Nečasova představa o opravě státní maturity je nereálná

14. 6. 2012
EDUin
logo_EDUinfo

V debatě o změnách ve státní maturitě je třeba se vyvarovat starých chyb, neobejdeme se bez nového definování cílů a smyslu vzdělávání.

Praha 14. června 2012 – Premiér Nečas řekl, že státní maturita v dnešní podobě je mrtvá. Zároveň nově definoval její cíle. Ty jsou ale nereálné, potenciálně škodlivé pro vzdělávací systém a vracejí maturitní debatu opět na začátek. Bez jasného definování, k čemu nám vlastně maturita má sloužit, a jaké mají být cíle vzdělávání, se přitom neobejdeme. EDUin, o.p.s. nabízí výsledky takové debaty, kterou v současné době rozvíjí ve spolupráci s odbornou veřejností.

Premiér stanovil tři „nové“ cíle pro opravený model státní maturity:

Nepodkročitelný standard maturitního vzdělání.

Komentář: Splnitelný, ale obtížný cíl. Zatím nemáme standard středoškolského vzdělávání. Ten by navíc musel být přizpůsobený širokému spektru velmi různých středních škol.

 

Možnost srovnávat jednotlivé střední školy stejného typu.

Komentář: Žebříčky škol v jakékoli podobě ničemu nepomohou. Zkušenosti ze světa ukazují, že vedou k ještě větší selektivitě systému a přitom nevypovídají nic o tom, jakou přidanou hodnotu ke vzdělávání žáka dala sama škola. Vyspělé země se mnohem více soustředí na to, aby hodnocení a testování vypovídalo především o tom, jaký pokrok dělá průběžně jednotlivý žák, což vypovídá o tom, jak dobře jej škola dokázala rozvíjet.

 

Nahradit přijímací řízení na vysoké školy.
Komentář: Maturitní zkouška, která má ověřit „nepodkročitelný standard“ nemůže být zároveň zkouškou, která rozdělí uchazeče o vysokoškolské studium podle kvality. Půjde o marný pokus a další plýtvání energií a penězi. Důkazem je právě končící a mimořádně nákladný pokus o zavedení vyšší maturity.

Cíle Nové státní maturity je tedy třeba znovu definovat. Neobjedeme se bez ujasnění toho, jaké jsou vlastně cíle celého vzdělávacího systému. O probíhajícím projektu EDUin podpořeným Nadací Open Society Fund Praha, který se věnuje cílům vzdělávání, získáte základní informace ZDE.
 

Zdeněk Slejška, výkonný ředitel EDUin, řekl: „Premiérovo vyjádření je překvapivé minimálním pochopením toho, kde a proč se nová státní maturita po dvou letech ověřování ocitla. Přesně s těmito cíli před lety projekt státních maturit začínal a právě jejich neslučitelnost v jedné zkoušce přispěla k zásadním pochybnostem o užitečnosti zkoušky. Pokud nechceme opakovat stejnou, tedy dlouhou a mimořádně nákladnou a neúspěšnou cestu, je třeba si nejdříve říct, co je vůbec cílem vzdělávání a podle toho posuzovat nástroje, jako je maturitní zkouška. Co například získáme maturitním srovnáváním gymnázií? Jak to přispěje k tomu, aby jejich absolventi byli úspěšní v dalším studiu i profesním uplatnění? Jak k témuž pomůže, že maturita bude vstupenkou na vysokou školu? V čem to vylepší současný stav? Opravdu známe na tyto otázky odpověď, nebo se jen poslepu vrháme do dalšího kola pokusů o novou podobu maturity?“

 

Kontakty:

· Zdeněk Slejška, výkonný ředitel EDUin
e-mail: zdenek.slejska@eduin.cz, mobil: 605 967 368

Poznámky pro editory:

  • Návrh EDUinu na čtyři kroky k udržitelné státní maturitě najdete ZDE.

  • EDUin je obecně prospěšná společnost, která se věnuje problematice vzdělávání a jejíž snahou je informovat veřejnost o všem důležitém, co se děje ve školství a vzdělávání. EDUin, o. p. s. byla založena v květnu 2010 a realizuje a připravuje několik informačních a osvětových projektů. Více se dozvíte na www.eduin.cz.

  • Populární verzi vzdělávacích témat najdete na http://fertek.blog.respekt.ihned.cz.

 

 

 

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články