, pak následuje ČJ a M. Bylo mi vysvětleno, že u cizího jazyka musíme dodržet určitá mezinárodní… Více »
Václav Votruba
Václav Votruba
2 years 9 months ago

Odpověď pro Pavla: Proč je nejmenší úspěšnost u matematiky, když je zkouška nejlehčí? Proč je u jazyků, tedy přesněji angličtiny, úspěšnost nejvyšší, když je tato zkouška nejtěžší?

Proč si Ivana zvolila maturitu z němčiny, když ji škola připravovala jen na 10 %? Měla pocit, že je dostatečně připravená?

Dana Zmátlíková
Dana Zmátlíková
2 years 9 months ago

1. Hodláte se zabývat snížením administrativní zátěže škol? Budete usilovat, aby vedení školy mělo více času na práci s učiteli, učitelé na své žáky?

2.Jak to do budoucna vidíte s pravidelnými konkurzy na ředitele základních a středních škol?

Petr Chaluš
2 years 9 months ago

Nové standardy pro ZŠ od 2013 jste viděli? Konkretizované výstupy pro MŠ od 2012 znáte? Je to opet jak socialistické nalinkované učivo bez hlubšího smyslu, bez prostoru pro invenci učitele, kam až půjdeme v likvidaci moderniho konceptu RVP, učení v souvislostech, kompetencí pro život? Otevřou se školy rodičům bez jakýchkoli omezení? Budou školy dávat dětem práva se rozhodovat o všem, co se jich týká?

Lucas
Lucas
2 years 9 months ago

Pane Chaluši, k čemu je invence a tvořivost ve výuce, když pak máme takové výsledky, jaké zde předvádí Ivana? Pokud je nám něčeho zapotřebí, tak uvědomění si odpovědnosti za své vzdělání, trénink vůle a pracovitosti od 1. třídy ZŠ nejpozději. Výchova zodpovědného občana. Jenže bez spoluúčasti celé společnosti to budou stále jen ty kompetence a květnaté fráze na papíře.

K.Krajná
K.Krajná
2 years 9 months ago

Má otázka zní: „Je Vaším cílem ve vzdělávání „SMĚR FINSKO“ a pokud ano, jak toho hodláte dosáhnout? děkuji

Martin Krynický
Martin Krynický
2 years 9 months ago
1) Uvědomujete si, jak devastující vliv na motivaci (a následně vědomosti) dětí na druhém stupni ZŠ mělo zrušení přijímacích zkoušek na SŠ? 2) Souhlasíte s tím, že stát, který středním školám předepisuje přes RVP, co mají učit, by měl také zajistit, aby žáci opouštějící úspěšně ZŠ dosáhli dovedností, které jim předepisuje RVP pro základní školy a jejichž zvládnutí je podmínkou dalšího studia na SŠ. Pokud ano, jakým způsobem se budete snažit, aby stát této zodpovědnosti dostál (v součastnosti tak nečiní)? 3) Jakým způsobem budete postupovat proti současnému (mylnému) přesvědčení většiny české společnosti a aktuální praxi při přijímání státních zaměstnanců, že… Více »
wpDiscuz