Dvě videa na téma sociální nerovnost a peníze ve školství

EDUin a KVAS představují videa ze série Víte, že…

 

Praha, 8. února 2013 – Další dvě minutová videa ze série Víte, že… se snaží přehledným a veřejnosti srozumitelným způsobem vysvětlit problémy vzdělávání v České republice. První z nich se věnuje nerovnostem v přístupu ke vzdělávání, druhé srovnává financování školství v ČR a dalších vyspělých zemích OECD. Smyslem těchto videí je motivovat veřejnost k tlaku na politickou reprezentaci, jež by měla hledat řešení těchto problémů.

 

Všechna videa s titulkem Víte, že… připravilo pro EDUin občanské sdružení KVAS.

 

Toto video pojmenovává sociální nerovnosti ve vzdělávání. Patříme k zemím, kde je nejvyšší závislost mezi vzděláním, kterého dosáhli rodiče a kterého dosahují jejich děti. To znamená, že samotné školy neumějí žáky motivovat k lepším výkonům. Druhým problémem je silná selekce – rozdělení dětí do různých vzdělávacích proudů podle talentů, handicapů a sociálního zázemí. Právě to způsobuje jednak velké finanční ztráty státního rozpočtu a také propad Česka v mezinárodních srovnáních výsledků žáků.

Video zhlédněte ZDE

Druhé video upozorňuje na to, že školství v České republice je dlouhodobě podfinancované. Tento známý fakt začne být zajímavý ve chvíli, kdy se na něj podíváme ve srovnání s ostatními zeměmi. Pak zjišťujeme, že patříme až na chvost vyspělých zemí. I to je jeden z důvodů dlouhodobého propadu výsledků vzdělávání.

  

Video zhlédněte ZDE.

Všechna videa jsou připravena jako upoutávka a motivace k účasti na půlroční debatní kampani Česko mluví o vzdělávání. Její stránky najdete ZDE.

 

Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, řekl: „Další dvě videa, která nabízíme k šíření médiím i veřejnosti, se snaží upozornit na příčiny propadu našeho vzdělávání. Velmi by nás potěšilo, kdyby se je podařilo prostřednictvím médií a sociálních sítí rozšířit tak, aby přispěla k objasnění skutečných příčin propadu vzdělávacích výsledků. Jen tak je totiž možné začít s hledáním reálných a realistických řešení problémů, do nichž jsme se dostali.“

 

Kontakty:

· Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, o. p. s.

e-mail: tomas.fertek@eduin.cz , mobil: 602 687 016

 

 

Poznámky pro editory:

  • Starší tiskové zprávy o kampani Česko mluví o vzdělávání najdete ZDE.

  • KVAS, o. s., se zaměřuje na iniciaci a realizaci uměleckých, vzdělávacích a dalších mezioborových projektů. Rozvíjí vlastní know-how v oblasti kreativního využití technologií ve vzdělávání, kulturní advokacie a komunitního plánování kultury. Sdružuje profesionály z oblasti výtvarného umění, divadla, sociologie, politologie a managementu kultury a umění. Více ZDE.

  • Česko mluví o vzdělávání je půlroční projekt podpořený Nadací OSF Praha, Google ČR, IBM ČR, Microsoft ČR a Scio.cz, InBorn.  Jeho cílem je informovat prostřednictvím diskusí a médií co nejširší veřejnost o aktuálních problémech vzdělávání, a zvýšit tak tlak na politickou reprezentaci, aby hledala adekvátní řešení.

  • EDUin je obecně prospěšná společnost, která se věnuje problematice vzdělávání a jejíž snahou je informovat veřejnost o všem důležitém, co se děje ve školství a vzdělávání. EDUin, o. p. s., byla založena v květnu 2010 a realizuje a připravuje několik informačních a osvětových projektů. Více se dozvíte na www.eduin.cz.

  • Zpráva „Sociální exkluze Romů – ekonomická ztráta České republiky“.

 

Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

12 komentářů k "Dvě videa na téma sociální nerovnost a peníze ve školství"

Upozorňovat mě na
avatar
Seřadit dle:   nejnovějších | nejstarších | nejoblíbenějších
Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář

Po pár vteřichách mi v odkazu slíbené video zmízí a je nahrazeno jiným. Blbne to jenom mně?

Zdeněk Slejška

Pane Sotoláři, nám to funguje. Zkuste otevřít případně v novém okně. ZS

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář

V novém okně to jede. Dík.

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář

Zajímalo by mě, jak jste došli na částku 10 miliard, klterou bychom ušetřili za sociální vyloučení Romů. Nevěřím ve věrohodnost takového čísla.

Mgr. Jitka Kellnerová
Mgr. Jitka Kellnerová

Co je to sociální vyloučení Rómů? Posledních 15 let nebyl u zápisu do 1. třídy jediný Róm, všichni jsou Češi! Takže podle mě, stejná práva.

Viola Břeňová
Viola Břeňová
Dobrý den. Mám Eduin ráda, pravidelně jej sleduji , většinou se zapojuji do petic a podpoře všeho rozumného. Zrušit praktické školy rozumné není. Těžko na tomto prostoru uvedu všechny argumenty. Mohu nabídnout ale pohled z praxe, který mám vzhledem k svému pracovnímu místu jedinečný. Učím 9 let na ZŠ při léčebně, kde jsou vzdělávány děti ze všech typů škol z celé republiky. Učím vpodtstaě integrovaně, u nás to jinak ani nejde.Co se týká práce tady, mám vystudovanou ped. fakultu – češtinu, také speciální pedagogiku (psychopedii) a arteterapii s artefiletikou. Za celou dobu jsem se setkala jen se dvěma případy, kdy… Více »
Feřtek
Feřtek

Pokud jde o těch deset miliard, to číslo pochází ze zprávy Světové banky Sociální nákladů exkluze Romů -náklady české republiky. Ke stažení ZDE.

Přímé náklady jsou tam vyčísleny na cca 6 miliard. Ztráta produktivity na cca 10 miliard.

Feřtek
Feřtek

Popravdě řečeno, rušení praktických škol není úplně na pořadu dne. Spíš jde o to, kam cílově směřujeme, třeba v horizontu deseti patnácti let. Jestli se důsledně budeme snažit, aby děti s různými nadáními a stupni handicapu chodili do různých škol, nebo je budeme s nějakou podporou směřovat do jedné školy. Kdy, jak a za jakých podmínek, to je věc k debatě.

K videu. Mně přijde v pořádku, že se někdo zevnitř té komunity snaží říct romským rodičům, že je rozumné dávat děti na normální základku. Občas to k pousmání je, ale sdělení mi přijde na místě.

Jana Petrů
Jana Petrů

Tohle je, myslím, to podstatné: „někdo zevnitř“! Na tom by se mělo stavět. Žádný befel shora to nezachrání. Tuhle jsem viděla reportáž o pořádkových hlídkách, které provádějí Romové ve vyloučených lokalitách – a efekt se prý dostavil téměř okamžitě.

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář

Jak víme, že tohle je zevnitř?

Zdeněk Slejška

Ta iniciativy přišla od p. Horváthové, která vskutku je zevenitř. Možná by stálo za to se s tím seznámit.

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář

To by rozhodně stálo, vždyť by také mělo jít i o věrohodnost kampaně. A Romové a vzdělávání by stejně tak mohlo (nebo mělo) být jejím subtématem.

wpDiscuz